Ustawa o elektromobilności – co warto o niej wiedzieć?
Na zakupy będziemy jeździć samochodami elektrycznymi w specjalnych strefach czystego transportu, a do pracy – autobusem na prąd. Tak mają wyglądać ulice polskich miast w 2025 roku. Jakie kwestie w zakresie rozwoju tego sektora określa ustawa o elektromobilności?
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 11 stycznia 2018 roku została przygotowana przez Ministerstwo Energii i podpisana przez Prezydenta. Przepisy zakładają rozbudowę infrastruktury ładowania i przewidują korzyści dla posiadaczy aut na prąd oraz hybryd plug-in. Celem jej wprowadzenia jest także upowszechnienie stosowania paliw alternatywnych (w tym LNG i CNG) w krajowym transporcie. Co warto wiedzieć o tej ustawie?
Najważniejsze zapisy ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych
W ustawie znajdziemy przepisy dotyczące m.in. ulg finansowych dla posiadaczy ekologicznych pojazdów, a także omówienie zasad tworzenia tzw. stref czystego transportu.
Zwolnienie z akcyzy i dodatkowe ulgi
Nowe przepisy wprowadzają ulgi dla posiadaczy aut na prąd i hybryd plug-in – między innymi zwalniają ich z opłat za parkowanie i umożliwiają firmom mającym takie samochody na większe odpisy amortyzacyjne. Na mocy ustawy zwolnieniem od podatku akcyzowego zostały objęte pojazdy elektryczne, hybrydowe typu plug-in oraz napędzane wodorem.
Nowe punkty ładowania
Zapisy w ustawie o elektromobilności zakładają budowę 6 tys. punktów ładowania o normalnej mocy i 400 punktów ładowania dużej mocy do końca 2020 r. Planowane jest także utworzenie 70 punktów tankowania gazu CNG.
Strefa czystego transportu
Gminy będą mogły ustanowić strefy czystego transportu, po których mogłyby poruszać się tylko pojazdy napędzane paliwami ekologicznymi (czyli samochody elektryczne, na wodór lub gaz ziemny). Nie będzie to jednak obowiązkowe. Wjazd do takiej strefy samochodem spalinowym będzie płatny, lecz opłata nie będzie mogła przekraczać 30 zł dziennie.
Samochody elektryczne w komunikacji publicznej
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadza także obowiązkowy udział samochodów o napędzie elektrycznym w części administracji publicznej. W 2020 roku limit ten miałby wynieść 10 procent, by po trzech latach wzrosnąć do 20 procent, a po pięciu – do 50 procent.
Nowelizacja ustawy o elektromobilności
Ustawa o elektromobilności z 11 stycznia 2018 roku rozbudziła nadzieję na szybszy rozwój sektora pojazdów na prąd. Rzeczywistość jednak tego nie potwierdziła, a w trakcie obowiązywania ustawy zgłoszono wiele uwag do jej treści.
Przekazany do konsultacji 20 listopada 2020 roku projekt nowelizacji tej ustawy ma wprowadzić zmiany realnie przyspieszające rozwój niskoemisyjnego transportu w Polsce. Co się zmieniło? Między innymi rozszerzono listę pojazdów dopuszczonych do ruchu w strefach czystego transportu o samochody z napędem LPG, a także spełniające normy Euro 4 (do 2025 r.), Euro 5 (do 2030 r.) i Euro 6 (do 2035 r.). Nowelizacja ma też ułatwić tworzenie pasów ruchu dla samochodów z napędem elektrycznym oraz instalację ładowarek w budynkach spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych.
Dodatkowo w projekcie uwzględniono zwolnienia z opłat drogowych i środowiskowych dla pojazdów niskoemisyjnych o dmc przekraczającej 3,5 t (samochody ciężarowe i autobusy), co ma zachęcić firmy do wymiany flot na ekologiczne. W nowelizacji ustawy o elektomobilności i paliwach alternatywnych utworzono i doprecyzowano także niektóre definicje (m.in. dotyczące stacji ładowania czy carsharingu).
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.