Leasing dla nowych firm – czy jest możliwy i jakie są warunki zawarcia umowy?
Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą zwykle potrzebują sporych środków na inwestycje w przedmioty niezbędne do rozwoju biznesu. Jednym ze źródeł ich finansowania jest leasing.
Firmy leasingowe, pod pewnymi warunkami, godzą się na podpisanie umowy z klientami biznesowymi, którzy nie zdążyli jeszcze zbudować historii finansowej. O czym więc należy pamiętać przed złożeniem wniosku o leasing dla nowych firm?
Leasing dla nowych firm – co to oznacza?
Każda firma leasingowa może realizować własną politykę udzielania leasingu przedsiębiorcom o niedużym stażu. Pojęcie „nowej firmy” jest zatem w różny sposób interpretowane – nie sposób precyzyjnie stwierdzić, po ilu miesiącach przedsiębiorstwo przestaje się zaliczać do tej kategorii. Otrzymanie przedmiotu w leasingu będzie zazwyczaj utrudnione w przypadku podmiotów, które działają na rynku krócej niż 6 miesięcy. Co najmniej półroczny staż jako warunek udzielenia leasingu wskazuje większość firm leasingowych, w tym także EFL.
Leasing dla nowych firm – warunki zawarcia umowy
Jeśli firma nie spełnia warunku minimalnego stażu rynkowego pozwalającego na otrzymanie leasingu, wtedy finansujący może zgodzić się na jego udzielenie w przypadku odpowiedniego zabezpieczenia transakcji. W tym celu firmy leasingowe mogą wymagać wpłacenia wysokiej opłaty wstępnej (czynszu inicjalnego) o charakterze bezzwrotnym. Taki wymóg wiąże się z tym, że finansujący ponosi wysokie ryzyko niewywiązania się z umowy przez nowe przedsiębiorstwo.
Leasing jest znacznie łatwiej dostępnym źródłem finansowania dla nowych firm w porównaniu do kredytu. Wynika to z tego, że w trakcie obowiązywania umowy leasingowej dany środek trwały pozostaje własnością finansującego. Przedmiot w leasingu mogą otrzymać firmy niezależnie od branży, w jakiej działają czy formy działalności – zarówno przedsiębiorstwa funkcjonujące jako jednoosobowa działalność gospodarcza, jak i różnego typu spółki. Każda umowa leasingu powinna być zawarta w formie pisemnej oraz wskazywać konkretny cel (przedmiot) finansowania.
Jakie środki trwałe nowa firma może wziąć w leasing?
Leasing dla nowej firmy można uzyskać w przypadku, gdy środkiem trwałym jest np. samochód osobowy lub dostawczy o masie do 3,5 tony. Czasem umowę można zawrzeć w trybie uproszczonym – podpisuje się ją nawet w dniu złożenia wniosku. Leasingobiorca jest zobowiązany do przedstawienia podstawowych dokumentów. Nowa firma chcąca wziąć samochód w leasing powinna także wpłacić czynsz inicjalny.
Bardziej rygorystycznie firmy leasingowe podchodzą do udzielania leasingu na mniej popularne i bardziej kosztowne przedmioty. Leasing ciężarówki, nieruchomości czy maszyn dla nowych firm zwykle jest możliwy pod warunkiem prowadzenia firmy przez co najmniej 6 lub 12 miesięcy. Leasingodawcy od przedsiębiorców o krótkim stażu mogą wymagać wpłaty wysokiego wkładu własnego (nawet do 45%), a także przedstawienia dokumentów potwierdzających wiarygodność firmy oraz jej stabilną sytuację finansową, takich jak np.:
- oświadczenie o wysokości osiągniętych dochodów,
- wyciągi z rachunku firmowego,
- roczna deklaracja podatkowa,
- bilans rachunku zysków i strat,
- oświadczenie o braku zaległości względem ZUS-u i urzędu skarbowego,
- deklaracja majątkowa,
- oświadczenie o stanie zobowiązań finansowych, np. z tytułu pożyczek i kredytów.
Firma leasingowa może również przeprowadzić weryfikację przedsiębiorcy w publicznych wykazach – VAT, KRS, REGON czy GUS, a także sprawdzić jego historię w Biurze Informacji Kredytowej (BIK).
Leasing dla nowo otwartej firmy często wymaga zastosowania standardowej procedury weryfikacji ryzyka leasingowego. W ten sposób firma leasingowa zabezpiecza się na wypadek braku terminowego opłacania rat. Zazwyczaj nowe przedsiębiorstwa mogą liczyć na niższą kwotę finansowania niż limit leasingowy, ustalony przez leasingodawcę dla danego rodzaju środka trwałego.
Nowo założona firma może zwiększyć swoje szanse na otrzymanie finansowania w formie leasingu, przedstawiając m.in.:
- kontrakty zawarte z klientami oraz listy intencyjne,
- referencje od klientów i kontrahentów,
- biznesplan,
- dokumenty potwierdzające przydatne w branży doświadczenie.
Leasing dla nowych firm bez wpłaty własnej – czy to realne?
Zasadniczo leasing dla nowych firm jest udzielany przez finansujących pod warunkiem wpłacenia odpowiednio wysokiego czynszu inicjalnego. Możliwe jest również zapewnienie przez leasingobiorcę satysfakcjonującej firmę leasingową formy zabezpieczenia umowy na wypadek braku wypłacalności. Może być to np.:
- poręczenie innej firmy lub osoby prywatnej,
- weksel in blanco,
- blokada na rachunku bankowym – najczęściej na lokacie,
- gwarancja odkupu,
- hipoteka na nieruchomość,
- umowa przewłaszczenia majątku.
Leasing dla nowych firm – o czym warto pamiętać?
Leasing dla nowych firm jest zatem znacznie łatwiej dostępną formą finansowania niż kredyt. Większość firm leasingowych, w tym EFL, udostępnia środki trwałe w leasingu przedsiębiorstwom działającym na rynku co najmniej od 6 miesięcy. Nowe firmy w celu zawarcia umowy muszą wnieść wysoką opłatę wstępną lub zabezpieczyć transakcję w alternatywny sposób, np. za pomocą poręczenia, gwarancji odkupu czy blokady na lokacie. Finansujący analizują zdolność leasingową nowego przedsiębiorcy, oceniając jego wiarygodność oraz ryzyko braku wypłacalności. Firmy leasingowe mogą ustalić dla podmiotów o krótkim stażu na rynku niższą kwotę zaangażowania niż górny limit dla danego środka trwałego.