Nearshoring w logistyce – szansa dla Polski
Najwięksi uczestnicy łańcucha dostaw coraz częściej decydują się na przeniesienie produkcji bliżej klienta końcowego. Analitycy obserwują dwa podejścia – nearshoring oraz reshoring. Czy stanowią realną szansę dla polskiej gospodarki?
Nearshoring a reshoring
Reshoring polega na przeniesieniu na teren danego – macierzystego – państwa działalności prowadzonej dotychczas w innym kraju. Z kolei nearshoring polega na przeniesieniu produkcji bliżej docelowego rynku zbytu.
To okazja do pobudzenia krajowej gospodarki oraz stworzenia kolejnych miejsc pracy. Przedsiębiorcy zwracają uwagę na wartość, jaką jest zmniejszenie kosztów transportu oraz zwiększenie kontroli nad procesami produkcyjnymi i logistycznymi. To także dobra wiadomość dla wszystkich, którzy kładą nacisk na niskoemisyjność i zmniejszenie śladu węglowego produktów.
Szwajcarskie przedsiębiorstwo finansowe UBS, które zajmuje się bankowością prywatną, inwestycyjną i instytucjonalną, zbadało trend wśród 1600 dyrektorów wysokiego szczebla, zatrudnionych w różnych sektorach. Blisko 80 procent ankietowanych w Europie i 70 procent w Stanach Zjednoczonych zadeklarowało, że ich przedsiębiorstwa zamierzają przenieść części łańcucha dostaw bliżej rynków zbytu.
Szansa dla polskiej gospodarki
Wdrażanie strategii nearshoringu przybrało na tempie wśród globalnych dostawców w momencie, gdy świat zaczął mierzyć się ze skutkami pandemii koronawirusa. Również dlatego, że firmy muszą reagować na niepewność związaną z niestabilną sytuacją gospodarczą i polityczną. Problem stanowi również brak odpowiednio wyspecjalizowanych kadr. Przedsiębiorstwa odczuwają skutki konfliktu, który toczy się w Ukrainie. Unikają też realnego zagrożenia atakami terrorystycznymi na Morzu Czerwonym.
Na odchodzeniu od zglobalizowanego świata najbardziej tracą rynki azjatyckie, przede wszystkim Chiny. Zgodnie z danymi Międzynarodowego Funduszu Walutowego, z tamtej części świata pochodzi nawet połowa importu do Stanów Zjednoczonych oraz jedna trzecia do Europy.
Kraje Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polska, wskazywane są jako kluczowe regiony, które skorzystają ze zmian w globalnych strategiach logistycznych przedsiębiorstw. Inwestorów przyciąga rozwinięta infrastruktura transportowa, relatywnie niskie koszty pracy oraz strategiczne położenie geograficzne w samym sercu Europy.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.