Korzyści, koszty, a może konkurencja? Jak polskie firmy podchodzą do sztucznej inteligencji
Sztuczna inteligencja już od wielu miesięcy budzi z jednej strony zainteresowanie, z drugiej – obawy, a jej przydatność w biznesie jest przedmiotem wielu analiz. Według wiarygodnych opracowań może znacząco przyczynić się do tworzenia wartości biznesowej w skali globalnej, czego beneficjentem stałaby się również Polska. Nic dziwnego, że także w naszym kraju firmy stopniowo sięgają po tę innowację. I choć na razie implementacja AI napotyka liczne przeszkody – szczególnie dotyczy to sektora MŚP – to nadchodzące lata mogą przynieść w tej dziedzinie znaczący postęp.
Według prognoz do 2025 r. wartość biznesowa, jaką sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML) wniosą do światowej gospodarki, osiągnie poziom 4,4 biliona dolarów1. Z tego tortu kawałek może przypaść Polsce: w perspektywie dekady nawet 90 miliardów dolarów rocznie, co odpowiada wartości produkcyjnej pracy 4,9 mln osób. To plasuje nasz kraj na 7. miejscu wśród gospodarek unijnych, USA, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii, gdzie roczna zdolność produkcyjna wytworzona dzięki wdrożeniu AI jest najwyższa2.
Aby jednak polecieć tak wysoko, trzeba mocno się odbić, bo poziom wykorzystania sztucznej inteligencji przez polskie przedsiębiorstwa dotychczas nie jest imponujący. Co prawda przygotowany przez AI Chamber raport „Rola AI w MŚP”, który ukazał się jesienią 2024 r., przyniósł ekscytujące doniesienia na temat adaptacji tej technologii przez sektor małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, Czechach, Rumunii i Estonii. Według niego 9 na 10 badanych firm stosuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, przy czym prawie 25% z nich w znacznym stopniu. 63% respondentów uważa ją za wsparcie, a tylko 19% za wroga lub konkurencję. Można się jednak zastanawiać, czy nie jest to nadmierny optymizm.
Rozmaite badania i analizy z ostatnich kilku lat pokazują bowiem ogromną rozpiętość danych dotyczących wykorzystania AI w polskich firmach – począwszy od cytowanego raportu, gdzie adaptacja sięga 90%, poprzez udział wynoszący kilkadziesiąt czy kilkanaście procent (np. badania prowadzone przez dostawców usług chmurowych), po zaledwie kilka procent. W dodatku liczby te mówią o wdrożeniu sztucznej inteligencji nie tylko w sektorze MŚP, ale także w dużych firmach.
W tym kontekście ciekawie prezentują się informacje Głównego Urzędu Statystycznego, usytuowane na końcu skali. Zgodnie ze sprawozdaniem „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2023 r.” w badanym okresie 3,7% przedsiębiorstw zadeklarowało wykorzystanie AI, przy czym odsetek ten zależy od wielkości firmy i rodzaju działalności. Z kolei Polski Instytut Ekonomiczny w połowie 2024 r. opublikował statystyki, według których 6,6% firm korzysta z narzędzi sztucznej inteligencji (np. chatbotów, generatorów treści lub obrazów) czy z uczenia maszynowego3. Wydaje się to prawdopodobne, biorąc pod uwagę, że według najnowszych raportów w ciągu ostatnich dwóch lat adaptacja AI nabrała w Polsce przyśpieszenia i przebiega w tempie najszybszym ze wszystkich krajów UE.
Jednak proces ten nie jest równomierny we wszystkich grupach przedsiębiorstw. Najsprawniej adaptacja dokonuje się w dużych firmach – pod tym względem GUS i PIE są zgodne, choć ich dane różnią się w szczegółach. Widać także zróżnicowanie w zainteresowaniu sztuczną inteligencją, wynikające z profilu działalności. Najchętniej z AI korzystają przedsiębiorstwa usługowe, w dalszej kolejności branża TSL i handel. Najniżej jej przydatność ocenia sektor budowlany i przemysł.
Tu warto zauważyć, że sztuczna inteligencja może wspomagać biznes w konkretnych obszarach, specyficznych dla danej dziedziny. W branży technologicznej może być motorem innowacji i wsparciem w kreowaniu nowych produktów. FMCG może ją zastosować do zarządzania łańcuchem dostaw czy analizowania zachowań konsumentów. Z kolei dla przedsiębiorstw przemysłowych to potencjalne narzędzie do zwiększenia efektywności produkcji. Nie ma zatem uniwersalnego rozwiązania do każdego zadania i dla każdego podmiotu. Być może zrozumienie tej zasady przyspieszyłoby wdrożenie AI w wielu firmach, które obecnie są nastawione sceptycznie.
Obserwowane jest też nowe zjawisko: rośnie wykorzystanie generatywnej AI, czyli takiej, która służy do tworzenia realistycznych i spójnych treści (obrazów, wideo, tekstów) na podstawie wzorców, które wykrywa w dostępnych zbiorach danych, kierując się podpowiedziami. Świat odkrył gen AI w 2023 r., ale dopiero w kolejnym zaczęła być powszechnie stosowana i przynosić zyski w biznesie, zaś w czasie nadchodzących lat może uwolnić potencjał wart setki miliardów dolarów. Deloitte w raporcie „Trust in generative AI. Polska perspektywa 2024” donosi, że 18% ankietowanych z naszego kraju stosuje generatywną AI w pracy, 72% uważa, że pomoże ona firmom ulepszyć produkty i usługi, a kolejnych 68% – że poprawi doświadczenia związane z wykonywaną pracą np. dzięki automatyzacji powtarzalnych zadań.
Ze wspomnianego raportu GUS-u wynika, że tylko 2% firm, które obecnie nie używają sztucznej inteligencji, rozważa wykorzystanie jej w przyszłości. W raporcie PIE ten odsetek zwiększa się do 7,2%, zaś w raporcie AI Chamber, który dawał najbardziej optymistyczny obraz zjawiska, to 16%. Przedsiębiorcy jako bariery implementacji technologii w ich biznesach podają brak wiedzy lub doświadczenia w tej dziedzinie oraz specjalistów czy zasobów ludzkich do zarządzania systemami. Jedną z głównych przeszkód dla MŚP jest wysoki koszt wdrożenia, który obejmuje nie tylko samo rozwiązanie, ale także konieczność przeszkolenia kadr. Wśród przyczyn wymienia się także obawy o naruszenie bezpieczeństwa i prywatności danych. Z drugiej strony – mniejsza struktura i elastyczność w działaniu firm z sektora MŚP mogą być atutem we wdrażaniu AI.
Wiele przedsiębiorstw po prostu nie widzi potrzeby zastosowania AI w swojej branży, nie dostrzega jej potencjału. Tymczasem potrafi być on całkiem znaczący. W przypadku sektora MŚP sztuczna inteligencja może przyczynić się do rozwoju firmy, wzrostu przychodów i konkurencyjności, przy jednoczesnej redukcji kosztów. Jeśli zostanie zastosowana w celu automatyzacji rutynowych czynności w dużej firmie, pozwoli pracownikom uniknąć nużących zadań, a zamiast tego skupić się na tych kreatywnych. Może to przynieść korzyści w obszarze HR, a przede wszystkim zwiększyć wydajność pracy i usprawnić działalność operacyjną. W każdym przedsiębiorstwie, bez względu na jego wielkość, może zapewnić poprawę jakości obsługi klienta.
O tym, że sztuczna inteligencja w Polsce zyskuje na popularności, świadczy fakt, że ostatnie miesiące obfitowały w inicjatywy, które mają monitorować, wspierać i regulować wykorzystanie tej technologii. W 2023 r. PARP wydała raport tematyczny „Zastosowania sztucznej inteligencji w gospodarce. Przegląd wybranych inicjatyw i technologii z rekomendacjami dla przedsiębiorców”. Wiele uczelni uruchamia kierunek studiów „Sztuczna inteligencja w biznesie”. Wiosną 2024 r. została powołana do życia AI Chamber – instytucja, która zrzesza startupy, firmy, organizacje i NGOs związane z AI w Polsce, a docelowo ma objąć swoim zasięgiem cały region CEE. W lipcu 2024 r. w dzienniku urzędowym Komisji Europejskiej zostało opublikowane rozporządzenie o sztucznej inteligencji (AI Act) – kluczowy dokument, który określa ramy regulacyjne dla rozwoju, wdrażania i użytkowania tej technologii na terenie Unii Europejskiej. Natomiast 15 listopada 2024 r. w Warszawie podpisano list intencyjny na rzecz utworzenia Funduszu Sztucznej Inteligencji. Celem tego projektu jest wspomaganie rozwoju sztucznej inteligencji poprzez opracowanie kierunków wsparcia, monitorowanie rynku oraz opiniowanie projektów i inicjatyw związanych z krajową polityką AI, tak aby Polska w ciągu najbliższej dekady stała się jednym z liderów europejskiej rewolucji w tej dziedzinie.
W świetle tych przedsięwzięć szersze zastosowanie sztucznej inteligencji w polskich przedsiębiorstwach, również z sektora MŚP, jest tylko kwestią czasu. Wdrożenie ich wymusi sam rynek, zaś AI nie będzie wartością samą w sobie, ciekawostką czy sposobem na podniesienie innowacyjności, a jednym z narzędzi służących wypracowaniu konkretnych korzyści biznesowych.
1) Raport Deloitte „Unlocking the power of AI”, 2023.
2) Raport EY i Liberty Global „Wired for AI”, 2024.
3) https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2024/06/Tygodnik-PIE_24-2024.pdf
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.