Trendy w motoryzacji na 2018 r. Jaki typ aut będzie rządził na ulicach Polski, Europy, Świata?
Narodziny przemysłu samochodowego datuje się umownie na 1898 rok, kiedy Robert Alison kupił pierwszy samochód od Winton Motor Carriage Company. Od tamtej pory przemysł motoryzacyjny zmienił się nie do poznania, a wszechobecne nowe technologie zmieniają trendy w świecie samochodów jeszcze bardziej.
Druk 3D w przemyśle motoryzacyjnym
Obecnie samochody projektuje się w taki sposób, że są w stanie wytrzymać od trzech do pięciu wypadków. Co więcej, ich żywotność wynosi przeciętnie od siedmiu do dziesięciu lat. Jednak druk 3D daje producentom zupełnie nowe możliwości. Jest szansa na prawdziwą rewolucję – niewykluczone, że już niedługo samochody będą składały się z dwóch niezależnych elementów – solidnego podwozia i nadwozia przewidzianego na jedną stłuczkę. W razie wypadku, który nie uszkodzi podwozia, zamiast napraw będzie drukować się nowe nadwozie. Jeżeli ta wizja wejdzie w życie, diametralnie zmieni się nasze podejście do napraw samochodowych.
Chociaż może się wydawać, że technologia druku 3D jest dość młoda, to jednak przykłady jej użycia w przemyśle motoryzacyjnym można znaleźć jeszcze pod koniec ubiegłego wieku. Przykładowo Ford już od lat korzysta z tej technologii przy projektowaniu prototypów swoich pojazdów. Tylko w 2017 roku amerykański koncern wydrukował w 3D pół miliona części samochodowych. Obserwując rozwój branży 3D, można przewidywać, że różne nowe projekty i wdrożenia są tylko kwestią czasu.
Jazda autonomiczna
Jazda autonomiczna jest na ustach wszystkich, odkąd Google zaczął eksperymentować z samochodami samojezdnymi. Jednak dopiero teraz temat ten zaczął nabierać realnych kształtów. Niektórzy eksperci spekulują, że pierwszy samochód samobieżny może pojawić się na rynku w ciągu najbliższego roku. Będzie to nie lada gratka dla obserwujących trendy motoryzacyjne na całym świecie.
Korzyści, jakie płyną z jazdy autonomicznej, obejmują m.in. minimalizowanie wypadków spowodowanych sennością, a także odciążenie kierowców. Dzięki temu będą mieli więcej czasu, który mogą spożytkować inaczej, np. planując dalszą trasę podróży czy pracując. Autonomiczne pojazdy mogą w najbliższej przyszłości obniżyć ceny ubezpieczeń.
Nie można jednak zapomnieć o ograniczeniach bezzałogowych samochodów. Ponieważ polegają one całkowicie na GPS, konieczne jest dopracowanie wszelkich niedoskonałości systemów nawigacyjnych. Na pewno nie jest to trend, który zdominuje transport w najbliższym czasie, ale z pewnością będzie się dynamicznie rozwijał.
Pojazdy zasilane energią elektryczną
Wraz z globalnym kurczeniem się zasobów energii nieodnawialnej, żaden producent samochodów nie może dziś lekceważyć tematu elektryków. Po raz pierwszy światowa sprzedaż samochodów elektrycznych przekroczyła 2 miliony w roku 2016, co stanowi wzrost o 60% w stosunku do roku 2015. Wielu profesjonalistów i analityków branżowych przewiduje, że samochody elektryczne będą wkrótce bardziej popularne i tańsze niż auta poruszające się na benzynę i olej napędowy. Liczba sprzedawanych aut elektrycznych zwiększa się z roku na rok, głównie w Europie, a zwłaszcza w Norwegii, która oficjalnie jest światowym liderem w tej dziedzinie.
Przejście od tradycyjnych aut napędzanych benzyną i olejem napędowym nie będzie ograniczone tylko do samochodów. Tesla ogłosiła plan produkcji samobieżnych wózków elektrycznych, a w zeszłym roku pokazała swój elektryczny ciągnik (ciężarówkę). Nikogo już nie dziwią elektryczne autobusy, które będą się pojawiać w kolejnych miastach na całym świecie. Wszystko wskazuje na to, że taka jest właśnie przyszłość branży i gorący trend motoryzacyjny.
Dominacja crossoverów
Wielodzietne rodziny od lat cieszą się z korzyści, jakie płyną z jazdy SUV-ami. Nie ma jednak pojazdów idealnych. Z jednej strony SUV-y są przestronne i wygodne, dzięki czemu w komfortowych warunkach może podróżować duża liczba pasażerów. Z drugiej strony nie są zbyt oszczędne i bywają nieporęczne w obsłudze. Na szczęście istnieje dla nich alternatywa.
Samochody typu crossover to krzyżówka SUV-ów i zwykłych sedanów. Dzięki swojej wszechstronności są coraz bardziej popularne. W 2016 r. w samych tylko Stanach Zjednoczonych sprzedano prawie sześć milionów crossoverów. Wszystko wskazuje na to, że liczba sprzedawanych aut tego typu znacznie wzrośnie w przyszłym roku. Także marki premium wyczuły ich rosnącą popularność na rynku i sukcesywnie wprowadzają do swojej oferty kolejne modele crossoverów.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.