Co 4. firma liczy na poprawę sytuacji w ciągu 3 lat, co 2. nie spodziewa się żadnych zmian.
Polscy przedsiębiorcy są umiarkowanymi optymistami w swoich długoterminowych prognozach. Połowa z nich uważa, że w ciągu najbliższych 3 lat sytuacja w ich branży nie zmieni się, a 27% oczekuje poprawy. Tylko 4% jest zdania, że będzie gorzej – wynika z raportu EFL „Inwestycje w MŚP. Pod lupą”.
Największymi optymistami są firmy produkcyjne (48% odpowiedzi przewidujących poprawę) oraz budowlane (odpowiednio 43%), najmniejszymi zaś – przedsiębiorstwa handlowe (jedynie 14%). Co więcej, im większa firma, tym bardziej optymistyczna.
– Z cyklicznie realizowanych przez nas badań oraz obserwacji naszych klientów wynika, że plany inwestycyjne małych i średnich firm pozostają obecnie na obniżonym poziomie w porównaniu z minionymi latami. Taki stan rzutuje również na prognozy dotyczące sytuacji w branży, które na najbliższe trzy lata są bardzo ostrożne. (…) – mówi Radosław Kuczyński, prezes zarządu EFL.
Produkcja i budowlanka w dobrych nastrojach, handel w słabszych
Największymi optymistami w kwestii przewidywania wydarzeń w najbliższych trzech latach są firmy z sektora produkcyjnego, gdzie aż 48% przewiduje poprawę, a także budowlanego – 43% optymistów. To może być związane z nadzieją na ponowny wzrost inwestycji infrastrukturalnych w związku z nową perspektywą unijną.
Jak obniżyć rachunki za prąd w firmie z sektora MŚP? 7 sposobów
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw zmagają się w ostatnich latach ze znaczącymi podwyżkami cen energii elektrycznej. Warto skorzystać ze sprawdzonych sposobów na obniżenie wysokich rachunków za prąd w firmie.
Rodzaje samochodów ciężarowych – sprawdź, czym się różnią
Samochody ciężarowe umożliwiają sprawny załadunek, transport i rozładunek różnego rodzaju towarów. Poszczególne typy pojazdów ciężarowych usprawniają działalność przedsiębiorstw z wielu branż, w tym TSL, spożywczej czy przemysłowej.
Co to jest storytelling? Sztuka opowiadania historii w biznesie
Działania reklamowe nie muszą wprost nakłaniać klienta do zakupu. Storytelling jest jedną z subtelnych technik marketingu, która budzi pozytywne skojarzenia, pomaga zwiększyć zainteresowanie odbiorców i sprzyja budowaniu więzi z nimi.
Zdecydowana większość przedsiębiorców i przedsiębiorczyń w Polsce pracuje dłużej niż przyjęte społecznie 8 godzin dziennie. Najbardziej pracochłonne są najmniejsze biznesy.