Autobusy elektryczne, czyli bezemisyjna komunikacja miejska
Jeszcze kilka lat temu samochody użytkowe rzadko występowały z silnikami innymi niż diesle. Elektryfikacja rozkręciła się jednak na dobre w kategorii pojazdów przeznaczonych do użytku publicznego, chociażby autobusów komunikacji miejskiej. Sprawdźmy, co nowego słychać na rynku motoryzacyjnym w kontekście autobusów elektrycznych.
Poza największą zaletą, jaką jest brak generowania zanieczyszczeń, elektryczne autobusy gwarantują również wyjątkowy komfort pasażerom. Są niezwykle ciche i charakteryzują się niskim poziomem wibracji. Zazwyczaj wyposażone są także w szereg nowoczesnych rozwiązań: ładowarki urządzeń mobilnych USB, system informacji miejskiej, monitory ułatwiające pracę kierowcy oraz kamerę cofania. Jakie modele warto wyróżnić?
Polski autobus elektryczny Solaris na warszawskich ulicach
Solaris Urbino 8,9 LE electric otrzymał prestiżową nagrodę INTARG 2018. Podczas Międzynarodowych Targów Innowacji i Wynalazków w Katowicach, Solaris zaprezentował elektryczny autobus do poboru krwi przygotowany dla Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa. Autobus został zaprojektowany z okazji 70-lecia istnienia RCKiK w Katowicach, które złożyło zamówienie na dwa takie pojazdy.
Mobilną stację krwiodawstwa zbudowano na bazie modelu Urbino 8,9 LE electric – pierwszego elektrycznego autobusu w ofercie Solaris. Z zewnątrz pojazd nie różni się znacząco od swoich „cywilnych” odpowiedników, jednak wnętrze zostało dostosowane do szczegółowych wymagań zamawiającego. W środku znajdują się dwa specjalistyczne fotele do poboru krwi, gabinet lekarski oraz recepcja. Autobus wykorzystywany będzie wszędzie tam, gdzie tradycyjne, napędzane silnikami spalinowymi pojazdy nie mogą wjechać – w galeriach handlowych, halach sportowych czy centrach miast. Mobilna stacja krwiodawstwa od Solaris wyposażona jest w silnik elektryczny o mocy 160 kW oraz akumulatory o pojemności 160 kWh. Jest to pierwszy tego typu pojazd gwarantujący całkowicie bezemisyjną pracę.
Elektryczne autobusy miejskie Solaris od pewnego czasu można spotkać także na stołecznych ulicach. Pojazdy wyróżnia zielona panorama Warszawy w boku oraz duży napis „jestem elektryczny” nad drzwiami. Warszawskie MZA posiada w swojej flocie już kilkadziesiąt elektrycznych autobusów.
Pierwszy autobus elektryczny od Autosan
Autosan z Sanoka wyprodukował pierwszy autobus elektryczny według swojego projektu. Prace nad nim trwały dziewięć miesięcy.
Pojazd będzie dostępny w trzech wariantach: 10, 12 i 18 metrów długości. Wyprodukowany w tym roku, w wersji dwunastometrowej, kosztuje 1,8 miliona złotych i w pełni naładowany może przejechać około 300 kilometrów. W pojeździe wszystkie urządzenia sterujące i baterie – czyli to, co najważniejsze – są polskie. Przygotowanie projektu wymagało jednak współpracy z zagranicznymi podwykonawcami. Między innymi silnik jest produkcji kanadyjskiej.
Ostatnio Autosan oraz Polska Grupa Zbrojeniowa podpisały porozumienie w zakresie rozwoju produkcji samochodów elektrycznych z trzema największymi grupami energetycznymi w Polsce. Dzięki niemu do 2023 roku firma z Sanoka ma szansę wyprodukować nawet półtora tysiąca pojazdów elektrycznych. W przyszłości autobusy elektryczne miałyby wzbogacić tabory jednostek samorządowych, przede wszystkim z myślą o dowożeniu uczniów do szkół. Pojazdy będą również wykorzystywane przez pogotowie energetyczne, służby monterskie i inne zespoły należące do grup energetycznych.
Obecnie pojazd jest w trakcie uzyskiwania homologacji. Właściciele firmy zapowiedzieli na przyszły rok premierę nowego modelu autobusu z napędem wodorowym.
Nadjeżdża nowy model e-autobusu – Mercedes eCitaro G
eCitaro G to w pełni elektryczny autobus przegubowy od Mercedesa. W zależności od wersji, może pomieścić do 157 pasażerów (w tym na 45 miejscach siedzących w wersji przegubowej). Będzie dostępny w wersji trzy- i czterodrzwiowej, a model wyposażony w maksymalną liczbę akumulatorów solid-state będzie mógł pokonać w okresie letnim trasę do 190 kilometrów. Jest to bardzo dobry wynik, jeśli chodzi o pojazdy elektryczne wykorzystywane do przewozu pasażerów.
Co wyróżnia nowy model? Przede wszystkim pojazd jest pierwszym autobusem w swojej klasie zasilanym innowacyjnymi bateriami półprzewodnikowymi. Wprowadzany jest na rynek z akumulatorami litowo-jonowymi w wersji NMC, które już wcześniej (w poprzednich latach) sprawdziły się w jednoczłonowych eCitaro.
Możliwości elektrycznego autobusu eCitaro zostaną znacznie zwiększone od 2022 roku dzięki zastosowaniu ogniwa paliwowego. Rozwój tej technologii, zdaniem producenta, wyeliminuje potrzebę pośredniego ładowania oraz inwestowania w szybkie ładowarki. To z kolei przełoży się na znaczne oszczędności.
Elektryczne autobusy MAN powstaną w Polsce
Niemiecki gigant uzyskał zezwolenie na rozbudowę swojej fabryki znajdującej się w Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Starachowicach. Inwestycja o wartości 118 milionów złotych obejmie powiększenie oraz modernizację zakładu w celu przystosowania go do produkcji elektrycznych autobusów. Przy okazji planowane jest utworzenie nowych miejsc pracy. Koniec prac planowany jest na 2021 rok. Co ważne, elektryczne autobusy MAN będą powstawały od początku do końca na polskiej linii produkcyjnej.
W Starachowicach produkowany będzie model MAN Lion’s City, który zaprezentowano na zeszłorocznych targach autobusowych w Hanowerze. Autobus będzie dostępny w wariancie 12-metrowym oraz 18-metrowym (przegubowym). Zainstalowane na dachu akumulatory, w zależności od długości pojazdu, będą miały odpowiednio 480 kWh oraz 640 kWh, co pozwoli na jednym ładowaniu przejechać około 200 kilometrów. Krótka wersja autobusu będzie wyposażona w jeden, centralnie umieszczony silnik, który będzie napędzał tylną oś. Wariant przegubowy otrzyma dwa silniki napędzające drugą i trzecią oś.
Zastąpienie silników montowanych przy kołach jednostkami montowanymi centralnie ma przełożyć się na łatwiejsze serwisowanie oraz lepsze właściwości jezdne modelu Lion’s City. Starachowicka fabryka to kluczowy ośrodek produkcji niskopodłogowych autobusów MAN. Rozbudowa fabryki to kolejny krok niemieckiego producenta w stronę zelektryfikowania swojej oferty w najbliższej przyszłości.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.