Sukces nie ma płci! Co pomaga go osiągnąć?
Otwartość na ludzi i nowe doświadczenia, dobra komunikacja, a może empatia? Sprawdź, co zdaniem polskich liderek i liderów jest przepisem na sukces w biznesie!
Polki zajmują 22,8% kierowniczych stanowisk. To dwukrotnie więcej niż 10 lat temu i doskonały dowód na to, że mają ogromny apetyt na sukces. Jednak czym tak naprawdę jest wspomniany sukces? Badania „Kobiety w biznesie” dla Fundacji Liderek Biznesu pokazują, że jest bardzo różnorodnie definiowany przez polskie liderki i liderów.
Sukces ma różne oblicza
Sukces to samorealizacja i satysfakcja z osiągania celów – ta odpowiedź najczęściej padała wśród bohaterów badania, niezależnie od pełnionego stanowiska. Akcenty rozkładały się nieco inaczej u kobiet i mężczyzn. Dla liderek i managerek ważna jest radość z tego, co się robi, a także zdobywanie nowych kompetencji. Wszystkie rozmówczynie podkreślały, że o pełnym sukcesie nie można mówić bez work-life balance i doceniania.
Na docenianie i osiąganie celów zwracali uwagę także liderzy i managerowie. Dodatkowo powtarzali, że sukces to zaspokojenie osobistych potrzeb, w tym finansowych. Co ciekawe, zauważyli, że nie jest dany raz na zawsze – jest krótkotrwały, trwa kilka lat, a następnie trzeba sięgnąć po kolejny. Jego definicja może się również zmieniać wraz z rozwojem kariery. Część mężczyzn, podobnie jak kobiety, widzi potrzebę osiągnięcia work-life balance.
Co zbliża do sukcesu?
Czy istnieją cechy, które pomagają osiągnąć sukces? Na to pytanie również pomaga odpowiedzieć raport „Kobiety w biznesie”.
Liderzy i managerowie zwracali uwagę, że kluczowy jest silny zespół, a także wspieranie pracowników i rozwijanie talentów. Podkreślili też, że ważna jest rola lidera, który powinien „pociągnąć” za sobą podwładnych, co może być niemożliwe bez szacunku i zaufania. Cenne jest również określanie celów, wytrwałość oraz ciągły rozwój.
Zdaniem kobiet biorących udział w badaniu, ważna jest otwartość na ludzi i nowe doświadczenia. Jak zauważają, liderzy powinni być empatyczni i wykazywać się dobrymi umiejętnościami komunikacyjnymi. Dodają również, że sukcesu nie da się osiągnąć bez samodyscypliny, dojrzałości i pewności siebie. Co na to eksperci?
Zdaniem Angeliki Chimkowskiej, stratega social sellingu i silnych marek, potrzeba również dużej świadomości i samoprzywództwa: – Bez tego istnieje niebezpieczeństwo osiągnięcia sukcesu, który będzie wynikał z oczekiwań i presji innych. To nie da nam satysfakcji. Autentyczny lider to osoba zakotwiczona po pierwsze w sobie, a później otwarta na innych – dodaje.
Małgorzata Czernecka, CEO Human Power, zwraca uwagę na istotę posiadania kompetencji miękkich: – Umiejętność słuchania, zadawania pytań, bycia blisko swoich ludzi, rozmawiania na trudne i delikatne tematy stały się kwestiami, bez których odnoszący sukces lider nie może istnieć. Do tej listy można również dołożyć chęć poznawania perspektywy współpracowników i czerpania z ich wiedzy. Bo to właśnie w pracownikach tkwi ogromny potencjał generowania odpowiedzi na ważne pytania, np. dotyczące funkcjonowania firmy.
Wymarzona kariera
Z badań wynika, że nie ma jednego, złotego przepisu na zrobienie kariery. Każdy postrzega ją inaczej, jednak droga do niej i oczekiwania często się pokrywają. Bohaterki badania „Kobiety w biznesie” mają bardzo szczegółowo przemyślane kolejne etapy. Jednocześnie zdają sobie sprawę, że pewne sytuacje mogą przyspieszyć lub spowolnić zrobienie kariery.
Jasno określają oczekiwania od przełożonych – liczą na pokazanie perspektyw i wsparcie w zdobywaniu nowych umiejętności. Są skoncentrowane na samorozwoju, a wiele z nich szkoli się samodzielnie. Aktywnie szukają mentorów. Liczą też, że kobiety, które już osiągnęły sukces, podzielą się z nimi swoją wiedzą.
To pokazuje, jak ważne jest dla nich partnerstwo. Chcą być doceniane i sprawiedliwe traktowane, czyli wynagradzane tak samo jak mężczyźni. Liczą też na elastyczne godziny pracy, ponieważ mają świadomość, że kariera zawodowa oznacza mniej czasu na życie prywatne.
Ciekawe światło rzuca raport PWC „Kobiety menedżerami przyszłości”, który zwraca uwagę na nowe pokolenie liderek. 51% kobiet z pokolenia milenijnego uważa, że jest w stanie sprostać oczekiwaniom obecnego pracodawcy, gdyby miały szansę zająć najwyższe stanowisko w firmie. Raport pokazuje również, że to pokolenie wnosi na rynek pracy zupełnie nową jakość – żadna generacja wcześniej nie była tak ambitna.
Wyzwania nowej rzeczywistości
Od marca 2020 roku biznes mierzy się z nowymi wyzwaniami, które wymuszają na liderach sięganie po inne niż dotychczas kompetencje. – Z dnia na dzień musiałyśmy dokonać priorytetyzacji zadań, uporządkować swoje cele, zacząć działać bardziej asertywnie, szybciej i z większym pragmatyzmem podejmować decyzje oraz zacząć z empatią myśleć nie tylko o innych, ale i o sobie – mówi Monika Knap, Prezes Fundacji Business Boutique.
Ekspertka zwraca uwagę na raport Deloitte, według którego nie wszyscy poradzili sobie z nową sytuacją. 65% Polek ma obecnie problem ze zrównoważeniem pracy zawodowej z życiem osobistym, zaś presja nieograniczonej dostępności i wiele innych negatywnych czynników sprawiają, że aż 51% respondentek ma wątpliwości co do sensu kontynuowania kariery w dotychczasowej firmie i obawia się negatywnego wpływu obecnej sytuacji na własny rozwój.
Badania Human Power pokazują, że dużą cenę za czas pandemii płacą osoby na stanowiskach managerskich, które w porównaniu z innymi pracownikami, mają wyższy poziom zmęczenia, częściej doświadczają nieprzyjemnych emocji. – Inne badania pokazują, że to właśnie kobiety ponosiły więcej kosztów. Kobiety, które są matkami, stanęły przed wyzwaniem jednoczesnego realizowania dwóch ról: pracownicy/liderki oraz matki/opiekunki – zauważa Małgorzata Czernecka, CEO Human Power. – W efekcie statystyki ZUS notują lawinowy wzrost, bo aż o 25% zwolnień z powodu zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania – dodaje.
Jednak wiele kobiet odważnie przeszło przez czas lockdownu: – To, co z pewnością pomogło grupie pań, to wsparcie, które otrzymały od pracodawców w postaci szkoleń z szeroko pojętego wellbeingu i pracy z celem; komunikacji NVC; doceniania siebie i innych; asertywności osobistej, a także możliwość wzięcia udziału w projektach mentoringowych, takich jak projekt Fundacji Business Boutique „Pod Rękę” – dodaje Monika Knap, Prezes Fundacji Business Boutique.
Zdaniem Małgorzaty Czerneckiej, trudne czasy pomaga przetrwać świadomość swoich celów, działanie ze swoimi wartościami, czerpanie z drobnych przyjemności: spaceru, czasu na spokojnie napicie się kawy lub herbaty, rozmów z bliskimi: – W Human Power namawiamy kobiety do dbałości o siebie, postawienia siebie na pierwszym miejscu. Tak, aby mieć zasoby do dawania innym. Paradoksalnie jest to najlepsza inwestycja, z której będziemy czerpać nie tylko my, ale również nasze otoczenie – dodaje.
Siła różnorodności
Co Polacy sądzą o kobietach na wysokich stanowiskach? Ciekawe wnioski przynosi badanie serwisu LiveCareer. 78% uważa, że płeć nie powinna mieć znaczenia. 82% badanych, których przełożoną jest kobieta, dobrze ocenia jej skuteczność zarządzania zespołem.
– Obserwując liderki, widzę empatię oraz skupienie na rzeczach najważniejszych. Kobieta prowadząca firmę, zarządzająca zespołem oraz jednocześnie matka, społecznica czy realizująca pasje aktywistka, nie ma czasu na „głupoty”. Tematy realizuje szybko i skutecznie. Na odwlekanie często szkoda jej czasu – mówi Angelika Chimkowska, strateg social sellingu i silnych marek.
Jednocześnie 30% respondentów uważa, ze kobiety-szefowie chętniej chwalą podwładnych. 28% ocenia, że mają wyższe standardy wydajności pracy. 36% zwróciło uwagę, że szefowe potrafią lepiej komunikować oczekiwania i opinie.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.