Jak rozwinąć własny warsztat samochodowy?
Zakładając własny warsztat, musisz zainwestować w profesjonalne wyposażenie, wykwalifikowany personel i lokalną promocję. Sprawdź, o czym pamiętać, by Twój biznes samochodowy odniósł sukces.
Warsztat samochodowy to przedsiębiorstwo zajmujące się naprawą, konserwacją, często też przebudową pojazdów samochodowych. Standardowe czynności, jakimi zajmują się warsztaty, to m.in.:
- naprawy (mechaniczne lub elektryczne),
- przegląd i ocena stanu technicznego auta,
- instalacja lub wymiana części pojazdu,
- lakierowanie elementów nadwozia,
- wymiana opon,
- przygotowanie zabezpieczenia antykorozyjnego.
Własny warsztat – wybór specjalizacji
Oczywiście nie każdy warsztat oferuje wszystkie z wymienionych usług. Rozkręcając własną firmę, warto zastanowić się nad wyborem specjalizacji jeszcze zanim przyjmiemy pierwszych klientów. Odpowiednie sprofilowanie działalności pozwoli szybciej wyrobić sobie markę na lokalnym rynku, co nie pozostanie bez wpływu na promocję naszego biznesu. Wielu klientów chętniej wybierze bowiem specjalistę o wąskim zakresie oferowanych usług, specjalizującego się w danym aspekcie mechaniki.
Mimo tego warto jednak sprawić, by każdy kierowca w naszym warsztacie mógł przeprowadzić podstawowy pakiet napraw. W miarę rozbudowy firmy będziemy poszerzać profil działalności o kolejne usługi, zatrudniając nowych specjalistów. Na samym początku najważniejsze jest jednak należyte wykonywanie powierzonych zadań – dlatego też optymalnym pomysłem wydaje się przeprowadzanie podstawowych napraw wraz ze specjalizacją w jednej-dwóch dziedzinach (np. wulkanizacja, lakiernictwo, elektryka itd.)
Biznes samochodowy – miejsce na działalność i lista zakupów
Wybrałeś swoją specjalizację? Świetnie! Dzięki temu łatwiej będzie Ci znaleźć odpowiednie miejsce oraz przygotować listę zakupów. Koszt założenia warsztatu może być wysoki, ale początkujący przedsiębiorcy mogą liczyć na szereg dopłat, ulg i preferencyjnych kredytów. Ponadto w przypadku prowadzenia warsztatu samochodowego niepotrzebne są dodatkowe pozwolenia czy licencje. Trzeba jednak pamiętać o certyfikowaniu posiadanego sprzętu – na przykład podnośników hydraulicznych, które wymagają corocznego badania przez Urząd Dozoru Technicznego.
Wybór odpowiedniego miejsca
Zanim zaczniemy naprawiać auta, trzeba rozejrzeć się za lokalizacją, w której będziemy świadczyć usługi. Prowadzenie warsztatu wymaga stosunkowo sporo miejsca wraz z zapewnieniem klientom dobrego dojazdu. Chociaż warsztat możemy urządzić nawet w obrębie własnego domu, trzeba będzie się liczyć z bałaganem wokół naszej prywatnej przestrzeni.
Warto więc wynająć lub kupić przestronny garaż położony przy głównych traktach komunikacyjnych, koniecznie spełniający zasady BHP i wyposażony we wszystkie niezbędne media. Dodatkowym plusem będzie brak podobnych miejsc w promieniu kilku kilometrów – posiadanie jedynego warsztatu w okolicy przyciągnie klientów zwłaszcza w mniejszych miejscowościach.
Wyposażenie warsztatu
Dobór wyposażenia powinien być ściśle związany z profilem naszej działalności – dzięki temu zaoszczędzimy czas i pieniądze potrzebne na skompletowanie sprzętu. Przykładowo jeśli w warsztacie oprócz podstawowych napraw będziemy zajmować się także wulkanizacją, wtedy niezbędne okażą się także sprężarki i kompresory. Innych narzędzi będzie potrzebował diagnosta, innych elektryk, innych zaś lakiernik. Właśnie dlatego tak ważne jest określenie naszej specjalizacji jeszcze zanim przyjmiemy pierwszych klientów.
Podstawowe elementy wyposażenia warsztatu to przede wszystkim:
- narzędzia (m.in. komplety kluczy, młotki i śrubokręty, wkrętarki, urządzenia pomiarowe),
- meble (szafy na narzędzia, stoły do pracy, wyposażenie biura itd.),
- podnośniki, suwnice, dźwigi. Uwaga – każde z tych urządzeń wymaga pozytywnego zaopiniowania przez Urząd Dozoru Technicznego,
- kasa fiskalna (ewidencjonowanie sprzedaży usług i produktów),
- co najmniej jeden komputer i drukarka (potrzebne m.in. do wystawiania faktur).
Własny warsztat: jednoosobowa działalność czy spółka?
Prowadzenie własnego warsztatu pozwala na skorzystanie z szerokiej palety rejestrowania działalności. Więcej nawet: warsztat możemy prowadzić także jako działalność nierejestrowaną, ale tylko w przypadku osiągania dochodów mniejszych niż 50% najniższego krajowego wynagrodzenia – nie jest to zatem odpowiednie rozwiązanie dla ambitnego mechanika.
Wybór formy działalności
Każda forma prowadzenia działalności będzie zatem wymagała zarejestrowania swojej firmy w CEIDG (jednoosobowa działalność) lub KRS (spółka). Istotny jest także sposób opodatkowania: oprócz podatku dochodowego CIT rozliczać będziemy się na podstawie karty podatkowej, ryczałtu, podatku liniowego lub na zasadach ogólnych. Najpopularniejsze formy prowadzenia działalności to:
- jednoosobowa działalność gospodarcza – najprostsza forma prowadzenia warsztatu, w której przedsiębiorca odpowiada za zobowiązania całym swoim majątkiem. Osoba prowadząca działalność ma wyłączność na zawieranie umów, składanie deklaracji podatkowych oraz przygotowywanie rozliczeń;
- spółka cywilna – to minimum dwóch przedsiębiorców, którzy zawierają umowę mówiącą o wspólnym wykonywaniu usług, dążąc do wypracowania zysku. Spółka cywilna nie posiada odrębnej zdolności prawnej, stąd też wspólnicy całym swoim majątkiem odpowiadają za należyte funkcjonowanie firmy. Plusem jest brak konieczności wnoszenia kapitału początkowego;
- spółka jawna – zbliżona do spółki cywilnej (dwóch lub więcej przedsiębiorców), ale posiadająca zdolność prawną. W tym wypadku zobowiązania przedsiębiorstwa zabezpieczone są przede wszystkim majątkiem spółki, w drugiej kolejności zaś własnym majątkiem wspólników, którzy przez cały czas zachowują rozdzielność majątkową;
- spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – najpopularniejszy w kraju rodzaj prowadzenia działalności, w której spółka posiada osobowość prawną i całym swym majątkiem odpowiada za wywiązywanie się ze zobowiązań przedsiębiorstwa. Ewentualnej egzekucji poddawany jest jedynie wkład, jaki wspólnicy wnieśli do spółki. Ograniczeniem jest tu jednak kapitał zakładowy, którego wysokość ustalono na minimum 5000 zł;
- spółka komandytowa – jej cechy zbliżone są do spółki jawnej, z tą różnicą, że jeden ze wspólników jest jej komplementariuszem (odpowiada za zobowiązania całym swoim majątkiem), drugi zaś komandytariuszem (odpowiada jedynie do wysokości ustalonej kwoty).
Marketing i promocja warsztatu samochodowego
W przypadku każdej firmy niezwykle istotne są też działania marketingowe. Nie inaczej jest w przypadku warsztatów. Należyta promocja w połączeniu z solidną opinią w Internecie sprawi, że szybko zbudujemy bazę zaufanych klientów. Warto więc zadbać nie tylko o oznaczenie naszej firmy w postaci szyldów i banerów, ale też stworzyć własną stronę internetową. Koniecznie przygotujmy też pakiet niezbędnych informacji dla wyszukiwarki Google – tak, aby każdy zainteresowany mógł łatwo znaleźć nas nie tylko w Internecie, ale też na mapie.
Coraz więcej warsztatów promuje się także poprzez media społecznościowe. Nie da się ukryć, że to często najszybszy sposób dotarcia do swoich klientów z zaprezentowaniem nowej oferty. Profil na Facebooku pozwoli też łatwo zbudować obraz naszego warsztatu jako miejsca, do którego po prostu warto wpaść w przypadku awarii. Coraz więcej firm prowadzi też własny kanał w serwisie YouTube, na którym publikowane są profesjonalne porady przydatne dla każdego kierowcy – to również doskonały sposób na promocję.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.