Barometr EFL
Optymizm w sektorze MŚP
Wartość „Barometru EFL” dla sektora MŚP na II kwartał wyniosła prawie 60 pkt. W porównaniu z odczytem z I kwartału indeks wzrósł o blisko 5 punktów. Oznacza to wyższy potencjał do działań prorozwojowych.
Poprawa nastrojów sektora MŚP to dobra informacja dla branży leasingowej, która finansuje jego inwestycje. Przedsiębiorcy będą inwestowali w rozwój biznesu i sięgali po sprawdzone instrumenty finansowe: leasing i pożyczkę. W I kwartale 2015 roku raportujące do Związku Polskiego Leasingu firmy sfinansowały, łącznie (leasingiem i pożyczką) inwestycje polskich przedsiębiorców (środki trwałe i nieruchomości) na kwotę ponad 10,5 mld złotych. Dzięki inwestycjom polskich przedsiębiorców w całym 2015 roku powinniśmy jako branża wypracować dynamikę na poziomie ponad 11,2 proc. Przyczyni się do tego uruchomienie funduszy z nowej perspektywy unijnej na lata 2014 – 2020. W drugiej połowie 2015 roku spodziewane jest ożywienie na rynku maszyn i urządzeń budowlanych. Wszystko więc wskazuje, że polska gospodarka podąża we właściwym kierunku, dzięki czemu biznes będzie mógł się stabilnie rozwijać, a przedsiębiorcy będą planować nowe inwestycje. – mówi prezes EFL, Radosław Kuczyński.
Wyniki w podziale na branże
Handel prognozuje dobry kwartał
Produkty wspierające działalność firm MŚP
Plik do pobrania: Barometr EFL
„Barometr EFL” to syntetyczny wskaźnik informujący o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Przy interpretacji wartości wskaźnika należy pamiętać, że czym słabsza koniunktura gospodarcza, tym więcej firm przestaje myśleć o wzroście, a więcej o przetrwaniu, Dodatkowo nie wszystkie firmy z sektora MŚP mają cele prorozwojowe. Badanie przygotowywane jest przez Instytut Keralla Research na zlecenie EFL, a jego wyniki będą publikowane co kwartał. Aktualna edycja badania odbyła się w dniach 01-10.04.2015.r. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa sześciuset firm.
Newsletter 05/2015
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.