Jak wprowadzić work-life balance w swojej firmie?
Jak wynika z raportu ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”, pracownicy w Polsce każdego tygodnia pracują przez niespełna 6 godzin za darmo w godzinach nadliczbowych. Jesteśmy jednym z najbardziej przepracowanych narodów na świecie, co zwykle rzutuje negatywnie zarówno na życie prywatne, jak i samą pracę.
Wyjaśniamy, co to jest work-life balance i jak wprowadzić w życie założenia tej koncepcji. Wskazujemy również korzyści, jakie może dzięki temu odnieść pracodawca oraz zatrudnione przez niego osoby.
Work-life balance – definicja pojęcia
Work-life balance to koncepcja zarządzania czasem, która powstała w celu przeciwdziałania problemowi wypalenia zawodowego i pracoholizmu. Polega na dążeniu do uzyskania równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. Celem wdrażania idei work-life balance nie jest rozdzielenie tych dwóch sfer, lecz ich harmonijne połączenie – zgodnie z celami i wartościami organizacji oraz pracownika.
Korzyści dla pracownika
Dzięki uzyskaniu równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym, pracownik może uzyskać wiele korzyści. Wymieniamy i opisujemy najważniejsze z nich.
Brak konfliktu ról
Bezgraniczne oddanie się pracy może doprowadzić do konfliktu ról. Ciężko, aby pracoholik był przykładnym małżonkiem, rodzicem czy przyjacielem, ponieważ trudno jest mu znaleźć czas dla swoich najbliższych i na pielęgnowanie relacji. Z drugiej strony osoba skoncentrowana w pracy na swoich sprawach prywatnych nie będzie wydajnym pracownikiem.
Wzrost satysfakcji z pracy
Osiągnięcie stanu work-life balance sprawia, że pracownik czerpie większą satysfakcję z wykonywanej pracy. Nie staje się ona dla niego przykrym obowiązkiem, lecz może znaleźć w niej poczucie sensu i misji.
Więcej przestrzeni do rozwijania umiejętności i pasji
Jeśli nadgodziny czy zabieranie pracy do domu nie są w danej organizacji normą, osoby zatrudnione mają więcej czasu i możliwości na realizowanie własnych pasji oraz rozwój w różnych dziedzinach życia.
Poprawa zdrowia oraz samopoczucia
Dbanie o work-life balance pozwala zapobiegać ryzyku przewlekłego stresu w pracy oraz będącego jego skutkiem wypalenia zawodowego. Pracownik jest także mniej narażony na uzależnienia, depresję oraz inne problemy zdrowotne. Może poświęcić swój czas i energię na zdrowy styl życia, np. uprawianie sportu, relaksację czy medytację.
Korzyści dla pracodawcy
Koncepcja work-life balance przynosi również wiele korzyści pracodawcy. Warto więc, aby stwarzał on zatrudnionym pracownikom klimat sprzyjający zachowaniu harmonii między pracą a życiem prywatnym.
Większa wydajność i kreatywność pracowników
Pracownicy dbający o work-life-balance są lepiej zmotywowani oraz bardziej produktywni. Z większym zaangażowaniem i starannością wykonują swoje obowiązki, dzięki czemu pracują wydajniej. Długotrwała praca powyżej 8 godzin dziennie na dłuższą metę przynosi odwrotne skutki.
Ponadto wypoczęty i zadowolony z pracy pracownik potrafi działać w sposób bardziej twórczy. W przypadku wielu stanowisk jest to jeden z kluczowych czynników przyczyniających się do rozwoju firmy.
Mniej błędów podczas pracy
Równowaga pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym pozwala zapobiegać przemęczeniu i rozkojarzeniu w pracy. Dzięki temu pracownicy popełniają mniej błędów, które mogą być kosztowne dla firmy oraz zagrażać bezpieczeństwu w miejscu pracy.
Większa lojalność pracowników
Pracodawca, który tworzy system pracy oparty o work-life balance może budować pozytywny wizerunek swojej firmy. Jest postrzegany jako przedsiębiorca dbający o potrzeby swoich pracowników, dzięki czemu są oni bardziej lojalni i mocniej identyfikują się z celami oraz wartościami przedsiębiorstwa.
Mniejsza rotacja pracowników
Zaburzona równowaga między pracą a życiem prywatnym może zwiększać skłonność zatrudnionych do poszukiwania nowego miejsca zatrudnienia. Będą oni odchodzić wtedy do konkurencji, co osłabi pozycję firmy w branży. Duża rotacja spowoduje zarazem, że przedsiębiorca będzie musiał liczyć się z wyższymi kosztami rekrutacji, szkoleń i onboardingu nowych pracowników.
Rzadsze absencje w pracy
Mniej przemęczeni i zestresowani pracownicy zazwyczaj rzadziej chorują. Pracodawca unika więc kosztów związanych z ich przebywaniem na zwolnieniu lekarskim. Jednocześnie wypoczęty i w pełni zdrowy pracownik pracuje wydajniej.
Work-life balance – przykłady dobrych praktyk
Wprowadzenie w życie koncepcji work-life balance wymaga konkretnych działań zarówno od pracowników, jak i ich przełożonych. Podpowiadamy, jak zadbać o zdrową równowagę między pracą a życiem prywatnym.
Możliwość pracy zdalnej
Praca zdalna ułatwia łączenie roli pracownika z innymi ważnymi funkcjami. Pozwalanie zatrudnionym na wykonywanie obowiązków zawodowych w domu stało się powszechną praktyką work-life balance w czasie pandemii COVID-19. Warto jednak – o ile charakter pracy na to pozwala – zapewniać pracownikom taką możliwość bez względu na sytuację epidemiologiczną. Wskazana może być praca w modelu hybrydowym, np. 2 dni w tygodniu zdalnie, a 3 dni w biurze.
Elastyczne godziny pracy
Sztywne godziny pracy, np. od 8:00 do 16:00, uniemożliwiają pracownikom załatwianie spraw urzędowych, odbieranie dziecka z przedszkola czy pojechanie na wizytę do lekarza. Dlatego jednym ze sposobów wspierania harmonii między pracą a życiem prywatnym jest umożliwienie pracownikom wychodzenia z zakładu w godzinach pracy.
Dofinansowania do opieki nad dziećmi i wakacji
Pracownicy opiekujący się małymi dziećmi rzadko znajdują czas, aby po pracy zająć się rozwijaniem pasji czy kompetencji zawodowych. Pracodawca może im to ułatwić poprzez dofinansowanie kosztów opieki nad dzieckiem. Inna dobra praktyka w ramach wspierania idei work-life balance to refundacja wyjazdów wypoczynkowych pracowników.
Delegowanie zadań
Praca w godzinach nadliczbowych może przestać być konieczna, jeśli pracownik zacznie delegować część swoich obowiązków. Można przekazać je zarówno innym osobom w organizacji, jak i zewnętrznej firmie – zastosowanie ma wtedy outsourcing pracowniczy.
Automatyzacja procesów
Automatyzacja procesów biznesowych polega na zastąpieniu czynności wykonywanych przez człowieka pracą oprogramowania komputerowego lub maszyny. Zautomatyzować warto zwłaszcza najbardziej czasochłonne i powtarzalne obowiązki, które nie wymagają kreatywnego myślenia.
Dbałość o komfortowe warunki pracy
Pracownicy mogą pracować mniej wydajnie, jeśli utrudnia im to hałas, niewygodne meble biurowe, niesprawne maszyny i urządzenia czy inne niekorzystne warunki w miejscu pracy. Często prowadzi to do sytuacji, że muszą zostawać dłużej lub zabierać pracę do domu.
Imprezy integracyjne z udziałem rodzin pracowników
Dzięki tego typu wydarzeniom pracownik nie musi wybierać, czy poświęcić swój czas najbliższym, czy współpracownikom.
Szkolenia w godzinach pracy
Szkolenia dla pracowników to inwestycja w rozwój zatrudnionych osób, która jednocześnie przynosi korzyść w postaci rozwoju firmy. Najlepiej dla zachowania idei work-life balance, aby szkolenia odbywały się w godzinach pracy.
Zajęcia sportowe, gry i relaks w miejscu pracy
W niektórych firmach znajdują się pokoje gier i strefy relaksu dla pracowników. Dzięki temu mogą oni w przerwach realizować swoje zainteresowania oraz redukować stres. Dobrą praktyką jest także oferowanie pracownikom karty sportowej, aby zachęcić ich do aktywności fizycznej po pracy.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.