EVolution Road – drogi ładujące pojazdy elektryczne
Marka Solaris Sverige AB, przedstawiciel polskiej firmy Solaris Bus & Coach S.A. na rynku szwedzkim, bierze udział w innowacyjnym projekcie EVolution Road. Drogi elektryczne zaprojektowane i wybudowane w ramach tej inicjatywy będą mogły automatycznie wykrywać i ładować pojazdy elektryczne.
Do testów na tym dotychczas niespotykanym typie dróg Solaris przystosowało swój trolejbus. Celem testów będzie przede wszystkim sprawdzenie w praktyce nowych sposobów ładowania pojazdów elektrycznych, a co za tym idzie, rozwój systemów transportowych wolnych od paliw kopalnianych.
Budowa i testy EVolution Road
EVolution Road to elektryczna droga, która umożliwi ładowanie baterii pojazdów elektrycznych zarówno podczas jazdy, jak i postoju.
Sam projekt EVolution Road został przewidziany na co najmniej 3 lata, a łączna wartość inwestycji wynosi 9 mln euro. Budowa odcinka drogi, który zostanie wykorzystany do sprawdzenia technologii, rozpocznie się w pierwszym kwartale 2020 roku. Testy przeprowadzone będą w mieście Lund na kilometrowym odcinku drogi, która zostanie wyposażona w zestaw segmentów szyn elektrycznych. W podwoziu dostosowanego do potrzeb projektu trolejbusu zostanie zamontowany specjalny agregat, umożliwiający odbieranie napięcia z szyn.
Docelowo zaawansowana technologicznie droga będzie wykorzystywać komunikację bezprzewodową. Umożliwi ona szybkie zidentyfikowanie nadjeżdżającego pojazdu elektrycznego, w efekcie czego zostanie włączona moc w segmentach szyn, które znajdują się pod pojazdem.
Przyszłość dróg elektrycznych
Technologia rozwijana jest przede wszystkim z myślą o autobusach z napędem elektrycznym i samochodach osobowych. Te drugie byłyby obciążane automatyczną opłatą za ładowanie dzięki bezprzewodowej komunikacji między pojazdem oraz drogą. Co ważne, instalacja szyn do ładowania ingeruje w istniejącą infrastrukturę miejską tylko w niewielkim stopniu. Do realizacji projektu nie są bowiem potrzebne przewody napowietrzne ani maszty.
Jedną z głównych zalet tzw. in motion charging jest to, że pojazd nie musi posiadać dużej liczby baterii trakcyjnych. To z kolei skutkuje zmniejszeniem masy i kosztów zakupu oraz eksploatacji samochodu elektrycznego. Dodatkowo taki rodzaj ładowania pozwala zaoszczędzić czas, który kierowca musiałby poświęcić na postoju przy tradycyjnej ładowarce.
Projekt został zainicjowany przez szwedzką firmę Elonroad AB oraz Wydział Inżynierii Uniwersytetu w Lund. Zamawiającym i głównym finansującym było natomiast Szwedzkie Ministerstwo Transportu. Co istotne dla jego pomyślnego rozwoju, zaangażowani są w niego przedstawiciele różnych środowisk – przemysłu, społeczności akademickich oraz sektora publicznego.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.