Barometr EFL
Optymizm w sektorze MŚP
Wartość „Barometru EFL” dla sektora MŚP na II kwartał wyniosła prawie 60 pkt. W porównaniu z odczytem z I kwartału indeks wzrósł o blisko 5 punktów. Oznacza to wyższy potencjał do działań prorozwojowych.
Poprawa nastrojów sektora MŚP to dobra informacja dla branży leasingowej, która finansuje jego inwestycje. Przedsiębiorcy będą inwestowali w rozwój biznesu i sięgali po sprawdzone instrumenty finansowe: leasing i pożyczkę. W I kwartale 2015 roku raportujące do Związku Polskiego Leasingu firmy sfinansowały, łącznie (leasingiem i pożyczką) inwestycje polskich przedsiębiorców (środki trwałe i nieruchomości) na kwotę ponad 10,5 mld złotych. Dzięki inwestycjom polskich przedsiębiorców w całym 2015 roku powinniśmy jako branża wypracować dynamikę na poziomie ponad 11,2 proc. Przyczyni się do tego uruchomienie funduszy z nowej perspektywy unijnej na lata 2014 – 2020. W drugiej połowie 2015 roku spodziewane jest ożywienie na rynku maszyn i urządzeń budowlanych. Wszystko więc wskazuje, że polska gospodarka podąża we właściwym kierunku, dzięki czemu biznes będzie mógł się stabilnie rozwijać, a przedsiębiorcy będą planować nowe inwestycje. – mówi prezes EFL, Radosław Kuczyński.
Wyniki w podziale na branże
Wśród badanych branż również w tym kwartale najwyższy odczyt ma subindeks dla producentów. Wpływ na jego wyższą wartość mają przede wszystkim prognozowane przez większość firm wyższe, niż jeszcze trzy miesiące temu, poziomy sprzedaży oraz wyższa skłonność do inwestycji w środki trwałe. Znacznie lepiej na tle pozostałych branż wyglądają prognozy firm reprezentujących transport i łączność (wzrost subindeksu do 57,5 pkt. z 48,9 pkt.). W tych firmach badani spodziewają się przede wszystkim polepszenia sprzedaży.
Handel prognozuje dobry kwartał
Intensywniej będą się rozwijać w drugim kwartale głównie firmy handlowe (w ich przypadku subindeks wzrósł do 65,1 pkt.). Zajmujący się handlem liczą w szczególności na większą sprzedaż i wyrażają większą skłonność inwestycyjną w środki trwałe. Przedsiębiorcy reprezentujący branżę HoReCa (hotelarstwo, restauracje, kawiarnie) prognozują przede wszystkim większy poziom inwestycji w środki trwałe, natomiast poziom sprzedaży, jak zakładają, nie zmieni się istotnie w porównaniu do poprzednich trzech miesięcy. Przedsiębiorcy świadczący usługi również spodziewają się poprawy – głównie w obszarze lepszej sprzedaży, zwiększonych inwestycji w środki trwałe i jednocześnie – zakładają lepszą płynność.
Produkty wspierające działalność firm MŚP
Kredyt bankowy, leasing, ubezpieczenie majątku oraz w mniejszym stopniu, faktoring to kluczowe i najczęściej stosowane produkty wspierające zarówno bieżącą działalność firm MŚP, jak też wykorzystywane najczęściej podczas realizacji planów inwestycyjnych w drugim kwartale br. Po leasing statystycznie istotnie częściej sięgają firmy budowlane, handlowe, produkcyjne i transportowe, niż branża HoReCa oraz usługodawcy. Z kredytów bankowych również istotnie częściej korzystają producenci, firmy budowlane oraz handlowe, niż HoReCa i firmy usługowe. Do stosowania własnych środków pieniężnych przyzwyczajeni są najbardziej usługodawcy, w czym różnią się przede wszystkim od producentów oraz firm handlowych (na podstawie analiz cross tabs).
Plik do pobrania: Barometr EFL
„Barometr EFL” to syntetyczny wskaźnik informujący o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Przy interpretacji wartości wskaźnika należy pamiętać, że czym słabsza koniunktura gospodarcza, tym więcej firm przestaje myśleć o wzroście, a więcej o przetrwaniu, Dodatkowo nie wszystkie firmy z sektora MŚP mają cele prorozwojowe. Badanie przygotowywane jest przez Instytut Keralla Research na zlecenie EFL, a jego wyniki będą publikowane co kwartał. Aktualna edycja badania odbyła się w dniach 01-10.04.2015.r. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa sześciuset firm.
Newsletter 05/2015
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.