CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu – jak to się robi w dużej firmie?
Coraz bardziej świadome społeczeństwo przyczynia się do rozwoju trendu odpowiedzialności społecznej nie tylko w kontekście swojego otoczenia, ale również kwestii biznesowych. Biznes odpowiedzialny społecznie to nie konieczność, a zarządzanie przedsiębiorstwem w sposób odpowiedzialny, który przynosi wiele korzyści – dla otoczenia, a także samej firmy.
Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Definicja
CSR (ang. Corporate Social Responsibility) to nic innego jak społeczna odpowiedzialność biznesu. Według tej koncepcji firma w swoich działaniach dobrowolnie uwzględnia interesy społeczne, aspekty środowiskowe czy relacje z różnymi grupami, w szczególności z pracownikami. Taką strategię może przyjąć każdy biznes – bez względu na to, czy jest to duża korporacja, czy drobny przedsiębiorca z niewielkiej miejscowości. Zdarza się, że ci drudzy czasami nawet nie wiedzą, że realizują założenia firmy odpowiedzialnej społecznie bądź cele zrównoważonego rozwoju. Bo CSR ma bardzo wiele odsłon – od inwestowania w zasoby ludzkie, przez ochronę środowiska, aż po relacje z otoczeniem.
Biznes odpowiedzialny społecznie jako dobra strategia rozwoju
Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu jest strategią bardzo szeroką, uwzględniającą wiele kroków, które można podjąć. Przedsiębiorstwo stawiające na CSR zwraca uwagę m.in. na społeczności lokalne, środowisko naturalne czy swoich pracowników.
Tego typu działania podnoszą wartość firmy: pozwalają budować zespoły motywowane zaufaniem i zaangażowaniem, podnosić jakość świadczonych usług czy wytwarzanych produktów, zmniejszać wydatki operacyjne, wzmacniać więzi między marką a klientem i przede wszystkim – wpływać na wzrost zysków.
Zdecydowanie się na wprowadzenie rozwiązań ekologicznych w siedzibie firmy to już znaczący wkład w minimalizację negatywnego wpływu na środowisko. Może to być jedynie racjonalne gospodarowanie zasobami naturalnymi czy odpadami, wybieranie energooszczędnych źródeł zasilania czy elektrycznej floty samochodowej, a nawet… założenie na dachu budynku pasieki. Każda inicjatywa prowadząca do poprawy jakości życia, przy jednoczesnym poszanowaniu dla środowiska i innych ludzi, służy nie tylko otoczeniu, ale też przedsiębiorstwu, które podejmuje te działania.
Postawienie na strategię CSR w firmie to także korzyści wizerunkowe, również dla pracowników i klientów. Wzbudzają zaufanie, budują pozytywny obraz przedsiębiorstwa jako firmy stawiającej sobie cele nie tylko sprzedażowe. Biznes odpowiedzialny społecznie zwraca uwagę na osoby nie tylko w swoim najbliższym otoczeniu, ale również na środowisko i świat, w którym funkcjonuje.
Społeczna odpowiedzialność biznesu w dużej firmie
O prowadzenie działań CSR w dużej firmie i wynikające z tego korzyści zapytaliśmy Joannę Picher-Różyło, Kierownik Biura Zarządu i CSR w EFL.
Od czego zacząć?
Bardzo ważne, by działania CSR były częścią DNA firmy. Często zdarza się, że przedsiębiorcy ograniczają się do jednorazowych, czasami nawet przypadkowych akcji. Tymczasem społeczna odpowiedzialność biznesu powinna trwale wiązać się z działalnością firmy i wyznawanymi przez nią wartościami. Wszelkie zaangażowania warto konsultować nie tylko z przełożonymi, ale może przede wszystkim z pracownikami. Jak pokazuje przykład EFL, społeczna odpowiedzialność biznesu nie zawsze musi wiązać się ze znacznymi wydatkami. Najważniejsze jest zaangażowanie.
Jak założenia społecznej odpowiedzialności biznesu realizuje EFL?
CSR jest jednym z kluczowych obszarów rozwojowych EFL. Działania przyjmują trzy kierunki strategiczne: odpowiedzialność gospodarczą, społeczną i środowiskową. Pierwsza dotyczy głównie klientów i dostawców. Polega między innymi na odpowiedzialnej sprzedaży: prowadzeniu cyklicznych badań satysfakcji klientów lub wprowadzeniu kanonu dobrych praktyk sprzedaży. EFL dzieli się również swoją wiedzą – jest członkiem Związku Polskiego Leasingu oraz Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej CCIFP. Do tego pracownicy dbają o interesy klientów – wszyscy dobrze znają Kodeks Etyki czy uczestniczą w szkoleniach compliance.
Jakie działania wpisują się w strategię CSR?
Za odpowiedzialnością społeczną EFL stoją wszelkie działania dążące do tworzenia przyjaznego miejsca pracy oraz takie, które wspomagają lokalne społeczności. Te pierwsze służą stworzeniu miejsca pracy, w którym każdy czuje się komfortowo. Firma prowadzi badania satysfakcji pracowników, zapewnia świadczenia dodatkowe i benefity. Zachęca do samorozwoju poprzez udział w licznych szkoleniach, kursach językowych czy studiach podyplomowych. Zapewnia również wsparcie finansowe i rzeczowe dla lokalnych stowarzyszeń, szkół, fundacji, organizacji. Na przykład każdego roku wspomaga Koncert Nadziei Przylądka Dobrej Nadziei, podczas którego występuje zespół EFL Band, a w jego skład wchodzą pracownicy EFL. Do tego firma wspiera projekty edukacyjne prowadzone przez Narodowe Forum Muzyki. Ich celem jest dotarcie z kulturą do jak największej liczby szkół podstawowych i przedszkoli z Dolnego Śląska. W 2018 roku odbyło się 799 audycji, które zgromadziły aż 47940 widzów.
Czy firma angażuje się także w wolontariat pracowniczy?
Pracownicy angażują się w działania CSR również poprzez wolontariat. Na przykład zbierają książki, gry i filmy (blisko 1000 sztuk w latach 2017-2018), które trafiają do bibliotek w placówkach medycznych i socjalnych. Poza tym oddają krew (14 litrów w 2018 roku) czy finansują paczki świąteczne dla podopiecznych Domu Pomocy Społecznej we Wrocławiu. Do tego EFL promuje aktywność fizyczną i prowadzi działania prozdrowotne – organizuje treningi sportowe dla pracowników, owocowe czwartki lub rodzinne wycieczki. Ciekawą inicjatywą był Dzień Bez Windy – za każdy „zdobyty” schodek na szczytny cel trafiała określona kwota. To przełożyło się na wsparcie finansowe i rzeczowe, które trafiło na rzecz podopiecznych Fundacji Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową oraz Domu Pomocy Społecznej przy ul. Mącznej we Wrocławiu.
A co z odpowiedzialnością środowiskową?
EFL dba również o środowisko naturalne. Do tej pory firma zaangażowała się między innymi w akcje sadzenia drzew, wprowadziła ekologiczne rozwiązania w biurach i w planie ma spływ kajakami dla pracowników, który połączony będzie z oczyszczaniem terenów nad Odrą we Wrocławiu. EFL cały czas pracuje nad wprowadzeniem dodatkowych działań w ramach odpowiedzialności środowiskowej i nie tylko. W najbliższej przyszłości opublikowany zostanie również raport specjalny przygotowany przez EFL – „CSR Pod Lupą”. Jako EFL chcemy propagować koncepcję CSR wśród firm z sektora MŚP oraz zaprezentować doświadczenia firm, które efektywnie wdrażają ideę odpowiedzialnego biznesu do swoich strategii i działań operacyjnych. Chcemy pokazać, że przemyślana koncepcja CSR może przynosić wymierne korzyści każdej firmie. Publikacji dokumentu towarzyszyć będzie konferencja, która odbędzie się 24 października 2019 roku.
Jakie korzyści przynosi CSR?
Przykład EFL pokazuje, że społeczna odpowiedzialność biznesu przynosi korzyści nie tylko bezpośrednim beneficjentom, ale również samej firmie. Buduje lojalność i zaufanie klientów poprzez odpowiedzialną sprzedaż. Zwiększa motywację i produktywność pracowników. Wzmacnia reputację i zaufanie ze strony klientów oraz innych kluczowych interesariuszy. Działania CSR przekładają się również na korzyści finansowe, takie jak wzrost wartości marki, ugruntowanie pozycji rynkowej (korzyści wizerunkowe), zmniejszenie kosztów utraty pracownika czy zwiększenie udziału w rynku. Wszystkie te przykłady pokazują, że działania CSR to za każdym razem krok w dobrą stronę.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.