Diesel czy benzyna? A może auto z instalacją LPG?
Każdy kierowca przed zmianą samochodu (lub nabyciem pierwszego modelu) musi podjąć decyzję dotyczącą rodzaju silnika w pojeździe. Najczęściej stoimy przed dylematem diesel czy benzyna, jednak warto rozważyć również możliwość zakupu aut z instalacją LPG, napędem elektrycznym lub hybrydowym. W artykule przedstawiamy ich mocne i słabe strony. Podpowiadamy również, od czego warto uzależnić wybór.
Benzyna czy diesel? Porównanie silników
Zastanawiając się, jaki samochód wybrać, zwykle kierujemy się przede wszystkim czynnikami ekonomicznymi. Nie chcemy, aby jego użytkowanie narażało nas na zbyt duże koszty eksploatacji. Zatem czym różni się diesel od benzyny pod kątem wydatków? Samochody z silnikami diesla cechują się znacznie niższym spalaniem. Oszczędności będą zauważalne zwłaszcza wtedy, gdy pokonujemy spore dystanse i w ciągu roku osiągamy przebieg na poziomie co najmniej kilkunastu tysięcy kilometrów. Silniki diesla są napędzane ropą, która jest nieco tańsza od benzyny w przeliczeniu na litr.
Stojąc przed wyborem benzyna a diesel, warto wziąć również pod uwagę pozostałe koszty eksploatacji. Wysokoprężne jednostki diesla mają znacznie bardziej skomplikowaną konstrukcję, gdyż składają się z wielu elementów, takich jak np. turbosprężarka, pompa wysokiego ciśnienia, wtryskiwacze, koła dwumasowe czy filtry cząstek stałych. Każda z tych części jest narażona na szybkie zużycie, co wiąże się z wysokimi kosztami naprawy. Silniki diesla ulegają w krótkim czasie awariom zwłaszcza wtedy, gdy często przemieszczamy się na krótkich dystansach – np. jedynie do miasta, sklepu czy pracy. Jednostka diesla powoli się nagrzewa, dlatego nie jest wtedy w stanie osiągnąć wystarczającej temperatury.
Serwisowanie silników benzynowych kosztuje zazwyczaj niewiele, a także są one mniej awaryjne – dzięki prostej konstrukcji i szybkiemu nagrzewaniu się do optymalnej temperatury. Samochód z napędem na benzynę będzie także zdecydowanie tańszy w zakupie w porównaniu do diesla. W związku z niższym spalaniem, auta z silnikiem napędzanym na olej spalinowy pozwalają zaoszczędzić czas, ponieważ rzadziej wymagają tankowania.
Diesel czy benzyna – co jeszcze wziąć pod uwagę?
Kryteria ekonomiczne nie powinny być jedynymi, które uwzględniamy przy wyborze samochodu. Istotną przewagą pojazdów z silnikami benzynowymi jest cichszy tryb pracy w porównaniu do silników diesla. Auto napędzane na ropę powoduje również znacznie większą emisję szkodliwych spalin do atmosfery. Ze względu na zaostrzanie norm europejskich pod tym względem, samochody z napędem diesla przestają być produkowane. Duże miasta w Europie wprowadzają zakaz wjazdu do centrum dla takich pojazdów. Niektóre kraje zamierzają nawet zakazać ich sprzedaży. W rezultacie wybór oferty aut z silnikiem diesla z roku na roku staje się coraz mniejszy.
Samochód z silnikiem diesla przewyższa pojazd z jednostką benzynową pod względem dynamiki jazdy. Można nim znacznie szybciej przyspieszać, co wynika z wyższego momentu obrotowego, a tym samym większej mocy osiąganej przez silnik. Dzięki temu taki pojazd sprawdzi się lepiej np. wtedy, kiedy będzie wykorzystywany do przewożenia ciężkiego ładunku na przyczepie. Stojąc przed wyborem diesel czy benzyna, warto również wziąć pod uwagę fakt, że pojazd benzynowy zdecydowanie szybciej można odpalić zimą. Mniej czasu musimy również czekać, aż w kabinie auta wytworzy się przyjemna dla kierowcy i pasażerów temperatura.
W poniższej tabeli prezentujemy w pigułce, czym się różni diesel od benzyny.
Diesel | Benzyna | |
Cena zakupu auta | znacznie wyższa | znacznie niższa |
Koszty paliwa (litr) | nieco niższe | nieco wyższe |
Spalanie | wyraźnie niższe | wyraźnie wyższe |
Koszty napraw | wyższe | niższe |
Awaryjność | wyższa (zwłaszcza w przypadku częstej jazdy na krótkich dystansach) | niższa |
Hałas | wyższy | niższy |
Poziom emisji spalin | wyższy | niższy |
Czas nagrzewania się silnika do optymalnej temperatury | długi | krótki |
Konstrukcja silnika | skomplikowana | prosta |
Przeznaczenie | długie dystanse, szybka jazda poza miastem, np. na autostradach i drogach ekspresowych | sporadyczna jazda, głównie na krótkich dystansach, w mieście |
Diesel czy LPG – co się bardziej opłaca?
Osoby szukające oszczędności na paliwie, mogą zamiast diesla zdecydować się na samochód z instalacją LPG. O ile olej napędowy jest jedynie nieznacznie tańszy od benzyny, to za gaz zapłacimy już prawie dwukrotnie mniej. Dlatego jest to rozwiązanie znacznie tańsze niż diesel, pomimo nieco wyższego spalania. Założenie instalacji LPG wiąże się jednak ze sporym wydatkiem (zwykle około 3 tysięcy złotych). Trzeba się również liczyć z wyższymi kosztami corocznego badania technicznego, droższym serwisowaniem, koniecznością opłacania homologacji oraz częstą wymianą filtrów i świec.
Pojazd z instalacją LPG, w porównaniu do diesla, lepiej sprawdza się do częstej jazdy w terenie zabudowanym. Jeżeli jednak pokonujemy głównie krótkie dystanse, wtedy opłacalność będzie wątpliwa, ponieważ auto przełącza się na gaz dopiero po pewnym czasie. Samochód z jednostką LPG jest mniej awaryjny niż diesel – pod warunkiem, że instalacja została prawidłowo zamontowana i wyregulowana. Pracuje ciszej oraz wydziela mniej spalin do atmosfery.
A może auto z napędem elektrycznym, hybrydowym lub na biopaliwo?
Zastanawiając się, jakie paliwo do samochodu będzie optymalne, można również rozważyć wybór pojazdu z silnikiem elektrycznym. Zyskujemy w tym przypadku wysoki komfort jazdy, bez odczuwalnego hałasu czy emisji spalin. Sfinansowanie takiego auta wiąże się niestety z wysokimi kosztami. Sporo trzeba również zapłacić za serwis i przeglądy, a ładowanie jest bardzo czasochłonne. Pośrednie rozwiązanie stanowią samochody hybrydowe – czyli posiadające zarówno napęd elektryczny, jak i benzynowy.
Decydując się na zakup aut elektrycznych, można liczyć na rządowe dopłaty oraz zwolnienie z kosztów parkowania. Późniejsza ich odsprzedaż może być utrudniona, ponieważ na rynku wtórnym nie wytworzył się jeszcze na nie wysoki popyt.
Niektóre modele aut z silnikami wysokoprężnymi mogą być również napędzane alternatywnymi paliwami, takimi jak np. biodiesel. Jest to paliwo biodegradowalne i nietoksyczne, a przez to przyjazne środowisku.
Samochód elektryczny w leasingu
Przedsiębiorca chcący zaopatrzyć swoją firmę we flotę samochodową, również musi podjąć decyzję dotyczącą rodzaju silnika w pojazdach. Jeżeli firma nie jest w stanie pozwolić sobie na zakup drogiego samochodu za gotówkę lub nie chce angażować sporego kapitału, może wtedy skorzystać z leasingu. Nie trzeba wówczas jednorazowo wydawać sporej kwoty, lecz każdego miesiąca leasingobiorca opłaca ratę leasingową, którą wlicza w koszty uzyskania przychodu. Od 1 stycznia 2019 limit odliczeń w przypadku leasingowanego pojazdu w pełni elektrycznego wynosi 225 tysięcy złotych – o 75 tysięcy złotych więcej w porównaniu do samochodów z silnikiem spalinowym.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.