Leasing detronizuje kredyt: 1 na 3 firmy z sektora MŚP planuje w II kwartale więcej inwestycji niż w poprzednim. Podstawowym źródłem ich finansowania pozostają środki własne (90 proc. wskazań). Jenak biorąc pod uwagę zewnętrzne narzędzia, przedsiębiorcy najczęściej sięgają po leasing (50 proc. wskazań) – wynika z „Barometru EFL”[1]. Wśród małych i średnich firm widać również największe od ponad 3 lat zainteresowanie ubezpieczeniem majątku firmy (40,5 proc.).
– Zarządzający przedsiębiorstwami z sektora MŚP stawiają na dywersyfikację narzędzi, z których korzystają w celu finansowania swoich inwestycji. Oczywiście cały czas najchętniej wybierana jest gotówka i to dobrze, bo zainwestowana „pracuje” i przyczynia się do wzrostu wartości przedsiębiorstwa. Jeśli natomiast chodzi
o instrumenty zewnętrzne, to zestaw trzech z nich jest najpopularniejszy. Składa się z leasingu, kredytu bankowego i ubezpieczenia majątku firmowego. O ile obecność leasingu i kredytu nie dziwi, o tyle fakt, że aż 4 na 10 przedsiębiorców korzysta z ubezpieczenia majątku firmy, może być interesujący. W moim przekonaniu świadczy to o coraz większej dojrzałości finansowej małych i średnich firm, które w ten sposób zabezpieczają swoje inwestycje na wypadek niespodziewanych szkód – mówi Radosław Kuczyński, prezes EFL.
Po pierwsze, liczą się trzy narzędzia zewnętrzne
Od początku realizacji badania „Barometr EFL” przedstawiciele sektora MŚP najczęściej finansują swoją działalność środkami własnymi. Z podobną sytuacją mamy do czynienia w II kwartale br. – aż 90% przedsiębiorców zadeklarowało, że sięga do swoich kieszeni żeby inwestować.
Biorąc pod uwagę finansowanie zewnętrzne, na fotel lidera powrócił leasing, z którego korzysta co druga mała i średnia firma (50,3 proc.). Po kredyt bankowy sięga 45,7 proc. przedsiębiorców, a aż 40,5 proc. wybiera ubezpieczenie majątku firmy. W przypadku tego ostatniego produktu finansowego, jest to najwyższy wynik od I kwartału 2015 roku (41,8 proc.).
Po drugie, im większy tym odważniejszy
Niezmiennie widać też kolejną tendencję, zgodnie z którą, im firma zatrudnia więcej pracowników, tym częściej korzysta z leasingu. Podczas gdy wśród mikro firm 36,5 proc. zarządzających bazuje na tym produkcie, to wśród małych ten odsetek wynosi 53,6 proc. Wśród średnich podmiotów aż 2/3 przedsiębiorców finansuje swoją działalność leasingiem (65,8 proc.).
Wynik ten koresponduje z największym optymizmem wśród „średniaków” dotyczącym planów inwestycyjnych na najbliższe miesiące – 38 proc. z nich twierdzi, że będzie w II kwartale więcej inwestować. Co więcej, 1 na 5 firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników uważała, że będzie mieć większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne. Wśród mikro firm tylko co dziesiąty przedsiębiorca wyrażał taką opinię.
Po trzecie, produkujemy i handlujemy w leasingu
Leasing detronizuje kredyt: Kolejny kwartał z rzędu firmy produkcyjne najczęściej ze wszystkich (6 branż) korzystają z leasingu (62% wskazań). Jest to związane z finansowaniem w ten sposób maszyn i urządzeń do produkcji. Nieco mniej przedsiębiorstw, bo 58 proc., leasinguje inwestycje w transporcie, m.in. flotę pojazdów. Trzecią branża za pan brat z leasingiem jest handel, którego 53,3 proc. przedstawicieli sięga po leasing.
[1] Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe).
Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się w dniach 19-27 kwietnia 2018 r.
Ostatnie artykuły w Biznes i Ty
Jak założyć agroturystykę i czy to opłacalna inwestycja dla rolników?
Działalność agroturystyczna polega na świadczeniu usług turystycznych na terenach wiejskich, w czynnych gospodarstwach rolnych. Oprócz zakwaterowania może obejmować organizację różnych form wypoczynku.
System net-billing – co to jest i jak działa sprzedaż energii z fotowoltaiki przez firmę?
Instalacja fotowoltaiczna pozwala zoptymalizować koszty zużycia energii elektrycznej w firmie. Od 1 kwietnia 2022 roku sprzedaż czystego prądu z fotowoltaiki odbywa się na innych zasadach niż wcześniej – w systemie net-billing.
Systemy bezpieczeństwa w samochodach – co dziś oferują producenci?
Jazda samochodem z każdym rokiem staje się coraz bezpieczniejsza, co potwierdzają policyjne statystyki. Bez wątpienia jest to między innymi zasługą innowacyjnych systemów bezpieczeństwa, które wprowadzają producenci pojazdów.
Sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence, AI), rozumiana jako ogół technologii naśladujących ludzkie rozumowanie, umiejętności i zachowania, zaprogramowanych do analizy świata dookoła i podejmowania działań nastawionych na konkretny cel, nie jest niczym nowym.