Zgubiony dowód rejestracyjny leasingowanego pojazdu – co robić?
Przedsiębiorca korzystający z samochodu w leasingu może utracić dowód rejestracyjny. Istnieje ryzyko, że wypadnie mu z kieszeni, zniszczy się na skutek zalania lub zostanie skradziony. Czy w takim przypadku można bez obaw jeździć leasingowanym autem? Jakie kroki należy podjąć?
Czy można jeździć autem bez dowodu rejestracyjnego?
Od 1 października 2018 roku weszły w życie przepisy, które umożliwiają poruszanie się po krajowych drogach bez fizycznego dowodu rejestracyjnego. Policjant lub inny funkcjonariusz podczas kontroli może zweryfikować rejestrację pojazdu w elektronicznym systemie – Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.
Istnieją jednak wyjątkowe sytuacje, w których posiadanie przy sobie papierowego dowodu rejestracyjnego jest niezbędne. Stanie się tak w przypadku, jeżeli leasingobiorca uda się samochodem zarejestrowanym w Polsce za granicę. Zagraniczne służby nie będą wtedy miały dostępu do polskiego systemu CEPiK.
Z fizycznym dowodem rejestracyjnym należy również udać się na okresowe badania techniczne pojazdu – korzystający zostanie o ten dokument poproszony przez diagnostę. Może się również okazać, że informacja o przeprowadzonym przeglądzie będzie widoczna w systemie CEPIK z kilkudniowym opóźnieniem. Dlatego warto wozić ze sobą dowód rejestracyjny co najmniej przez kilka dni po przeglądzie, aby nie narazić się na kłopoty w przypadku ewentualnej kontroli drogowej.
Duplikat dowodu rejestracyjnego – w jaki sposób go zdobyć?
Aby nie stracić możliwości jazdy leasingowanym samochodem przez zgubiony dowód rejestracyjny, należy zdobyć jego duplikat. W tym celu właściciel pojazdu powinien złożyć wniosek o wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego do właściwego Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego. W przypadku umowy leasingu, właścicielem jest finansujący, a nie korzystający. Dlatego we wniosku powinny znaleźć się jedynie dane firmy leasingowej, a także informacje na temat numeru rejestracyjnego oraz marki samochodu.
Obowiązkiem korzystającego jest natomiast jak najszybsze poinformowanie leasingodawcę o utracie dowodu rejestracyjnego. W tym celu powinien on złożyć w siedzibie finansującego wniosek o przeprowadzenie przez niego czynności w Wydziale Komunikacji. W treści dokumentu musi znaleźć się podpisane oświadczenie o zagubieniu dowodu rejestracyjnego. Po otrzymaniu takiego pisma, finansujący przygotowuje wniosek o duplikat, a następnie składa go w urzędzie. Leasingobiorca nie musi wykonywać tych czynności na własną rękę. Unika więc konieczności stania w kolejkach i dzięki temu oszczędza swój czas.
Jakie informacje powinien zawierać wniosek?
We wniosku przedstawianym przez korzystającego firmie leasingowej powinny znaleźć się zwłaszcza takie informacje jak:
- numer umowy leasingu,
- data zawarcia umowy,
- dane przedsiębiorstwa składającego wniosek (nazwa firmy, NIP, adres, dane kontaktowe),
- wskazanie czynności, o które leasingobiorca wnioskuje – tj. wydanie duplikatu dowodu rejestracyjnego oraz czasowego pozwolenia,
- marka i numer rejestracyjny leasingowanego pojazdu,
- preferowana forma odbioru wtórnika – osobiście, pocztą, przesyłką kurierską,
- oświadczenie o utracie dowodu rejestracyjnego,
- własnoręczny podpis.
Treść oświadczenia o zagubieniu dowodu rejestracyjnego
W oświadczeniu o utracie dowodu rejestracyjnego korzystający powinien wskazać okoliczność – zgubienie, zniszczenie lub kradzież. Prawidłowo sporządzone pismo zawiera odwołanie do art. 233 Kodeksu Karnego, dotyczącego odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań:
§ 1. Kto, składając zeznanie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub w innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
Przykładowa treść oświadczenia może być zatem następująca: Świadomy odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, zgodnie z art. 233 k.k. oświadczam, że zgubiłem dowód rejestracyjny.
W oświadczeniu o zagubieniu dowodu rejestracyjnego może również znaleźć się informacja, że korzystający godzi się na obciążenie go przez firmę leasingową kosztami złożenia wniosku w Wydziale Komunikacji, a także na ewentualne naliczenie opłaty manipulacyjnej, zgodnie z zawartą umową leasingu.
Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku?
Korzystający z leasingowanego pojazdu, obok wniosku z oświadczeniem o zagubieniu dowodu rejestracyjnego, powinien dostarczyć finansującemu następujące dokumenty:
- tablice rejestracyjne pojazdu,
- zaświadczenie o ważnym przeglądzie technicznym,
- karta pojazdu (jeżeli była wydana),
- kopia aktualnej polisy OC,
- oryginał zaświadczenia z policji – w przypadku kradzieży dowodu rejestracyjnego,
- zniszczony dowód rejestracyjny – w przypadku uszkodzenia dokumentu.
Z jakimi kosztami wiąże się zgubienie dowodu rejestracyjnego?
Firma leasingowa przed złożeniem wniosku o wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego w Wydziale Komunikacji, będzie musiała ponieść opłatę komunikacyjną oraz ewidencyjną w łącznej kwocie 54,50 zł. Finansujący może również na prośbę leasingobiorcy dołączyć do wniosku prośbę o wydanie pozwolenia czasowego, co wiążę się z dodatkowym kosztem 19 zł. Wniesienie tej opłaty daje korzystającemu prawo, aby mógł nadal używać leasingowanego samochodu w okresie oczekiwania na wydanie duplikatu dowodu rejestracyjnego.
Ostateczne koszty mogą zostać dodatkowo powiększone o naliczoną przez finansującego marżę w postaci opłaty manipulacyjnej – zgodnie z zapisami obowiązującej umowy leasingu. W zależności od wybranej firmy leasingowej, sumaryczne koszty uzyskania wtórnika dokumentu będą więc zwykle wynosić w granicach 100-300 zł.
Duplikat dowodu rejestracyjnego – jak długo czeka się na odbiór?
Zgodnie z trybem ustawowym, maksymalny czas oczekiwania na wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego wynosi 30 dni. W praktyce procedura ta trwa zazwyczaj znacznie szybciej, najczęściej do 14 dni. Firma leasingowa po odbiorze duplikatu z Wydziału Komunikacji informuje o tym zdarzeniu korzystającego. Może on zgłosić się po dokument osobiście lub odebrać go za pośrednictwem poczty albo kuriera.
Leasingobiorca w każdym momencie ma możliwość sprawdzenia, na jakim etapie znajduje się realizacja wniosku. W tym celu należy udać się pod adres www.pojazd.pwpw.pl, a następnie wprowadzić w widoczne pola numer rejestracyjny samochodu oraz ostatnie 5 znaków numeru nadwozia.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.