3 lipca 2020

Powstanie polski projekt elektrycznego samochodu dostawczego

Polski samochód elektryczny, za którym stoi spółka ElectroMobility Poland, ma zostać zaprezentowany jeszcze w tym roku. Ale to nie koniec. Okazuje się, że do polskich ekologicznych pojazdów mają również dołączyć elektryczne i wodorowe samochody dostawcze.

 

Nowe przedsięwzięcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju

NCBR, podlegające resortowi nauki, ogłosiło w maju tego roku decyzję o rozpoczęciu postępowania publicznego pod nazwą „e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1”. Celem postępowania jest wyłonienie wykonawców, którzy opracują elektryczne (BEV) i wodorowe (FCEV) pojazdy dostawcze do 3,5 tony, a także technologie, które poprawią parametry i funkcjonalność tych pojazdów.

Łączny budżet całego przedsięwzięcia to 52 miliony złotych. 22,4 miliony złotych otrzymają projektanci odpowiedzialni za opracowanie innowacyjnej technologii na potrzeby auta wodorowego. Dwa miliony mniej trafią na konto wykonawcy, który rozwinie technologię elektrycznego dostawczaka. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

 

Jakie będą polskie e-dostawczaki

O projektach samochodów możemy dowiedzieć się jedynie podstawowych informacji, które wynikają z wymogów stawianym wykonawcom. Polskie e-vany mają oferować 1000 kilogramów ładowności oraz minimalny zasięg 250 kilometrów na jednym ładowaniu dla elektryka i 400 kilometrów dla wersji na wodór, który przez wielu określany jest jako paliwo przyszłości.

Pojazdy mają również cechować się wysoką niezawodnością i trwałością, funkcjonalnym i ergonomicznym wnętrzem, a także nowoczesnym wyglądem. Powinny też bazować na  uniwersalnej platformie jezdnej.

 

Przebieg przedsięwzięcia „e-van”

NCBR chce współpracować z wieloma podmiotami, które w ramach zakładanych czerech etapów przedsięwzięcia będą konkurowały ze sobą. Z każdym z podmiotów przed przystąpieniem do prac badawczo-rozwojowych zostanie podpisana umowa.

Pierwszy etap zakłada opracowanie koncepcji pojazdu. Kolejny – przygotowanie dokumentacji technicznej pojazdu oraz koncepcji zabudowy testowej. W ramach trzeciego etapu powstanie prototyp wraz z dokumentacją techniczną pojazdu oraz zabudowy testowej. Ostatni krok to już przygotowanie samochodu dostawczego gotowego do odbycia testów. Zgodnie z założeniami, zakończenie przedsięwzięcia planowane jest na wrzesień 2023 roku.

Skontaktuj się z nami:

Zadzwoń

Infolinia czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00

801 404 444 Koszt połączenia wg stawki operatora.

Napisz

Szukasz konkretnego produktu?

Zapytaj o ofertę  

Znajdz oddział

Jesteś już naszym klientem?

Skorzystaj z

Portal klientaEFL

lub przejdź do sekcji

Obsługa Klienta
X