Carpooling, czyli co można zyskać dzięki wspólnym przejazdom do pracy?
Wspólne przejazdy do pracy to rozwiązanie, które przynosi liczne korzyści zarówno firmie, jak i zatrudnianym przez nią pracownikom. W artykule opisujemy najważniejsze z nich, a także wyjaśniamy, czym jest carpooling oraz w jaki sposób powstała i rozwinęła się tego rodzaju idea.
Carpooling – co to jest?
Carpooling to idea, która polega na współdzieleniu prywatnego samochodu z innymi osobami, pokonującymi w określonym terminie tę samą trasę lub jej odcinki. Tego typu grupowe przyjazdy wiążą się z dzieleniem kosztów przejazdów pomiędzy kierowcą a pasażerami. Ich wysokość jest uzależniona od zużycia paliwa, a także ewentualnych opłat za autostradę czy miejsce parkingowe. Oprócz podziału kosztów podróży, obie strony ustalają miejsce i dokładny czas spotkania, a także dodatkowe szczegóły, takie jak np. możliwość zabrania bagażu, rozmawiania czy słuchania muzyki w aucie.
Wspólne przejazdy zwykle są organizowane za pośrednictwem internetu – np. poprzez portale ogłoszeniowe, social media, dedykowane aplikacje mobilne czy elektroniczne platformy. BlaBlaCar to obecnie najpopularniejszy na świecie serwis internetowy obsługujący carpooling. W Polsce działa od 2012 roku. Jego użytkownicy mogą oferować przejazdy własnym pojazdem na określonej trasie lub kontaktować się z kierowcami posiadającymi wolne miejsca w samochodzie.
Firmy organizujące wspólne dojazdy do miejsca pracy dla swoich pracowników posługują się w tym celu najczęściej wewnętrzną siecią intranetową oraz tablicami ogłoszeń.
Wspólne przejazdy jako ewoluująca idea
Carpooling jest ideą, która powstała w okresie II wojny światowej w Stanach Zjednoczonych. Rząd amerykański zachęcał wówczas swoich obywateli do wspólnych przejazdów samochodami, aby w ten sposób mogli ograniczyć koszty zużycia paliwa. W Europie Zachodniej o carpoolingu po raz pierwszy zrobiło się głośno w latach 70. XX wieku, kiedy gwałtownie wzrosły ceny ropy. W Polsce w okresie PRL-u zorganizowano kampanię społeczną pod nazwą „Podwieź sąsiada”. Samochód był wówczas dobrem luksusowym, dlatego nie każdy mógł pozwolić sobie na jego zakup.
Dzisiaj grupowe przejazdy nie mają już jedynie ekonomicznego znaczenia. Począwszy od lat 90. XX wieku, idea ta wiąże się również z postępującymi zmianami klimatycznymi. Carpooling stał się sposobem na ograniczanie emisji do atmosfery dwutlenku węgla oraz innych szkodliwych substancji.
Zwłaszcza międzynarodowe korporacje organizują dziś dla swoich pracowników wspólne przejazdy, co wpisuje się w ich strategię społecznie odpowiedzialnego biznesu (CSR). Idea carpoolingu zyskuje obecnie na popularności również ze względu na utrudnienia w ruchu drogowym, związane z tworzeniem się korków. W Stanach Zjednoczonych oraz niektórych państwach Europy Zachodniej, władze lokalne stosują dodatkowe zachęty dla osób wspólnie podróżujących samochodem – mogą np. poruszać się po drogach specjalnie wydzielonymi pasami ruchu czy korzystać z dodatkowych miejsc parkingowych.
Dobre praktyki w zakresie carpoolingu wdrażają również firmy działające w Polsce, takie jak np. Wawel, Grupa Sped czy Credit Agricole. Każda z nich uruchomiła elektroniczną platformę dla swoich pracowników, dzięki której mogą umawiać się na współdzielenie samochodów.
Wspólne dojazdy do pracy – korzyści dla pracowników
Pracownicy dojeżdżający wspólnie do pracy, mogą osiągać szereg korzyści finansowych oraz pozafinansowych. Oszczędzają swoje pieniądze, ponieważ wspólnie ponoszą koszty paliwa, parkingu czy autostrady. Carpooling jest szczególnie korzystnym rozwiązaniem dla tych osób, które ze względów finansowych nie mogą sobie pozwolić na zakup pojazdu lub jego utrzymanie. Oszczędność może się również wiązać ze zmniejszeniem kosztów zużycia podzespołów własnego auta.
Dzięki wspólnym przejazdom, można także uniknąć stresu związanego z prowadzeniem pojazdu. Zwłaszcza osoby niedoświadczone lub niepewnie czujące się za kierownicą zmniejszają ryzyko wypadku czy otrzymania mandatu. Carpooling pozwala zarazem uniknąć niedogodności związanych z przejazdami środkami transportu publicznego, które często bywają zatłoczone, niewygodne oraz nie przyjeżdżają na czas. Podróż samochodem jest bardziej komfortowa i szybsza, dzięki czemu pracownik mniej czasu traci na dojazd do pracy i z powrotem.
Wspólne dojazdy do pracy to również okazja do zawierania nowych przyjaźni oraz ciekawszego spędzenia czasu niż podczas samotnej podróży.
Korzyści dla pracodawcy
Carpooling przynosi również wiele korzyści firmie, która zachęca swoich podwładnych do takiego rozwiązania – np. poprzez udostępnienie platformy do umawiania wspólnych przejazdów. Przede wszystkim zyskuje na wizerunku, ponieważ może pozycjonować się jako przedsiębiorstwo odpowiedzialne społecznie – dbające o swoich pracowników i ekologię. Tym samym staje się atrakcyjniejszym pracodawcą, któremu łatwiej jest pozyskać wartościowych pracowników oraz zwiększyć lojalność obecnej załogi.
Wspólne przejazdy to również okazja do tego, aby pracownicy lepiej się poznawali, co przekłada się na poprawę atmosfery w pracy. Staje się to istotne zwłaszcza w dużych firmach, w których konieczna jest współpraca pomiędzy różnymi działami.
Pracodawca wdrażający w swojej firmie carpooling może również liczyć na to, że jego pracownicy będą rzadziej spóźniać się do pracy. Wzrośnie również zapewne ich wydajność, ponieważ szybciej wracając do domu, są bardziej wypoczęci. Łatwiej będzie również zachować im równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym.
Firma zatrudniająca pracowników wspólnie dojeżdżających do pracy zyskuje również pod względem finansowym. Oszczędność wiąże się zwłaszcza z brakiem konieczności rozbudowy przyzakładowych parkingów. Zaoszczędzone pieniądze można przeznaczyć na strategiczne inwestycje.
Carpooling w pigułce
Carpooling to zatem wspólne przejazdy prywatnym samochodem przez osoby pokonujące tę samą trasę lub jej określone fragmenty. Rozwiązanie to po raz pierwszy zastosowano na szeroką skalę w Stanach Zjednoczonych już w czasach II wojny światowej. Przez wiele lat carpooling był motywowany głównie korzyściami ekonomicznymi. Dziś na znaczeniu zyskuje wymiar ekologiczny oraz społeczny. Pracodawcy organizujący pracownikom wspólne przejazdy mogą zyskać pod względem wizerunku i lepszej integracji w firmie.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.