Czy leasing przestanie się opłacać? Nowe propozycje resortu finansów
W ostatnich tygodniach branżowe media alarmowały, że niedługo leasing przestanie się opłacać. Wszystko za sprawą zapowiedzi Ministerstwa Finansów dotyczącej zmian podatkowych dla przedsiębiorców.
Nowe limity odpisów amortyzacyjnych
Wśród licznych propozycji zmian znalazły się również zapowiedzi dotyczące sposobu rozliczania leasingu przez przedsiębiorców. Niewątpliwie dobrą wiadomością jest plan podwyższenia z 20 000 euro do 150 000 zł limitu wartości samochodu osobowego, do którego odpisy amortyzacyjne są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.
– Związek Polskiego Leasingu z zadowoleniem ocenia zapowiedź podwyższenia do kwoty 150 tysięcy złotych limitu dla kosztów amortyzacji samochodów osobowych. Jego obecny poziom został ustalony w 2002 roku i od tamtej pory nigdy nie był zwiększany. Przez ostatnie 16 lat istotnie wzrosły zaś zarówno ceny samochodów osobowych, jak i finansowe możliwości polskich przedsiębiorców. Dziś dysponując kwotą 20 tysięcy euro nie jest łatwo kupić nowy samochód klasy średniej. Z kolei zakup samochodu powszechnie uważanego za „luksusowy” nie jest w ogóle możliwy – mówi Andrzej Sugajski, Dyrektor Generalny ZPL.
Propozycja Ministerstwa Finansów dotyczy jednak tylko tych przedsiębiorców, którzy prowadzą szczegółową ewidencję pojazdów. Pozostali rozliczą jedynie połowę wydatków, tak jak w przypadku VAT-u. To budzi sprzeciw Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, który w swoim komunikacie twierdzi, że „zaproponowany model jest skrajnie niesprawiedliwy i szkodliwy dla wszystkich użytkowników rynku”. ZPP przekonuje, że planowane rozwiązania premiują zakup droższych aut, wskazując, że nabywca samochodu za 300 000 zł będzie mógł odliczyć maksymalnie 150 000 zł, czyli prawie dwukrotnie więcej niż do tej pory. Z kolei przedsiębiorca kupujący pojazd za 150 000 zł odliczy 75 000 zł (połowę wartości) zamiast dotychczasowych ok. 86 000 zł (20 000 euro). Związek jest zdania, że zmiany w przepisach uderzą w branżę leasingową, która w ostatnich latach przeżywała prawdziwy rozkwit.
Jak zmiany mogą wpłynąć na atrakcyjność leasingu?
Andrzej Sugajski z ZPL o proponowanych zmianach wypowiada się jednak z dużo większą rezerwą: „Dyskusję na temat potencjalnego ograniczenia kosztów uzyskania przychodu z tytułu korzystania z samochodów osobowych do 50% ponoszonych kosztów (co odnosiłoby się zarówno do amortyzacji, jak i rat leasingowych) uznać należy za przedwczesną”. Dodaje, że „potencjalne wprowadzenie takiego dodatkowego ograniczenia równolegle z awizowanym ograniczeniem kwotowym, w żaden sposób nie wpisuje się w strategię rządu zmierzającą do wsparcia małych i średnich przedsiębiorców”.
Dyrektor Generalny Związku Polskiego Leasingu ocenia, że nawet po wprowadzeniu proponowanych zmian, leasing nadal pozostanie atrakcyjnym środkiem finansowania samochodów osobowych, alternatywnym wobec kredytu czy pożyczki. Podkreślił również, że leasing nadal będzie dostępny dla znacznie szerszej liczby klientów niż alternatywne sposoby finansowania. Decyzja wydawana przez firmy leasingowe zapada szybciej niż w przypadku kredytu, ponieważ leasingowany przedmiot pozostaje własnością leasingodawcy. Nie bez znaczenia dla przedsiębiorców jest również fakt, że leasing operacyjny, niezależnie od formy rozliczeń podatkowych, nie wpływa na zdolność kredytową leasingobiorcy.
– Póki co nie znamy szczegółów zapowiadanych rozwiązań. Z jakimikolwiek ocenami należy się więc powstrzymać do chwili pojawienia się pierwszych projektów aktów prawnych. Będziemy śledzić przebieg prac legislacyjnych w przedmiotowym zakresie –komentuje Andrzej Sugajski.
Zapowiadane przez resort finansów zmiany miałyby wejść w życie już od stycznia 2019 r. Może to wpłynąć na decyzje zakupowe (realizacje inwestycji) przedsiębiorstw planujących zakup auta jeszcze w bieżącym roku.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.