Doposażenie przedmiotu leasingu. Czy możliwy jest montaż haka lub instalacji LPG w leasingowanym aucie?
Doposażenie samochodu w leasingu nie powinno być przeprowadzane przez leasingobiorcę na własną rękę. W takim przypadku firma leasingowa może wypowiedzieć zawartą umowę w związku ze złamaniem jej warunków.
W artykule wskazujemy procedury, których należy dopełnić, decydując się na montaż haka lub instalacji LPG w leasingowanym samochodzie. Przedstawiamy również szacunkowe koszty, jakie wiążą się z uzyskaniem zgody firmy leasingowej na doposażenie przedmiotu leasingu.
Montaż instalacji LPG w leasingowanym samochodzie
Przedsiębiorcy mogą wziąć w leasing auto z dowolnym rodzajem silnika. Aby zaoszczędzić na paliwie, niektórzy z nich decydują się na montaż instalacji LPG w leasingowanym samochodzie. Żeby uniknąć czasochłonnych formalności, najlepiej wyposażyć auto w instalację gazową jeszcze przed zawarciem umowy leasingowej. W takim przypadku doposażenie przedmiotu zostanie uwzględnione w cenie raty. Możliwe jest także zaopatrzenie leasingowanego pojazdu w LPG w trakcie trwania leasingu.
Czy konieczna jest zgoda na doposażenie leasingowanego samochodu w instalację LPG?
Wymagane procedury dotyczące montażu instalacji LPG mogą być różne w zależności od wybranej firmy leasingowej. Zasady z tym związane powinny zostać ujęte w Ogólnych Warunkach Umowy Leasingu (OWUL) lub w samej umowie.
Wszyscy leasingodawcy wymagają, aby przedsiębiorca zainteresowany doposażeniem auta zwrócił się do nich z prośbą o udzielenie zgody. W tym celu należy złożyć pisemny wniosek – wiele firm leasingowych udostępnia na swoich stronach internetowych wzór formularza. Wypełniony i podpisany wniosek powinien zostać złożony osobiście w siedzibie finansującego, wysłany mailem lub faksem.
Instalacja LPG powinna spełniać standardy pod względem jakości i bezpieczeństwa. Istotne jest, aby doposażenie przedmiotu leasingu nie skutkowało obniżeniem jego całkowitej wartości ani utratą gwarancji producenta samochodu. Leasingobiorca może zostać zobowiązany do tego, aby dostarczyć finansującemu dane firmy przeprowadzającej montaż.
Kto płaci za założenie instalacji LPG w leasingowanym samochodzie?
Doposażenie samochodu w instalację LPG wiąże się z wydatkiem na poziomie kilku tysięcy złotych. Zazwyczaj koszty montażu ponosi leasingobiorca, który następnie ma obowiązek dostarczyć leasingodawcy otrzymaną od firmy serwisowej fakturę VAT, obejmującą koszty zakupu oraz montażu.
Przedsiębiorca korzystający z leasingu musi również przekazać dokumenty określające specyfikację techniczną LPG, homologację instalacji oraz zbiornika paliwowego, a także potwierdzenie przeprowadzonego przeglądu technicznego. Na podstawie takich dokumentów firma leasingowa będzie mogła złożyć w wydziale komunikacji wniosek o dokonanie zmian w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
Niektóre firmy leasingowe akceptują również alternatywne rozwiązanie, polegające na tym, że same pokrywają wydatki związane z instalacją LPG w samochodzie. Otrzymują w takim przypadku fakturę VAT za usługę montażową na własne dane. Następnie powiększają wysokość pozostałych do końca umowy rat leasingowych o koszty doposażenia auta w instalację gazową.
Leasingodawcy pobierają od korzystających opłatę manipulacyjną za udzielenie zgody na doposażenie przedmiotu leasingu w LPG oraz dokonanie czynności rejestracyjnych w wydziale komunikacji. W zależności od firmy leasingowej opłata taka może wynieść od 100 do kilkuset złotych.
Jeżeli doposażenie samochodu poskutkuje zwiększeniem jego wartości, konieczne będzie jeszcze powiadomienie o zmianach ubezpieczyciela. Wiąże się to z podniesieniem dotychczasowej składki polisy.
Montaż haka w samochodzie leasingowanym
Nieco mniej formalności wiąże się z doposażeniem leasingowanego samochodu w hak holowniczy. Kierowcy decydują się na jego założenie nie tylko z uwagi na możliwość holowania przyczep, lecz także instalacji bagażników rowerowych.
Montaż haka w leasingowanym aucie również wymaga uzyskania zgody od leasingodawcy. Podobnie jak w przypadku instalacji LPG, wymaga to złożenia odpowiedniego wniosku.
Kiedy już leasingobiorca uzyska pozwolenie i założy hak, będzie miał następnie obowiązek poddania samochodu badaniu technicznemu w stacji kontroli pojazdów. Otrzymane potwierdzenie wykonanego badania po zamontowaniu haka należy dostarczyć firmie leasingowej. Na tej podstawie będzie ona mogła zawnioskować w wydziale komunikacji o dokonanie odpowiednich adnotacji w dowodzie rejestracyjnym.
Podobnie jak w przypadku instalacji LPG, montaż haka w leasingowanym samochodzie oraz dokonanie związanych z tym czynności rejestracyjnych wymaga wpłacenia opłaty manipulacyjnej na rzecz leasingodawcy. Zazwyczaj firmy leasingowe naliczają z tego tytułu około 100-200 złotych.
Doposażenie przedmiotu leasingu w inne urządzenia
Leasingobiorca może również chcieć doposażyć samochód w inne urządzenia, np. system GPS, CB-radio czy zestaw głośnomówiący. Jeżeli są one montowane w bezinwazyjny i nietrwały sposób, przy użyciu odpowiednich uchwytów, wtedy zazwyczaj nie powinno być problemów z uzyskaniem zgody leasingodawcy.
Istotne jest jednak, aby instalacja tego typu akcesoriów nie skutkowała spadkiem wartości pojazdu, nie powodowała żadnych jego uszkodzeń, a także nie wpływała negatywnie na bezpieczeństwo oraz działanie innych systemów w samochodzie. Należy się również upewnić, że urządzenia takie mają odpowiednie homologacje – jeżeli są wymagane. Leasingobiorca przed zwróceniem pojazdu powinien wymontować wszelkie akcesoria wykraczające poza jego fabryczne wyposażenie. Demontaż nie może powodować żadnych uszkodzeń ani pozostawiać trwałych śladów.
Przedsiębiorca korzystający z leasingu nie ma natomiast obowiązku zwracania się do firmy leasingowej z prośbą o zgodę na wymianę elementów eksploatacyjnych. Są to niezbędne do prawidłowego użytkowania samochodu części, np. filtry, wycieraczki czy żarówki.
Jakie mogą być skutki doposażenia przedmiotu leasingu bez zgody leasingodawcy?
Jeżeli przedsiębiorca doposaży leasingowany samochód na własną rękę, bez zgody firmy leasingowej, wtedy ma ona prawo wypowiedzieć umowę. Leasingobiorca będzie w takim przypadku zobowiązany opłacić wszystkie pozostałe raty oraz pokryć dodatkową opłatę manipulacyjną. Jeżeli na skutek doposażenia dojdzie do obniżenia wartości pojazdu, wtedy korzystający może zostać zobowiązany do pokrycia kosztów takiej utraty.
Korzystanie z nielegalnej instalacji, nieposiadającej odpowiednich adnotacji urzędowych, może również narazić leasingobiorcę na problemy podczas przeglądów technicznych czy kontroli policyjnych, a także kłopoty z uzyskaniem odszkodowania z polisy OC.
Chcesz skorzystać z leasingu?
Nasi doradcy chętnie odpowiedzą na Twoje pytania i pomogą w wyborze najlepszego rozwiązania finansowego dla Twojego biznesu.