Generacja Z – pokolenie nowoczesnych technologii
Kim są przedstawiciele pokolenia Z? To osoby urodzone po 1995 roku, najstarsze z nich mają więc dopiero 26 lat. Obecnie wkraczają na rynek pracy i zaczynają podejmować coraz więcej znaczących decyzji zakupowych.
Inaczej określa się ich mianem pokolenia internetowego, tak zwanych Post-Millennials. Od najmłodszych lat mieli swobodny dostęp do Internetu, social mediów i gier. Wraz z ich dojrzewaniem dynamicznie rozwijały się nowoczesne technologie – ze względu na swoją biegłość cyfrową nie mieli problemu z opanowaniem nowych systemów komputerowych, aplikacji czy korzystaniem z kolejnych gadżetów i urządzeń elektronicznych.
Możliwość obserwowania w sieci różnych kultur, modeli rodziny i kariery zawodowej, kształtowania własnej osobowości, skutkuje u nich odczuwaniem ciągłej presji. Z drugiej strony – osoby urodzone po 1995 roku cechują się dobrą organizacją czasu i umiejętnością planowania. Lubią podróżować i nie jest im obcy mobilny styl życia. Znają kilka języków obcych i są elastyczne. Zostały wychowane w przeświadczeniu, że mogą wszystko, a świat stoi przed nimi otworem.
Będąc cały czas online, są wręcz bombardowane komunikatami reklamowymi. Opanowały jednak sztukę selekcji informacji i szybkiego wyszukiwania tego, co rzeczywiście je interesuje. Dostęp do technologii rozwija u nich kreatywność i nieszablonowe myślenie.
Zgodnie z sondażem Business Insider przedstawiciele pokolenia Z spędzają w Internecie nawet 5 godzin dziennie, z czego od 1 do 2 godzin w social mediach. Dlatego też częstym zjawiskiem w ich generacji są zakupy wielokanałowe. Aż 44 procent badanych oznajmiło, że łączy zakupy online z tym w sklepie stacjonarnym.
Marki powinny być również świadome tego, że obecnie młodzi zwracają uwagę na trzy główne czynniki: środowisko, społeczną odpowiedzialność i tak zwany ład korporacyjny. Znaczenie ma dla nich jakość i zrównoważony rozwój. Zdają sobie sprawę z tego, co zazwyczaj stoi za niską ceną produktu (słaba jakość materiału, wykorzystywanie pracowników, szkodliwość dla pracownika). Często są w stanie zapłacić więcej za jakościowe i sprawdzone towary oraz usługi.