Leasing w obcej walucie. Kiedy możliwe jest finansowanie w euro i kto może skorzystać?
Leasing w walucie obcej zyskuje na popularności w związku z podnoszoną w ostatnich miesiącach przez Radę Polityki Pieniężnej NBP wysokością stóp procentowych. Polscy przedsiębiorcy mogą zdecydować się na leasing w euro – finansowanie w innych walutach jest znacznie trudniej dostępne na polskim rynku leasingowym.
Na czym polega leasing walutowy i jakie warunki trzeba spełnić, aby móc się o niego ubiegać? Od czego zależy opłacalność takiego rozwiązania? Na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule.
Leasing w walucie obcej – na czym polega?
Leasing walutowy polega na spłacaniu przedmiotu umowy przez leasingobiorcę bezpośrednio w obcej walucie, najczęściej w euro. Podstawą do wyliczenia wysokości rat będzie zapisana w umowie z firmą leasingową wartość przedmiotu, ustalona w obcej walucie.
Przy wyliczaniu oprocentowania leasingu nie jest brana pod uwagę aktualna wartość polskiego wskaźnika WIBOR, lecz obowiązująca w strefie euro stawka EURIBOR. Sprawia to, że pod pewnymi – opisanymi niżej – warunkami leasing walutowy może okazać się korzystniejszy w porównaniu do złotówkowego.
Leasing walutowy a koszty przewalutowania
Spłacanie rat leasingowych w walucie euro pozwala uniknąć przewalutowania, jeśli przedsiębiorca uzyskuje przychody w euro. Gdy jednak nie dysponuje tą walutą, będzie musiał ponieść koszty związane z różnicami pomiędzy kursem zakupu a sprzedaży waluty – jest to tzw. spread.
Koszty wynikające ze spreadu powstaną również w przypadku, jeśli transakcja zakupu od dostawcy przedmiotu umowy przez firmę leasingową zostanie przeprowadzona w walucie innej niż euro, np. w złotówkach. Leasingodawca przewalutuje wtedy wartość opłaconego przedmiotu. Najczęściej bierze się pod uwagę kurs kupna obowiązujący w banku, który obsługuje daną firmę leasingową. Możliwa jest również sytuacja, gdy dostawca od razu wystawi leasingodawcy fakturę w walucie obcej, dzięki czemu dodatkowe przewalutowanie nie będzie konieczne.
Leasing w euro a VAT
Niekorzystnego spreadu nie można uniknąć w przypadku podatku VAT, naliczanego od wartości przedmiotu i wyliczanych na tej podstawie rat leasingowych. Podatek ten ustala się w złotówkach od raty netto wyrażonej w walucie obcej na podstawie średniego kursu Narodowego Banku Polskiego.
Dla kogo jest dostępny leasing w walucie i co może być przedmiotem umowy?
Z leasingu w walucie europejskiej mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy uzyskują przychody w euro. Firmy leasingowe wymagają pisemnego oświadczenia, w którym wnioskujący wskazuje, jaki procent przychodów jego firmy stanowią wpływy w euro. Część leasingodawców pyta o procent przychodów w euro i jeśli firma nie ma np. 20% sprzedaży w tej walucie, oferują leasing w złotówkach. Konieczne może być również okazanie wyciągu z rachunku bankowego lub faktur w obcej walucie. Przedsiębiorcy niespełniający wskazanych przez firmę leasingową warunków mają możliwość wyboru jedynie leasingu złotówkowego.
Jeśli procedury danego leasingodawcy dopuszczają leasing w obcej walucie, zazwyczaj możliwe będzie sfinansowanie w ten sposób większości przedmiotów z oferty. Do najpopularniejszych środków trwałych w leasingu walutowym zaliczają się m.in. samochody dostawcze i ciężarowe, maszyny i urządzenia, naczepy, przyczepy i ciągniki.
Kiedy leasing w euro może być korzystny?
Opłacalność leasingu w walucie będzie zależeć głównie od wysokości referencyjnych stóp oprocentowania w Polsce i strefie euro, a także kosztów przewalutowania, jakimi obciążony zostanie leasingobiorca.
Firmy rozliczające się głównie w euro
Leasing w euro może okazać się korzystny przede wszystkim dla firm, które większość przychodów osiągają w tej walucie. Zaliczają się do nich zwłaszcza:
- firmy transportowe działające na rynku międzynarodowym,
- podmioty międzynarodowe mające oddziały w Polsce,
- przedsiębiorstwa zajmujące się eksportem do innych krajów Unii Europejskiej,
- przedsiębiorcy (w tym podwykonawcy) wykonujący usługi dla zagranicznych kontrahentów.
Firmy takie dysponują walutą euro, dzięki czemu niwelują ryzyko związane z wahaniem kursów wymiany walut. Nie muszą więc obawiać się zwiększenia na skutek przewalutowania części netto rat – wzrosnąć może tylko nieznacznie kwota naliczanego podatku VAT z uwagi na efekt spreadu.
Pozostałe przedsiębiorstwa
Przedsiębiorcy rozliczający jedynie niewielką część transakcji z klientami w obcej walucie narażają się na ryzyko walutowe. Jeśli nie będą dysponować wystarczającymi środkami w euro, poniosą koszty przewalutowania w celu opłacenia rat leasingowych. Koszty leasingu mogą sporo wzrosnąć, jeśli waluta euro umocni się w stosunku do złotówki. Leasing w polskiej walucie jest więc bezpieczniejszym rozwiązaniem, gwarantującym większą stabilność kosztów.
Opłacalność leasingu walutowego a wysokość stóp referencyjnych
Koszty leasingu będą również zależeć od zmieniającej się wysokości stóp referencyjnych w Polsce oraz w strefie euro. Naliczane przez firmę leasingową oprocentowanie spadnie, jeśli polskie stopy procentowe WIBOR będą rosnąć w stosunku do wskaźnika EURIBOR. W odwrotnej sytuacji leasingodawca zwiększy oprocentowanie rat.
Leasing w obcej walucie – co warto zapamiętać?
Leasing walutowy to rozwiązanie dostępne dla przedsiębiorców, którzy rozliczają przynajmniej część transakcji w obcej walucie. Mogą oni zdecydować się na finansowanie i spłacanie przedmiotu umowy bezpośrednio w euro. Firma leasingowa przy wyliczaniu oprocentowania będzie brała pod uwagę wskaźnik EURIBOR, zamiast polskiej stopy procentowej WIBOR. Przedsiębiorca decydujący się na leasing w walucie obcej powinien być świadomy ryzyka wahań kursów walut oraz przyszłych zmian wysokości stóp procentowych.
Chcesz skorzystać z leasingu?
Nasi doradcy chętnie odpowiedzą na Twoje pytania i pomogą w wyborze najlepszego rozwiązania finansowego dla Twojego biznesu.