Ile wynoszą koszty utrzymania samochodu elektrycznego?
Rozważasz wymianę auta spalinowego na elektryczne? Popularność takich pojazdów w Polsce z każdym miesiącem rośnie i obecnie po drogach w naszym kraju jeździ już przeszło 100 tysięcy samochodów z e-napędem. Jednym z głównych argumentów przemawiających za wyborem tzw. elektryków są niskie koszty eksploatacji.
Sprawdź, czy samochody elektryczne to opłacalna inwestycja. W artykule wyjaśniamy, ile kosztuje jazda samochodem elektrycznym oraz jego bieżące utrzymanie. Prezentujemy średnie koszty przejechania dystansu 100 km. Wskazujemy również inne konieczne wydatki eksploatacyjne w porównaniu do samochodów spalinowych.
Samochód elektryczny – koszt pokonania 100 km
Uśrednione dane na temat tego, ile kosztuje 100 km jazdy elektrykiem, znajdują się w raporcie EV Klub Polska z Wielkiego badania opinii użytkowników samochodów elektrycznych. Okazuje się, że w 2023 roku przeciętny koszt eksploatacji samochodu elektrycznego w Polsce wyniósł 23 zł na 100 km. Autorzy raportu podczas wyliczeń wzięli pod uwagę zarówno ładowanie pojazdu na publicznych stacjach ładowania prądem stałym (DC) oraz przemiennym (AC), jak i ładowanie w domu (AC).
Posiadacze aut elektrycznych mogą znacząco zmniejszyć koszt utrzymania takiego pojazdu, jeśli będą ładować je w domu – np. przy użyciu domowej stacji ładowania typu wallbox. Średni koszt przejechania 100 km w 2023 roku wyniósł w tym przypadku jedynie 14,33 zł i był uzależniony od taryfy energetycznej, z jakiej korzystał kierowca samochodu elektrycznego w swoim gospodarstwie domowym:
- G11: 14,94 zł,
- G12: 14,57 zł,
- G12W: 13,83 zł,
- G12N: 12,39 zł.
Koszt podróży autem elektrycznym okazał się wyższy w przypadku ładowania na stacjach szybkiego ładowania (DC). Raport wskazuje, że kierowcy płacili średnio 50,38 zł za 100 km. W kolejnych latach koszt ładowania samochodu elektrycznego może się zmieniać w zależności od aktualnej stawki za kilowatogodzinę energii.
Czy koszt jazdy samochodem elektrycznym jest niższy niż w autach spalinowych?
Już wiesz, ile kosztuje 100 km jazdy elektrykiem. Warto jeszcze porównać przedstawione w raporcie wartości z kosztami, jakie ponosili użytkownicy aut spalinowych. Według Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego średnia cena detaliczna benzyny E95 wyniosła w 2023 roku 6,51 zł/l, a oleju napędowego 6,61 zł/l. Jeśli przyjmiemy, że samochód spalinowy zużywa przeciętnie 5-10 l na 100 km, to koszty pokonania takiego dystansu w ubiegłym roku wynosiły:
- samochód z silnikiem spalinowym: od 32,55 zł do 65,10 zł,
- samochód z silnikiem Diesla: od 33,05 zł do 66,10 zł.
Koszt jazdy samochodem elektrycznym okazał się więc znacząco niższy niż autem spalinowym – zarówno w odniesieniu do ładowania w domu, jak i średnio dla wszystkich sposobów zasilania prądem. Szybkie ładowanie na stacjach (DC) mogło być droższe lub tańsze w porównaniu do tankowania – w zależności od poziomu spalania paliwa na 100 km.
Koszt eksploatacji samochodu elektrycznego można znacząco obniżyć poprzez jego ładowanie za pomocą prądu z paneli fotowoltaicznych. W tym przypadku ładowanie może być nawet darmowe – w słoneczne dni lub jeśli użytkownik korzysta z magazynu energii.
Koszty utrzymania samochodu elektrycznego
Aby trafnie ocenić, ile kosztuje utrzymanie samochodu elektrycznego, warto również wziąć pod uwagę pozostałe wydatki związane z jego eksploatacją. Należą do nich m.in. obowiązkowe badania techniczne, serwis, ubezpieczenie i parkowanie.
Badania techniczne
Badanie techniczne samochodu elektrycznego kosztuje obecnie wraz z opłatą ewidencyjną 99 zł – tyle samo, co przegląd auta spalinowego. Użytkownik elektryka oszczędza jednak dzięki temu, że po raz pierwszy musi poddać pojazd takiemu przeglądowi dopiero po 3 latach jego eksploatacji, a następnie po kolejnych dwóch latach. Coroczne badania będą obowiązkowe dopiero po upływie tego okresu.
Serwis
Koszty utrzymania samochodów elektrycznych wiążą się również z okresowymi przeglądami serwisowymi. Jak wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, są one niższe nawet o 50% niż w przypadku pojazdów spalinowych. Specjaliści PSPA oszacowali też średnie koszty czynności serwisowych oraz diagnostyki samochodów w okresie, który odpowiada przebiegowi na poziomie 30 tys. km. Okazały się one znacznie niższe w porównaniu do aut spalinowych:
- samochód elektryczny: 2745 zł,
- samochód z silnikiem Diesla: 8045 zł,
- samochód benzynowy: 8502 zł.
Tak duże różnice wynikają głównie z tego, że auta z e-napędem mają znacznie mniej (nawet o 80%) części ruchomych. W przeciwieństwie do pojazdów spalinowych kierowca nie musi wymieniać podatnych na awarie podzespołów, w tym sprzęgła, skrzyni biegów, świec, pasków, wtryskiwaczy, turbiny, rozrządu, cewek, rolek i pomp paliwowych. Oszczędza także na wymianie oleju oraz filtrów oleju, paliwa i powietrza. Zarazem wolniej zużywają się klocki i tarcze hamulcowe – za sprawą systemów hamowania odzyskowego.
Koszty eksploatacji samochodu elektrycznego mogą znacznie wzrosnąć w związku z koniecznością wymiany akumulatora, kiedy jego sprawność obniży się do poziomu poniżej 70%. Taka potrzeba pojawia się najczęściej dopiero po przejechaniu około 300 tys. km (800-1000 cykli ładowania). Wymiana akumulatora zazwyczaj wiąże się z kosztem około 20 tys. zł.
Pozostałe koszty auta elektrycznego
Koszty utrzymania samochodu elektrycznego wiążą się także z ubezpieczeniem takiego pojazdu. Polisa AC zwykle jest droższa niż w przypadku pojazdów spalinowych, co wynika głównie z wyższej wartości rynkowej auta z e-napędem.
Użytkownik samochodu elektrycznego może sporo zaoszczędzić dzięki temu, że w wielu miastach bezpłatnie go zaparkuje (istnieją parkingi, które są płatne tylko dla właścicieli aut spalinowych). Jeśli codziennie dojeżdża on do pracy w Warszawie, to zgodnie z wyliczeniami portalu WysokieNapiecie.pl, w jego kieszeni po roku może zostać nawet powyżej 10 tys. zł.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.