Czym jest telematyka i jakie ma znaczenie w transporcie?
Firmy mogą dziś skutecznie konkurować na rynku dzięki korzystaniu z nowoczesnych technologii. Wiele korzyści biznesowych zapewnia telematyka. Wyjaśniamy, co to jest, z jakich elementów się składa i jaką odgrywa rolę w branży TSL.
Co to jest telematyka?
Telematyka to inteligentne systemy, łączące najnowsze odkrycia z dziedziny telekomunikacji, informatyki oraz automatyki. Dzięki nim możliwe jest zdalne przekazywanie informacji pomiędzy urządzeniami w czasie rzeczywistym, ich zbieranie za pomocą czujników, przetwarzanie, analizowanie i przekazywanie do systemu informatycznego. Na podstawie uzyskanych danych administrator może podejmować odpowiednie akcje, np. w celu zwiększenia bezpieczeństwa czy optymalizacji różnych procesów biznesowych.
Telematyka najczęściej znajduje zastosowanie w branży transportowej, logistycznej, medycznej, energetycznej oraz ubezpieczeniowej. Z jej możliwości korzystają nie tylko firmy, lecz także prywatne gospodarstwa domowe, np. właściciele inteligentnych domów.
Z czego składa się system telematyczny?
System telematyczny jest zbudowany z szeregu zainstalowanych w urządzeniu czujników pomiarowych, detektorów i innych urządzeń monitorujących, np. kamer, radarów, systemów nawigacji satelitarnej czy odbiornika GPS. Dzięki nim udaje się pozyskać informacje, a następnie przekazać je na serwer administratora. Nawiązanie komunikacji jest możliwe dzięki połączeniu się z siecią komórkową, internetową czy satelitarną. Elementem telematyki są także systemy informatyczne, aplikacje, a także komputery, urządzenia mobilne i ekrany umożliwiające prezentację przesłanych danych. W przypadku pojazdów telematyka wykorzystuje również takie narzędzia jak np. czujnik napięcia akumulatora, akcelerometr, kamery uliczne, urządzenia do monitorowania pogody czy bazy danych drogowych.
Telematyka w transporcie, logistyce i spedycji – możliwe zastosowania
Telematyka pełni ważną rolę zwłaszcza w sektorze TSL. Pozwala kontrolować znajdujące się w ruchu pojazdy, nawiązywać zdalną komunikację pomiędzy menedżerami, magazynierami i pozostałymi pracownikami oraz efektywnie zarządzać przewozami, przeładunkami, odprawami celnymi czy magazynowaniem. Dzięki telematyce transportu możliwe staje się jednoczesne monitorowanie w sposób zdalny wielu pojazdów.
W badaniu przeprowadzonym wśród 200 przewoźników przez Webfleet – producenta jednego z systemów do monitorowania pojazdów – 43 procent ankietowanych zadeklarowało, że będzie koncentrować się na redukcji kosztów, a kolejne 38 procent na wzroście wydajności procesów. Oszacowano również, że nawet 80 procent firm transportowych korzysta już z telematyki i nie wyobraża sobie funkcjonowania bez niej.
Przedstawiamy poniżej najważniejsze korzyści, jakie może odnieść firma korzystająca z tego typu nowoczesnych rozwiązań.
Skrócenie czasu dostaw
Jedną z podstawowych funkcji telematyki pojazdów jest automatyczne przekazywanie kierowcom informacji dotyczących warunków panujących na drodze, np. opadów deszczu i śniegu, mgły, zatorów drogowych, remontów na drogach czy objazdów. Kierowcy, wiedząc z odpowiednim wyprzedzeniem o aktualnych utrudnieniach w ruchu, mogą odpowiednio zaplanować trasę, aby przyspieszyć dostawę towaru i tym samym zapobiec opóźnieniom. Przekłada się to na wzrost satysfakcji kontrahentów ze współpracy oraz ich zaufania.
Eliminacja pustych przebiegów
Istotną barierą rozwojową dla wielu firm z branży transportowej są tzw. puste przebiegi. Oznacza to sytuację, kiedy samochody dostawcze pokonują trasę bez załadunku. Zarządca floty korzystający z systemu telematycznego może zapobiegać takim przypadkom, odpowiednio planując dostawy realizowane przez poszczególnych kierowców. Ich praca staje się dzięki temu bardziej efektywna.
Zapobieganie kosztownym awariom samochodów
Dzięki telematyce menedżerowie mogą na bieżąco monitorować różne parametry samochodów, np. napięcie akumulatora, zużycie bieżnika opon, temperaturę płynu chłodzącego, działanie świateł, stan układu hamulcowego czy sprawność silnika. W przypadku wykrycia nieprawidłowości w działaniu pojazdu system automatycznie prześle zawiadomienie do administratora. Ten może wówczas podjąć odpowiednie działania, np. zaplanować serwis, przegląd czy konserwację samochodu.
Kontrola stylu jazdy
Telematyka pojazdów umożliwia również monitorowanie stylu jazdy kierowców. Menedżer może uzyskać informacje dotyczące m.in. przekraczania dopuszczalnej prędkości, jazdy na jałowym biegu, zbyt ostrego hamowania, niezapinania pasów bezpieczeństwa, gwałtownego przyspieszenia czy zmiany biegów w nieodpowiednim momencie. Informacje takie pozwolą podjąć odpowiednie czynności w celu zmniejszenia kosztów paliwa czy spowolnienia eksploatacji pojazdu, np. poprzez zorganizowanie dla kierowców szkoleń z tematyki ecodrivingu. Pozytywnym efektem zastosowania telematyki jest zarazem ograniczenie negatywnego wpływu pojazdów na środowisko, co pozwala kreować wizerunek społecznie odpowiedzialnej firmy.
Monitorowanie czasu pracy kierowców
Systemy telematyki transportu pozwalają monitorować lokalizację pojazdów. Dzięki temu przedsiębiorca ma możliwość dowiedzenia się, czy są one wykorzystywane przez kierowców zgodnie z przeznaczeniem, a nie np. w celach prywatnych. Będzie mógł wykryć przypadki używania samochodu poza godzinami pracy czy z pominięciem wyznaczonej trasy. System przekaże również informację o aktualnym przebiegu silnika. Telematyka może dać podstawę do sprawiedliwego wynagradzania pracowników na podstawie faktycznie przepracowanych przez nich godzin.
Usprawnienie czynności administracyjnych
Telematyka jest także używana w transporcie do usprawniania procesu obiegu dokumentacji oraz innych czynności administracyjnych wewnątrz przedsiębiorstwa. Dzięki zautomatyzowaniu związanych z tym zadań znacząco spada ryzyko formalnych błędów oraz wynikających z nich negatywnych konsekwencji dla przedsiębiorcy.
Ocena ryzyka ubezpieczeniowego
Firma transportowa może również wykorzystać systemy telematyki do obniżenia kosztów polisy ubezpieczeniowej swoich pojazdów. Firmy ubezpieczeniowe na podstawie uzyskanych dzięki niej informacji oceniają czynniki ryzyka i określają wysokość składki. Jeżeli więc kierowcy będą przestrzegać zasad ekonomicznej i bezpiecznej jazdy, wtedy przedsiębiorca może wynegocjować niższe opłaty np. za OC czy AC.
Telematyka transportu drogą do wielu korzyści biznesowych
Warto więc wdrożyć w swojej firmie z sektora TSL nowoczesne rozwiązania z zakresu telematyki. Systemy tego typu wspierają wiele procesów zarządzania flotą pojazdów oraz kontroli pracy kierowców. Dzięki korzystaniu z urządzeń telematycznych przewozy towarów stają się szybsze, sprawniejsze i bardziej ekonomiczne. Wzrasta bezpieczeństwo i efektywność dostaw, co przekłada się na wzrost konkurencyjności firmy, poziomu zadowolenia i zaufania kontrahentów, a także osiąganie wyższych przychodów z działalności.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.