Czy logistyka jest dobrym barometrem gospodarki?
Kilkanaście ostatnich miesięcy było niezwykle dynamicznych i pełnych sytuacji, z którymi przedsiębiorcy nigdy dotąd nie musieli się zmierzyć. Nową rzeczywistość, związaną z funkcjonowaniem przedsiębiorstw i konsumentów w czasach pandemii, odczuły również firmy logistyczne. Przede wszystkim za sprawą gwałtownie rosnącego popytu na usługi.
Barometr koniunktury
Analitycy posługują się narzędziami, które umożliwiają śledzenie i prognozowanie zmian w gospodarce. Jednym z nich jest barometr koniunktury i wskaźnik PMI (Purchasing Managers’ Index), który ułatwia opisywanie aktywności gospodarczej w różnych krajach.
Wskaźnik opracowywany jest w oparciu o ankiety przeprowadzane wśród managerów ds. zakupów w firmach, którzy odpowiadają na pytania dotyczące chociażby wielkości zatrudnienia, nowych zamówień, poziomu produkcji, poziomu dostaw i poziomu zapasów. Czy w takim razie sytuację w branży transportowej i logistyce możemy również odczytywać jako swojego rodzaju barometr gospodarki?
Logistyka jako barometr gospodarki
Eksperci na całym świecie nie mają wątpliwości. Cała branża TSL (transport, spedycja, logistyka) może z powodzeniem pełnić funkcję takiego barometru. Operatorzy logistyczni w swoich działaniach łączą interesy konsumentów i przedsiębiorców. Popyt na usługi logistyczne ma charakter wtórny w stosunku do przewożonych czy magazynowanych towarów, tak więc na działania firm logistycznych mogą przekładać się nastroje społeczne i postawy konsumenckie.
Co więcej, TSL może być również siłą napędową dla gospodarki. W końcu to operatorzy logistyczni bezpośrednio wpływają na procesy dostaw, kreują nowe usługi, usprawniają obecne i optymalizują koszty dostaw, co z kolei przekłada się na podniesienie wydajności oraz jakości wszystkich procesów w ramach łańcuchów dostaw – tak, aby sprostać wszystkim wymaganiom rynku.
W porównaniu z kluczowymi rynkami na świecie, w Polsce ta branża ciągle pozostaje w fazie silnego rozwoju. Niewielkie wahania rynku są więc mniej odczuwalne w naszym kraju. Jednak obecnie, chociażby ze względu na dynamiczny rozwój e-commerce, obserwujemy zwiększone zapotrzebowanie na usługi logistyczne. Na rynku ciągle widoczna jest dysproporcja między wspomnianym zapotrzebowaniem a dostępnymi zasobami i możliwościami TSL. Czy wpłynie na koszt dostaw? A może wymusi szybszy rozwój branży?
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.