10 lutego 2020

Nowe przepisy: Kto ma obowiązek prowadzenia strony internetowej?

Zwiększenie ochrony praw akcjonariuszy i poprawienie komunikacji na linii spółka-akcjonariusz – to główny cel nowych przepisów, które wprowadzają obowiązek prowadzenia stron internetowych przez spółki akcyjne i komandytowo-akcyjne. Sprawdź, z czym jeszcze wiążą się obowiązujące już zmiany.

Wszystkie spółki akcyjne i komandytowo-akcyjne (bez względu na charakter czy rozmiar prowadzonej działalności) mają obowiązek posiadania swoich stron internetowych – to główna zmiana stojąca za nowelizacją Kodeksu spółek handlowych. Ale to nie jedyna wytyczna, której należy sprostać.

Jak wskazuje przepis, taka strona internetowa powinna uwzględniać wydzielone miejsce „na komunikację z akcjonariuszami, wymagane przez prawo lub ich statuty ogłoszenia pochodzące od spółek”. Wymusza to również wprowadzenie zmian w spółkach akcyjnych i komandytowo-akcyjnych, które już posiadają swoje strony, ale nie uwzględniły takiej przestrzeni.

Spółki akcyjne i komandytowo-akcyjne jako podmioty odpowiedzialne za swoje strony internetowe muszą mieć na uwadze jeszcze jeden obowiązek – zgłoszenia informacji o swojej stronie internetowej do Krajowego Rejestru Sądowego. Wniosek o wpis powinien zostać złożony nie później niż w terminie 7 dni.

 Większa ochrona praw akcjonariuszy

W uchwaleniu nowelizacji można przeczytać, że jej celem jest zwiększenie ochrony praw akcjonariuszy i poprawienie komunikacji na linii spółka-akcjonariusz. Tym samym publikacja ogłoszeń w Monitorze Sądowym i Gospodarczym nie będzie już jedynym źródłem informacji przekazywanych do inwestorów.

Wprowadzenie rozwiązania ma również zwiększyć efektywność ochrony praw akcjonariuszy mniejszościowych, ograniczyć ryzyko powiadamiania w taki sposób, aby w praktyce nie poinformować o czymś akcjonariuszy oraz będzie sprzyjać stabilności i bezpieczeństwu obrotu, co jest wartością o charakterze systemowym.

Druga strona zmian

Z czym muszą się liczyć spółki akcyjne i komandytowo-akcyjne? Oznacza to dla nich przede wszystkim nowe obowiązki, którym muszą na bieżąco sprostać, ale nie tylko. Zmiany generują również koszty.

Niezbędna jest domena i serwer (koszt stały, który ponoszony jest raz w roku – od kilkudziesięciu do kilkuset złotych). Potrzebny jest również projekt strony internetowej, który będzie spójny z komunikacją wizualną spółki (tutaj koszt wynosi zazwyczaj przynajmniej kilkaset złotych). Jeżeli nie mamy osoby, która zajmuje się prowadzeniem strony internetowej, trzeba wyznaczyć lub zatrudnić takiego pracownika.

Bezpieczna strona

Warto przy tym zwrócić uwagę, że zmiany generują ryzyko – źle zabezpieczona strona internetowa może skutkować publikacją nieautoryzowanych komunikatów wprowadzających akcjonariuszy w błąd. Jak się zabezpieczyć przed niepożądanymi działaniami osób trzecich? Silne hasło może nie wystarczyć.

Warto regularnie aktualizować swój system CMS i dodatki. Przydatne są również programy antywirusowe, które chronią przed kradzieżą loginów i haseł zapisanych na dysku lub w przeglądarce. Jeśli zależy nam na bardziej kompleksowej obronie, warto skorzystać z dodatkowych form ochrony oferowanych przez specjalizujące się w tym firmy.

Skontaktuj się z nami:
Zadzwoń
801 404 444

Infolinia czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-17:00

Napisz

Masz pytania?

Otwórz chat

Szukasz konkretnego produktu

Zapytaj o ofertę
Znajdz oddział
Jesteś już naszym klientem?

Skorzystaj z

Portal klientaEFL

lub przejdź do sekcji

Obsługa Klienta
X