Czy kontenerowce mogą być neutralne dla klimatu
Rok 2023 był rekordowy pod względem liczby zamówień na nowe statki. Stocznie na całym świecie podpisały kontrakty na ponad 1900 jednostek morskich. To największa liczba zamówień od 2015 roku – podaje BRL Shipping Consultants.
Dekarbonizacja transportu morskiego
Wyzwanie stanowi modernizowanie i zmiana podejścia do produkowania nowych kontenerowców, które umożliwiają szybką i efektywną wymianę towarów między kontynentami. W końcu to one stały się kluczowym ogniwem w globalnym łańcuchu dostaw.
W ostatnich latach w branży przyspieszył proces dekarbonizacji, co związane jest przede wszystkim z wejściem w życie nowych zaleceń Międzynarodowej Organizacji Morskiej i przepisów, które zobowiązują do dążenia do zerowej emisji netto. W ubiegłym roku złożono zamówienia na 539 ekologiczne statki przystosowane do wykorzystania gazu i paliw alternatywnych.
Coraz częściej wprowadza się do eksploatacji statki z napędem elektrycznym i na ogniwa paliwowe, a także jednostki hybrydowe. Zwiększa się liczba zamówień na jednostki z silnikami na metanol i przystosowane do zasilania amoniakiem. Niewielka jest liczba tych zasilanych wodorem.
Rewolucję ograniczają natomiast przestarzałe porty i terminale, które powinny być przystosowane do utylizowania odpadów oraz bezpiecznego bunkrowania statków zasilanych paliwami alternatywnymi różnego typu.
Nadpływają ekologiczne kontenerowce
W 2021 roku zadebiutował pierwszy na świecie całkowicie elektryczny i autonomiczny kontenerowiec. Yara Birkeland pokonał wtedy krótką 14-tokilometrową trasę, przepływając przez fiordy Oslo – z Porsgrunn do portu Brevik. To niewiele, jednak rocznie na tej trasie transport przewoził ponad 40 tysięcy ciężarówek. Norweska firma wyznaczyła wtedy nową przyszłość transportu morskiego.
W zeszłym roku został zwodowany pierwszy kontenerowiec z napędem na metanol, a kolejne 257 jednostek zostanie zbudowanych do 2028 roku. Będą wykorzystywały biometanol i e-metanol – paliwa o zerowej emisji gazów cieplarnianych netto. Jak podaje towarzystwo klasyfikacyjne DNV, od początku 2024 roku najwięcej zamówień na tego typu kontenerowce złożył japońsko-singapurski przewoźnik kontenerowy Ocean Network Express.
Z kolei w Chinach powstaje obecnie pierwszy kontenerowiec na świecie napędzany czystym amoniakiem. Yara Eyde ma zostać ukończony w połowie 2026 roku. Docelowo będzie pływał między Norwegią i Niemcami.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.