Wykorzystuj mapy myśli w biznesie
Mapa myśli jest popularnym narzędziem, które ułatwia zarządzanie wiedzą. Kojarzy się przede wszystkim z czasami studenckimi, nauką do kolejnych egzaminów czy też z porządkowaniem informacji podczas kursów i warsztatów.
Wielu z nas nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, że mapy myśli mają nieskończoną ilość zastosowań i z powodzeniem mogą być również wykorzystywane w biznesie.
Co to jest mapa myśli i jak ją stworzyć?
Mapa myśli (z ang. mind map) to przestrzenny zapis informacji zorganizowany wokół centralnego tematu, służący do przedstawiania wiedzy, lepszego zrozumienia i zapamiętywania. Graficzne notatki w formie mapy myśli są ciągiem skojarzeń, faktów czy problemów wychodzących od głównego słowa kluczowego. Metoda ta została opracowana przez Tony’ego i Barry’ego Buzana, brytyjskich naukowców.
Chcąc stworzyć przejrzystą mapę myśli, warto pamiętać o kilku zasadach:
- pisz czytelnie,
- używaj więcej niż 3 kolorów,
- porządkuj odstępy między poszczególnymi elementami,
- łącz elementy mapy, które chcesz ze sobą powiązać,
- używaj wyrazów, ale też obrazów,
- oznaczaj najważniejsze słowa,
- nie ograniczaj się – im więcej skojarzeń, tym lepiej!
Obecnie nie mamy problemów z brakiem informacji, a raczej z ich nadmiarem, co zazwyczaj przekłada się na problemy z przetwarzaniem wiadomości i rozproszeniem uwagi, niemożliwością skupienia się na najważniejszych kwestiach. Tworząc mapy myśli, możemy rozpisać całościowy ogląd na sytuację. Upraszczamy rzeczywistość.
Zastosowanie mapy myśli w biznesie
W jakich sytuacjach korzysta się z nich najczęściej? Mapy myśli mogą się przydać m.in. do:
- notowania i uporządkowywania treści (np. podczas szkoleń czy konferencji),
- prezentowania informacji,
- organizowania pracy (np. planowania kolejnych kroków, ustalania priorytetów, rozpisywania wizji i pomysłów),
- mediacji i negocjacji,
- rozwiązywania problemów i konfliktów,
- treningu umysłu, pamięci i kreatywności,
- rozwoju osobistego, w tym zarządzania zespołem i treningu interpersonalnego.
Mapa myśli może ułatwić przygotowanie indywidualnej oferty dla klienta czy też opracowanie kosztorysu dla rozbudowanego projektu. Wystarczy, że określisz główny temat, a wokół niego rozpiszesz wszystkie najważniejsze aspekty i brakujące informacje czy też problemy, z którymi możesz się spotkać. Dopiero wtedy przelej wszystkie myśli na drukowaną ofertę, maila czy arkusz kalkulacyjny.
Ciekawym zastosowaniem map myśli w biznesie jest również identyfikacja problemu i szukanie jego rozwiązań. Metoda ta przydaje się szczególnie podczas pracy z zespołem oraz poszukiwaniu kłopotliwych elementów zadania, nad którym obecnie pracujesz.
Jeśli jesteś dopiero na etapie zakładania firmy, mapa myśli pomoże Ci stworzyć biznesplan nowego przedsięwzięcia. W ten sposób zdefiniujesz swoje cele, określisz grupy klientów, nakreślisz strategię rozwoju i zaplanujesz dalsze działania.
Dlaczego warto wykorzystywać mapy myśli w biznesie?
Tworzenie mapy myśli przekłada się na bardziej efektywne funkcjonowanie mózgu. Podczas sporządzania notatek, aktywna jest przede wszystkim lewa półkula mózgu – odpowiedzialna głównie za myślenie logiczne i linearność. Użycie wizualnych elementów – symboli, kolorów i rysunków – pobudza również prawą półkulę mózgu, odpowiedzialną za myślenie kreatywne i wyobraźnię.
Ponadto praca nad mapami myśli poprawia koncentrację, doskonali krytyczne myślenie i pomaga szerzej spoglądać na różne problemy i zagadnienia, co bywa bardzo przydatne przy prowadzeniu firmy.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.