Jak wyposażyć lokal gastronomiczny?
Przedsiębiorcy chcący otworzyć restaurację, bistro, pizzerię czy kawiarnię, stoją przed koniecznością wyposażenia lokalu gastronomicznego. Wymaga to poniesienia wielu wydatków, m.in. na zakup mebli, sprzętu kuchennego czy innych niezbędnych urządzeń. Pokrycie inwestycji z własnych środków przekracza możliwości większości początkujących przedsiębiorców. Mogą wtedy rozważyć możliwość skorzystania z zewnętrznych źródeł finansowania.
Jakie elementy wyposażenia kuchni są niezbędne?
Żadna restauracja nie będzie mogła sprawnie funkcjonować bez kompletnego wyposażenia kuchni. Aby móc przygotowywać ciepłe posiłki – np. dania obiadowe czy ciasta, niezbędny okaże się zakup pieca, najlepiej konwekcyjnego. Urządzenie to jest znacznie droższe niż zwykły piekarnik, lecz zdecydowanie szybciej się nagrzewa. Dzięki temu klienci nie muszą długo czekać na realizację swoich zamówień.
Do niezbędnych elementów wyposażenia kuchni w każdym lokalu gastronomicznym zaliczają się również:
- chłodziarko-zamrażarka,
- sztućce, talerze, szklanki, talerzyki do ciasta, garnki, miski, patelnie, deski do krojenia, pojemniki i inne naczynia kuchenne,
- zmywarka do naczyń,
- kuchenka mikrofalowa,
- zlewozmywak,
- meble kuchenne,
- okap,
- szafy chłodnicze,
- mikser,
- robot kuchenny,
- blender,
- kruszarka do lodu,
- urządzenia do utrzymania czystości (np. mop elektryczny czy myjka do szyb),
- system wentylacyjno-klimatyzacyjny,
- oświetlenie.
Dodatkowe elementy wyposażenia kuchni w lokalu gastronomicznym są uzależnione od charakteru prowadzonej restauracji. Jeżeli będzie ona oferować swoim klientom kawę i ciasto, wtedy konieczny stanie się zakup witryn cukierniczych oraz ekspresu do kawy. W przypadku podawania lodów, trzeba się również liczyć z koniecznością zakupu dystrybutora oraz pucharków. Jeśli zaś lokal będzie serwował dania typu fast-food, wtedy nie obejdzie się bez frytkownicy czy płyty grillowej.
Wyposażenie wnętrza restauracji
Wyposażenie lokali gastronomicznych nie kończy się oczywiście na kuchni. Równie ważne jest stworzenie w restauracji przyciągającej klientów atmosfery. Aby to się mogło udać, nie można zapomnieć o zakupie stylowych mebli, takich jak stoliki, krzesła czy hokery. Osobny wydatek będzie się wiązał z przygotowaniem wystroju stołów oraz ścian. W tym celu trzeba będzie kupić m.in. kwiaty doniczkowe, obrazy, obrusy czy serwetki. Warto również zainwestować w atrakcyjne wizualnie karty menu, które pełnią zarówno funkcję praktyczną, jak i wizerunkową.
Należy również zadbać o komfort klientów podczas pobytu w lokalu. Nie może zabraknąć mocnego, lecz nieoślepiającego oświetlenia oraz klimatyzacji. Warto też zainwestować w wysokiej jakości sprzęt grający, a także umożliwić klientom łączenie się z darmową siecią Wi-Fi. Będzie się to wiązało z koniecznością zakupu routera oraz poniesieniem kosztów instalacji łącza.
Urządzenia i oprogramowanie do obsługi klientów
Każda restauracja ma obowiązek zakupu drukarki fiskalnej, za pomocą której powinny być rejestrowane wszystkie transakcje. Warto również rozważyć zakup oprogramowania gastronomicznego do przyjmowania zamówień.
Otwarcie restauracji – koszty
Wyposażenie lokalu gastronomicznego wymaga posiadania sporego kapitału. Warto na etapie tworzenia biznesplanu oszacować, ile kosztuje otwarcie restauracji o wskazanym profilu i zakresie usług. Koszt zakupu niezbędnego wyposażenia może wynosić od kilkunastu do kilkuset tysięcy złotych. Dokonując wstępnej kalkulacji, lepiej nieco zawyżyć przewidywane koszty – w praktyce okazuje się zwykle, że pojawiają się dodatkowe, niespodziewane wydatki.
Aby zoptymalizować koszty wyposażenia restauracji, można rozważyć zakup używanego sprzętu. Mogą to być chociażby antyczne meble, które pozwolą stworzyć w lokalu klimat retro. Nie warto jednak kupować używanego sprzętu kuchennego, zwłaszcza jeżeli będzie on używany na co dzień. Istnieje wtedy spore ryzyko awarii. Jeżeli gwarancja producenta się już skończyła, wtedy przedsiębiorca sam musi ponosić koszty serwisu. Naraża się również na wystąpienie przestojów w pracy kuchni.
Elementy wyposażenia powinny być trwałe, funkcjonalne, łatwe w utrzymaniu czystości oraz odporne na zniszczenia. Przy ich wyborze należy zwracać uwagę, czy zapewniają wysoką ergonomię i bezpieczeństwo pracy. Nie warto jednak niepotrzebnie zwiększać kosztów, zaopatrując lokal w przesadnie drogi sprzęt, wyposażony w funkcje i parametry, które nie zostaną w pełni wykorzystane.
Jak sfinansować wyposażenie lokalu gastronomicznego?
Przedsiębiorca ma kilka możliwości sfinansowania wyposażenia lokalu gastronomicznego. Jeżeli nie dysponuje wystarczającą wielkością kapitału własnego, wtedy może skorzystać ze wsparcia w postaci kredytu, leasingu czy dotacji. Otrzymanie kredytu może być jednak kłopotliwe w przypadku początkujących przedsiębiorców, ponieważ banki zwykle wymagają określonego stażu na rynku. Skorzystanie z tego rodzaju źródła finansowania wymaga również wykazania się zdolnością kredytową.
Chętnie wybieranym rozwiązaniem jest leasing. Pozwala sfinansować zakup środków trwałych (np. mebli czy pieca o wartości powyżej 10 tys. złotych) oraz oprogramowania dla restauracji – np. do kasy fiskalnej czy składania zamówień za pomocą tabletów. Skorzystanie z leasingu zapewnia szereg korzyści podatkowych – można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów m.in. opłacane raty czy wydatki eksploatacyjne. W przypadku skorzystania z leasingu finansowego, możliwe jest również wpisanie przedmiotu umowy do rejestru środków trwałych, a następnie dokonywanie bieżących odpisów amortyzacyjnych. Firmy leasingowe często w pakiecie z usługą zapewniają leasingobiorcom usługę serwisową.
Istnieje także możliwość skorzystania z dotacji na otwarcie firmy – ze środków Powiatowego Urzędu Pracy lub funduszy unijnych. W celu otrzymania dotacji z urzędu pracy, należy być zarejestrowanym jako osoba bezrobotna. Kwota dofinansowania z PUP wynosi około 20 000 złotych i ma charakter bezzwrotny. Konieczne jest uzasadnienie konieczności poniesienia planowanych wydatków – urząd może je zakwestionować. Trzeba także wybrać jedną z form zabezpieczenia otrzymanych środków na wypadek niespełnienia warunków umowy, np. poręczenie, weksel czy blokadę na rachunku bankowym.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.