Kanały sprzedaży internetowej – gdzie i jak sprzedawać online?
Jak pokazuje raport „E-commerce w Polsce 2022”, już 77% użytkowników internetu kupuje online. Motywują ich do tego zwłaszcza: dostępność przez całą dobę, brak potrzeby fizycznego dotarcia do sklepu, atrakcyjne ceny oraz niskie koszty dostawy.
Chcesz sprzedawać online swoje produkty lub usługi i szukasz inspiracji, jak dotrzeć do potencjalnych klientów? Poznaj popularne kanały sprzedaży i sprawdź, jak sprzedawać przez internet, aby osiągać wysokie zyski. Dowiedz się, jakie są zalety i wady poszczególnych metod oraz kiedy warto z nich skorzystać.
Internetowe kanały sprzedaży – rodzaje
Kanały sprzedaży online można podzielić na:
- bezpośrednie – za pomocą własnej strony internetowej, bez żadnych pośredników,
- pośrednie – z wykorzystaniem zewnętrznych kanałów, w tym mediów społecznościowych, aplikacji mobilnych czy platform, które pełnią funkcję rynku online.
Własny sklep internetowy
Jak sprzedawać online bez pośredników? Możesz w tym celu założyć sklep internetowy. Aby go prowadzić, potrzebujesz przede wszystkim komputera i odpowiedniego oprogramowania. Możesz zlecić wykonanie platformy sprzedażowej programiście, skorzystać z bezpłatnego skryptu open-source lub wykupić usługę dzierżawy sklepu online na platformie SaaS.
Najważniejsze zalety własnego sklepu internetowego to:
- niezależność – m.in. pod względem zasad komunikacji z klientami, metod reklamy, rodzaju asortymentu czy polityki cenowej,
- pełna kontrola nad wyglądem sklepu, jego zawartością i funkcjonalnością,
- możliwość sprzedaży bez prowizji dla pośredników,
- swoboda pod względem budowania wizerunku marki,
- nieograniczony zasięg sprzedaży,
- możliwość budowania lojalności klientów – np. poprzez content marketing na blogu połączonym ze sklepem,
- łatwość analizowania zachowań zakupowych nabywców,
- możliwość oferowania klientom promocji, rabatów czy programów lojalnościowych.
Aby założyć i prowadzić sklep internetowy, trzeba ponosić związane z tym koszty. Przedsiębiorca musi samodzielnie zadbać o zarządzanie sklepem i obsługę klientów – jeśli zdecyduje się na skalowanie biznesu, będzie musiał zatrudnić pracowników. Nowy sklep online czasami ciężko wypromować, zwłaszcza w branży o dużej konkurencyjności. Trzeba się więc liczyć z wysokimi wydatkami na reklamę.
Właściciel sklepu internetowego musi też dopełnić wszystkich przepisów prawnych, m.in. o przetwarzaniu danych osobowych klientów czy zasadach przyjmowania reklamacji i zwrotów.
Nawiązanie współpracy z inną firmą
Możesz podjąć współpracę z innym sklepem lub hurtownią, np. w zakresie reklamy na stronie internetowej czy dystrybucji Twoich produktów. Warto współpracować zwłaszcza ze sklepami, których produkty lub usługi będą uzupełniały się z Twoimi.
Główną zaletą tego kanału sprzedaży jest możliwość dotarcia do nowych nabywców oraz oszczędność czasu związana z obsługą klientów.
Do wad można natomiast zaliczyć:
- konieczność płacenia prowizji,
- ograniczony wpływ na sposób, w jaki inna firma obsługuje klientów – może Cię to narazić na straty wizerunkowe,
- brak bezpośredniego kontaktu z klientem.
Szczególnym rodzajem współpracy w ramach sprzedaży online jest dropshipping. W ramach tego modelu hurtownia przejmuje na siebie procesy magazynowania, zbierania zamówień i dostawy produktów do klientów. Rozwiązanie to może być korzystne zwłaszcza dla małych sklepów internetowych, które nie muszą gromadzić dużych zapasów i zamrażać środków na ich zakup.
Platformy e-marketplace
Są to internetowe serwisy, za pośrednictwem których wiele firm może oferować w jednym miejscu swoje produkty. Klienci wyszukują je na podstawie różnych kryteriów, np. kategorii, ceny, sposobu dostawy, koloru, rozmiaru, marki itp. Do najpopularniejszych serwisów e-marketplace zaliczają się m.in. Allegro, Empik czy Amazon.
Najważniejszymi zaletami platform e-marketplace są:
- brak konieczności zakładania własnego sklepu internetowego – przedsiębiorca nie ponosi kosztów związanych z jego stworzeniem, prowadzeniem i reklamą,
- możliwość dotarcia do wielu nowych klientów,
- wbudowane narzędzia do obsługi zamówień i zarządzania sprzedażą,
- zintegrowane metody płatności online,
- duże zaufanie klientów do platformy – zwłaszcza jeśli jest popularna i prowadzi program ochrony kupujących.
Sieci afiliacyjne
Kolejnym kanałem sprzedaży są serwisy, które pozwalają współpracować w ramach programów partnerskich z wieloma wydawcami, np. youtuberami, influencerami czy blogerami. Osoby takie promują produkty i za każdą ich sprzedaż otrzymują wynagrodzenie w formie prowizji. Platforma afiliacyjna zapewnia im różne materiały reklamowe, które mogą umieszczać na swoich blogach, stronach internetowych czy w mediach społecznościowych. Sieci afiliacyjne przejmują na siebie obowiązki związane z obsługą transakcji, w tym sporządzanie umów, przydzielanie prowizji czy wypłatę wynagrodzenia klientom.
Rodzajem marketingu afiliacyjnego jest cashback, który pozwala klientom otrzymywać zwrot części wydatków na zakup produktów.
Najważniejsze zalety sieci afiliacyjnych to:
- możliwość dotarcia do klientów z grup docelowych,
- oszczędność czasu związana z obsługą transakcji,
- proste rozliczenie współpracy,
- skuteczna metoda budowania świadomości marki i jej pozytywnego wizerunku.
Do wad platform afiliacyjnych można zaliczyć zwłaszcza ograniczoną kontrolę nad sposobem promowania produktów przez wydawców, a także wysokie prowizje od sprzedaży.
Porównywarki cenowe
Jak sprzedawać przez internet, jeśli kierujesz swoją ofertę głównie do masowego klienta? Warto wtedy dodać produkty do porównywarek cenowych. Serwisy takie pozwalają wyszukiwać w jednym miejscu asortyment wielu firm z branży e-commerce. Platforma wyświetla produkty zwłaszcza na podstawie ceny, lecz czasami również innych kryteriów, np. średniej oceny klientów. Niektóre porównywarki cenowe umożliwiają też nabywcom dodawanie opinii.
Można kupować za pośrednictwem porównywarek cenowych na dwa sposoby. Najczęściej serwis taki przekierowuje użytkownika na stronę sklepu internetowego, w którym może złożyć zamówienie. Niektóre platformy pozwalają dodawać produkty do koszyka, a następnie składać zamówienia bezpośrednio na stronie porównywarki. Przedsiębiorca zwykle rozlicza się z serwisem na podstawie liczby przekierowań do jego sklepu.
Porównywarki cenowe pozwalają klientom szybko znaleźć interesujące ich produkty, a następnie porównać pod względem ceny. Dzięki takim serwisom można:
- zwiększyć ruch na stronie internetowej,
- poprawić wyniki konwersji,
- zwiększyć rozpoznawalność marki.
Warto korzystać z porównywarek cen zwłaszcza na początku prowadzenia biznesu e-commerce, aby pozyskać pierwszych klientów. Użytkownicy takich serwisów kierują się głównie kryterium ceny, dlatego może być konieczne spore obniżanie marży.
Sprzedaż wielokanałowa – skuteczny sposób, aby dotrzeć do klientów
Sprzedaż wielokanałowa polega na oferowaniu swoich produktów lub usług jednocześnie w różnych miejscach – zarówno w swoim sklepie internetowym, jak i za pośrednictwem zewnętrznych platform online. Dzięki takiej strategii trafisz ze swoją ofertą do znacznie większej liczby klientów, niż w przypadku tylko jednego kanału. W ten sposób zwiększysz nie tylko sprzedaż, lecz także świadomość marki.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.