23 lipca 2019

CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu – jak to się robi w dużej firmie?

Biznes odpowiedzialny społecznie to nie konieczność, a zarządzanie przedsiębiorstwem w sposób odpowiedzialny, który przynosi wiele korzyści – dla otoczenia, a także samej firmy. Te najważniejsze przedstawia Joanna Picher-Różyło, Kierownik Biura Zarządu i CSR w EFL.

 

CSR (ang. Corporate Social Responsibility) to nic innego jak społeczna odpowiedzialność biznesu. Według niej firma w swoich działaniach dobrowolnie uwzględnia interesy społeczne, aspekty środowiskowe czy relacje z różnymi grupami, w szczególności z pracownikami. Taką strategię może przyjąć każdy biznes – bez względu na to czy jest to duża korporacja czy drobny przedsiębiorca z niewielkiej miejscowości. Zdarza się, że ci drudzy czasami nawet nie wiedzą, że realizują założenia firmy odpowiedzialnej czy cele zrównoważonego rozwoju. Bo CSR ma bardzo wiele odsłon – od inwestowania w zasoby ludzkie, przez ochronę środowiska, po relacje z otoczeniem.

 

Od czego zacząć?

Bardzo ważne, by działania CSR były częścią DNA firmy. Często zdarza się, że przedsiębiorcy ograniczają się do jednorazowych, czasami nawet przypadkowych akcji. Tymczasem społeczna odpowiedzialność biznesu powinna trwale wiązać się z działalnością firmy i wyznawanymi przez nią wartościami. Wszelkie zaangażowania warto konsultować nie tylko z przełożonymi, ale może przede wszystkim z pracownikami. Jak pokazuje przykład EFL, społeczna odpowiedzialność biznesu nie zawsze musi wiązać się ze znacznymi wydatkami. Najważniejsze jest zaangażowanie.

 

Jak to robi duża firma?

CSR jest jednym z kluczowych obszarów rozwojowych EFL. Działania przyjmują trzy kierunki strategiczne: odpowiedzialność gospodarczą, społeczną i środowiskową. Pierwsza dotyczy głównie klientów i dostawców. Polega między innymi na odpowiedzialnej sprzedaży: prowadzeniu cyklicznych badań satysfakcji klientów lub wprowadzeniu kanonu dobrych praktyk sprzedaży. EFL dzieli się również swoją wiedzą – jest członkiem Związku Polskiego Leasingu oraz Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej CCIFP. Do tego pracownicy dbają o interesy klientów – wszyscy dobrze znają Kodeks Etyki czy uczestniczą w szkoleniach compliance.

 

Odpowiedzialność społeczna

Za odpowiedzialnością społeczną EFL stoją wszelkie działania dążące do tworzenia przyjaznego miejsca pracy oraz takie, które wspomagają lokalne społeczności. Te pierwsze służą stworzeniu miejsca pracy, w którym każdy czuje się komfortowo. Firma prowadzi badania satysfakcji pracowników, zapewnia świadczenia dodatkowe i benefity. Zachęca do samorozwoju poprzez udział w licznych szkoleniach, kursach językowych czy studiach podyplomowych. Zapewnia również wsparcie finansowe i rzeczowe dla lokalnych stowarzyszeń, szkół, fundacji, organizacji. Na przykład każdego roku wspomaga Koncert Nadziei Przylądka Dobrej Nadziei, podczas, którego występuje zespół EFL Band, w skład, którego wchodzą pracownicy EFL. Do tego firma wspiera projekty edukacyjne prowadzone przez Narodowe Forum Muzyki. Ich celem jest dotarcie z kulturą do jak największej liczby szkół podstawowych i przedszkoli z Dolnego Śląska. W 2018 roku odbyło się 799 audycji, które zgromadziły aż 47940 widzów.

 

Wolontariat pracowniczy

Pracownicy angażują się w działania CSR również poprzez wolontariat. Na przykład zbierają książki, gry i filmy (blisko 1000 sztuk w latach 2017-2018), które trafiają do bibliotek w placówkach medycznych i socjalnych. Poza tym oddają krew (14 litrów w 2018 roku) czy finansują paczki świąteczne dla podopiecznych Domu Pomocy Społecznej we Wrocławiu. Do tego EFL promuje aktywność fizyczną i prowadzi działania prozdrowotne – organizuje treningi sportowe dla pracowników, owocowe czwartki lub rodzinne wycieczki. Ciekawą inicjatywą był Dzień Bez Windy – za każdy „zdobyty” schodek na szczytny cel trafiała określona kwota. To przełożyło się na wsparcie finansowe i rzeczowe, które trafiło na rzecz podopiecznych Fundacji Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową oraz Domu Pomocy Społecznej przy ul. Mącznej we Wrocławiu.

 

Odpowiedzialność środowiskowa

EFL dba również o środowisko naturalne. Do tej pory firma zaangażowała się między innymi w akcje sadzenia drzew, wprowadziła ekologiczne rozwiązania w biurach i w planie ma spływ kajakami dla pracowników, który połączony będzie z oczyszczaniem terenów nad Odrą we Wrocławiu. EFL cały czas pracuje nad wprowadzeniem dodatkowych działań w ramach odpowiedzialności środowiskowej i nie tylko. W najbliższej przyszłości opublikowany zostanie również raport specjalny przygotowany przez EFL – „CSR Pod Lupą”. Jako EFL chcemy propagować koncepcje CSR wśród firm z sektora MŚP oraz zaprezentować doświadczenia firm, które efektywnie wdrażają ideę odpowiedzialnego biznesu do swoich strategii i działań operacyjnych. Chcemy pokazać, że przemyślana koncepcja CSR może przynosić wymierne korzyści każdej firmie. Publikacji dokumentu towarzyszyć będzie konferencja, która odbędzie się 24 października 2019 roku. Szczegóły zostaną ogłoszone wkrótce.

 

Jakie korzyści przynosi CSR?

Przykład EFL pokazuje, że społeczna odpowiedzialność biznesu przynosi korzyści nie tylko beneficjentom, ale również samej firmie. Buduje lojalność i zaufanie klientów poprzez odpowiedzialną sprzedaż. Zwiększa motywację i produktywność pracowników. Wzmacnia reputację i zaufanie ze strony klientów oraz innych kluczowych interesariuszy. Działania CSR przekładają się również na korzyści finansowe takie jak: wzrost wartości marki, ugruntowanie pozycji rynkowej (korzyści wizerunkowe), zmniejszenie kosztów utraty pracownika, czy zwiększenie udziału w rynku.

Wszystkie te przykłady pokazują, że działania CSR to za każdym razem krok w dobrą stronę.

Joanna Picher-Różyło, Kierownik Biura Zarządu i CSR w EFL

Skontaktuj się z nami:

Zadzwoń

801 404 444

Infolinia czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-17:00

Napisz

Masz pytania?

Otwórz chat

Szukasz konkretnego produktu

Zapytaj o ofertę

Znajdz oddział

Jesteś już naszym klientem?

Skorzystaj z

Portal klientaEFL

lub przejdź do sekcji

Obsługa Klienta
X