Prowadzenie Facebooka – jak to się robi w dużej firmie?
Budowanie i wzmacnianie pozycji marki, skuteczne docieranie do grupy docelowej, inicjowanie kontaktu z klientami i osobami, które chcą dowiedzieć się więcej na temat firmy. Prowadzenie strony na Facebooku zapewnia wiele korzyści, również w działaniach B2B. Te najważniejsze przedstawia Konrad Ludian, Kierownik Zespołu Komunikacji Marketingowej w EFL.
Każdego dnia z Facebooka korzysta ponad 1,5 mld osób na świecie. W skali miesiąca jest to nawet 2,3 mld użytkowników. Mówi się, że „kogo nie ma na Facebooku, ten nie istnieje”. Czy ta zasada dotyczy również przedsiębiorstw? W Europejskim Funduszu Leasingowym uważamy, że firma powinna być obecna wszędzie tam, gdzie są obecni jej klienci. Jeżeli są aktywni w mediach społecznościowych – i nas nie może w nich zabraknąć.
Prowadzenie fanpage to wzmacnianie relacji z klientami
Obecność na Facebooku przybliża nas do klientów. To miejsce, w którym budujemy wierną społeczność odbiorców, a następnie poznajemy ją lepiej i znajdujemy osoby o podobnych cechach. Fanpage pozwala nam budować obraz marki, która jest do dyspozycji klientów przez całą dobę. Możemy prowadzić z nimi rozmowy za pośrednictwem komentarzy i wiadomości. Tym sposobem budujemy i wzmacniamy długotrwałe relacje.
Przykład naszego fanpage pokazuje, że Facebook może być z powodzeniem wykorzystywany w działaniach kierowanych do biznesu (B2B). Uważamy, że naszą grupą docelową nie są firmy „na fakturach”, ale osoby, które chcemy zachęcić, by zostały naszymi klientami. Najważniejszą rzeczą jest przygotowanie odpowiedniego przekazu. Opieramy go na kilku filarach – informacjach o ofercie, edukacji oraz insightach, czyli wejrzeniu w świat przedsiębiorcy.
To, co ważne dla przedsiębiorców
Pod względem informacyjnym profil na Facebooku harmonijnie uzupełnia stronę internetową Europejskiego Funduszu Leasingowego, która jest głównym źródłem wiedzy o ofercie. Klienci są już przyzwyczajeni, że mogą znaleźć na fanpage’u najnowsze i najważniejsze informacje o poszczególnych produktach, a po kliknięciu w post zostaną przeniesieni na stronę www.efl.pl, gdzie interesujący ich temat zostaje rozwinięty.
Ważnym elementem naszego serwisu społecznościowego jest edukowanie, a przez to wspieranie przedsiębiorstw w ich rozwoju i spełnianiu biznesowych marzeń. Robimy to w lekki, przystępny i atrakcyjny graficznie sposób. Jesteśmy ekspertami w swojej dziedzinie, więc chętnie dzielimy się swoją wiedzą. Chcemy, by klienci wiedzieli, że jesteśmy partnerem, na którym mogą polegać.
Poza komunikacją informacyjną produktów i korzyści edukacyjnych, na naszym fanpage’u na Facebooku istotną rolę odgrywa nowa jakość komunikacji oparta na insightach, tematach istotnych dla przedsiębiorców, dotyczących ich codziennych spraw (również w oparciu o działania real-time marketingowe). Tym sposobem pokazujemy, że ich znamy, że jesteśmy jednymi z nich.
W prowadzeniu Facebooka stawiamy na jakość
W naszej strategii nie skupiamy się na budowaniu bazy fanów strony, a na zwiększaniu zaangażowania osób, które na nią trafiają. W naszej ocenie nie wpływa na nie liczba publikowanych postów, a ich jakość (sytuacja może wyglądać inaczej w branży z inną grupą docelową). Dlatego poświęcamy więcej czasu na zrobienie czegoś naprawdę wartościowego i dzielimy się tym średnio 3 razy w tygodniu.
Wszystkie treści wzbogacamy zdjęciami, filmami, infografikami czy niestandardowymi formatami, które zwiększają klikalność postów (na przykład karuzele czy posty rozwijane). Organizujemy konkursy, pytamy o zdanie i doświadczenia – na przykład publikujemy grafiki z pytaniem zachęcającym do głosowania reakcjami (Lubię to, Wow czy Super). Stawiamy na proste komunikaty, które angażują czytelnika.
Najciekawsze narzędzia
Utworzenie firmowego fanpage’a na Facebooku nic nie kosztuje. Automatycznie uzyskujemy dostęp do wielu bezpłatnych funkcji, jak Messenger, statystyki strony i narzędzia do publikowania. Jednak jeżeli zależy nam na zwiększeniu skuteczności naszych postów, warto zainwestować w płatne narzędzia proponowane przez Facebooka. Dzięki nim zyskujemy pewność, że „nie przepalamy” budżetu na nieefektywne reklamy.
Wybór narzędzia zależy od naszego celu. Jeżeli liczymy na zwiększenie rozpoznawalności marki, możemy wyświetlić reklamę odbiorcom bardziej skłonnym do ich zapamiętania. Kiedy chcemy, by reklamę zobaczyła największa liczba odbiorców, warto wybrać kampanię zasięgową. Osobom, które zasygnalizowały zainteresowanie ofertą firmy na jej stronie, aplikacji lub innym miejscu w internecie, możemy wyświetlić reklamy dynamiczne.
Ciekawym narzędziem do prowadzenia Facebooka jest reklama kontaktowa. Pozwala znaleźć firmie nowych klientów skłonnych do zainteresowania się ich produktami bądź usługami. Można w niej też zadać niestandardowe pytania, które uważamy za istotne.
Facebook i nie tylko
Utworzenie strony na Facebooku powinno być jednym z pierwszych kroków działalności firmy. Ale to tylko jeden z wielu portali w świecie mediów społecznościowych, które rosną w siłę. Instagram, LinkedIn, Snapchat – wybór kanału (lub kilku kanałów) powinien zależeć od profilu działalności naszej marki, grupy docelowej, celów, które chcemy osiągnąć, budżetu, jakim dysponujemy, a przede wszystkim od tego, gdzie są nasi klienci.
Konrad Ludian
Kierownik Zespołu Komunikacji Marketingowej w EFL
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.