Jak wziąć samochód w leasing na firmę?
Zakup samochodu na firmę można sfinansować nie tylko za gotówkę, lecz także z zewnętrznych środków. Najpopularniejszą formą finansowania dla biznesu jest leasing, czyli umowa cywilnoprawna zbliżona do dzierżawy. Wyjaśniamy, jak wziąć samochód w leasing na firmę – przedstawiamy najważniejsze etapy, które trzeba przejść i wskazujemy, na co zwracać uwagę.
Wybór samochodu oraz firmy leasingowej
Pierwszym krokiem przed zawarciem umowy leasingu jest dokonanie wyboru rodzaju, marki i modelu samochodu. Leasingiem można sfinansować zarówno auta osobowe, dostawcze do 3,5 tony, jak i ciężarowe. W ofercie największych firm leasingowych dostępne są pojazdy wszystkich znanych marek – zarówno najbardziej popularne modele, jak i luksusowe, należące do segmentu premium. Decyzję warto uzależnić zwłaszcza od firmowego budżetu oraz tego, czy auto będzie pełniło głównie funkcję użytkową, czy reprezentatywną. Niektórzy leasingodawcy udzielają leasingu nie tylko na nowe, lecz także używane samochody.
Po wyborze konkretnego modelu auta można już rozpocząć poszukiwania dostawcy, u którego pojazd zostanie zakupiony i przekazany leasingodawcy. Firmy leasingowe często podejmują stałą współpracę z dealerami oraz producentami samochodów. Dzięki temu mają możliwość uzyskania rabatu na zakup auta i zaproponowania leasingobiorcy korzystniejszych warunków finansowania. Warto więc skontaktować się bezpośrednio z wybranym finansującym, aby zgłosić chęć wzięcia w leasing określonego modelu samochodu.
Wybór rodzaju leasingu
Przedsiębiorca może zdecydować się na leasing operacyjny lub finansowy (kapitałowy). W obu przypadkach właścicielem auta przez cały okres trwania umowy pozostaje firma leasingowa. Podstawowa różnica polega na tym, że jedynie w leasingu finansowym przedsiębiorca może wpisać samochód do rejestru środków trwałych i go amortyzować. W leasingu operacyjnym odpisów amortyzacyjnych dokonuje leasingodawca.
Umowa operacyjnego leasingu samochodu na firmę powinna zostać zawarta na określony czas – minimum 2 lata, a maksymalnie 5 lat. Czas trwania leasingu finansowego może być dłuższy. Warto pamiętać, że im dłuższy okres finansowania, tym niższa wysokość miesięcznej raty. Po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego leasingobiorca może się zdecydować na wykup samochodu (znacznie poniżej wartości rynkowej) lub zrezygnować z takiego prawa – ma wówczas możliwość wzięcia w leasing nowego auta. W leasingu finansowym wykup nie następuje, ponieważ samochód staje się automatycznie własnością leasingobiorcy.
Niektóre firmy leasingowe mają w swojej ofercie samochodowy leasing full service. W tym przypadku leasing auta na firmę obejmuje szereg dodatkowych usług, m.in. ubezpieczenie, serwis, przeglądy, wymianę opon czy wycieraczek. Są one uwzględnione w cenie raty, dlatego leasingobiorca nie musi się obawiać nieprzewidywanych kosztów, np. na skutek awarii pojazdu czy stłuczki.
Ubezpieczenie i rejestracja auta na firmę
Biorąc samochód w leasing na firmę, przedsiębiorca jest zobowiązany wykupić pełną polisę ubezpieczeniową. Wymagane jest zawarcie ubezpieczenia OC, AC oraz NNW, a dodatkowo firma leasingowa może zaproponować fakultatywną polisę GAP na wypadek szkody całkowitej.
Finansujący ma prawo narzucić leasingobiorcy określone warunki ubezpieczenia. Najczęściej firmy leasingowe proponują konkretne towarzystwa ubezpieczeniowe, z którymi współpracują. Jeśli przedsiębiorca zechce poszukać polisy na własną rękę, wtedy zazwyczaj będzie się to wiązało z koniecznością wpłacenia opłaty manipulacyjnej na rzecz leasingodawcy.
Auto w leasingu jest własnością firmy leasingowej, dlatego to na niej spoczywa obowiązek rejestracji pojazdu w wydziale komunikacji. Koszty z tym związane ponosi jednak leasingobiorca, który musi zapłacić około kilkuset złotych.
Zawarcie umowy leasingowej
Samochód w leasing na firmę może wziąć przedsiębiorca, który działa na rynku minimum przez 6 miesięcy. Większość firm leasingowych udziela finansowania podmiotom bez względu na branżę czy formę działalności. Umowę można zawrzeć w trybie uproszczonym lub standardowym.
Procedura uproszczona
W przypadku trybu uproszczonego do wniosku wystarczy zwykle dołączyć własnoręczne oświadczenie o wynikach finansowych, zgodę na weryfikację firmy w biurach informacji kredytowej, a czasami również dokumenty rejestrowe firmy, skan dowodu osobistego oraz oświadczenie o braku zaległości wobec urzędu skarbowego oraz ZUS-u. Nie jest natomiast konieczne uzyskiwanie zaświadczeń od żadnych instytucji. Zastosowanie procedury uproszczonej pozwala uzyskać decyzję o finansowaniu nawet w dniu złożenia wniosku, a samochód można odebrać już po kilku dniach.
Procedura standardowa
Standardową procedurę leasingu najczęściej stosuje się wtedy, gdy przedsiębiorca nie ma wysokiej zdolności leasingowej lub chce sfinansować pojazd o dużej wartości. Weryfikacja wniosku w trybie standardowym trwa znacznie dłużej niż w uproszczonym. Konieczne jest wówczas złożenie wielu dokumentów potwierdzających wiarygodność firmy oraz jej stabilną kondycję finansową, m.in.
- zatwierdzone przez urząd skarbowy deklaracje podatkowe,
- umowę spółki,
- wydruk z księgi przychodów i rozchodów,
- bilans zysków i strat,
- zaświadczenia o terminowym regulowaniu składek na rzecz ZUS-u i urzędu skarbowego.
Przed podpisaniem umowy warto zapoznać się dokładnie z jej warunkami, zapisanymi w OWUL. Wyodrębnione powinny być w tym miejscu prawa i obowiązki leasingodawcy oraz leasingobiorcy. Dobrze będzie zwrócić również uwagę na tabelę opłat i prowizji, które mogą być naliczane m.in. za udostępnienie samochodu firmowego osobie trzeciej, wyjazd nim za granicę czy wydanie zgody na tuning. Firma leasingowa może także pobierać kary umowne, np. za znaczne pogorszenie stanu technicznego pojazdu, nieterminowe opłacanie rat czy zwrot auta po wyznaczonym terminie.
Opłacenie czynszu inicjalnego
Przed odbiorem samochodu może być wymagane wpłacenie opłaty wstępnej, zwanej również czynszem inicjalnym. Jest to pierwszy koszt ponoszony przez leasingobiorcę, który stanowi bezzwrotny wkład własny. Możliwy jest również leasing bez wpłaty własnej, czyli ustalony na poziomie 0%. Takie rozwiązanie dotyczy głównie firm o wysokiej zdolności leasingowej. Jeśli jednak przedsiębiorca chce skorzystać z procedury uproszczonej, zwykle będzie się to wiązało z koniecznością wpłacenia większego czynszu inicjalnego, na poziomie co najmniej 10%, a czasem nawet 45% wartości samochodu. Im wyższy wkład własny, tym niższa powinna być kwota wykupu po leasingu.
Chcesz skorzystać z leasingu?
Nasi doradcy chętnie odpowiedzą na Twoje pytania i pomogą w wyborze najlepszego rozwiązania finansowego dla Twojego biznesu.