Unijne firmy coraz więcej sprzedają w sieci
Przedsiębiorstwa z Unii Europejskiej coraz częściej stawiają na sprzedaż internetową. W ten sposób swoje zyski maksymalizuje już 17% unijnych firm. Najczęściej robią to Irlandczycy, najrzadziej Bułgarzy. Sprawdzamy, jak Polska wypada na tym tle.
Wraz ze wzrostem popularności internetu i poprawą standardów bezpieczeństwa, przedsiębiorstwom łatwiej jest obsługiwać klientów online. Tym samym każdego roku przybywa firm, które stawiają na e-commerce.
Ile firm z UE zarabia na sprzedaży w sieci?
Według najnowszych danych Urzędu Statystycznego Unii Europejskiej 17% przedsiębiorstw w UE miało obroty ze sprzedaży internetowej na poziomie przynajmniej 1%. Był to taki sam udział jak w poprzednich dwóch latach. Jednak warto zauważyć, że w 2009 roku było to jeszcze 13%. Najczęściej sprzedaż dotyczyła krajowego rynku (19% przedsiębiorstw), rzadziej innych krajów UE (9%) i reszty świata (5%).
Przede wszystkim B2C
16% przedsiębiorstw w UE prowadziło sprzedaż internetową za pomocą stron internetowych lub aplikacji. Grupę docelową stanowili zarówno prywatni konsumenci (13%), jak i inni przedsiębiorcy czy instytucje rządowe (11%). 6% korzystało ze sprzedaży typu EDI (w celu sprzedaży głównie klientom biznesowym). Takie firmy korzystały przede wszystkim z własnej strony internetowej lub aplikacji (14% przedsiębiorstw).
Irlandia, Dania i Szwecja na podium
Najwyższy udział wśród państw członkowskich Unii Europejskiej odnotowała Irlandia, gdzie 36% przedsiębiorstw prowadzi sprzedaż online. Rok wcześniej było to „jedyne” 31%. Drugie miejsce z wynikiem 34% zajęła Dania, a trzecie Szwecja – 31%. Najwyższy wzrost sprzedaży rok do roku można zauważyć w Austrii. Wynosił aż 6 punktów procentowych – z 14% do 20%.
Bułgaria na końcu stawki
W którym kraju firmy najrzadziej sprzedają w sieci? Na końcu stawki znajduje się Bułgaria z wynikiem 7%. Niewiele lepszy rezultat osiągnęła Grecja i Luksemburg z rezultatem na poziomie 9%. W przypadku polskich firm jest to 14%. Warto zauważyć, że dekadę temu było to jedyne 8%. Nastąpił więc wzrost o 6 p.p.
Jak zauważa Urząd Statystyczny Unii Europejskiej, można oczekiwać, że sprzedaż e-commerce wzrośnie jeszcze bardziej w poszczególnych krajach. Wpłynie na to pandemia koronawirusa, która wymusiła zamknięcie wielu sklepów. To, w połączeniu z ostrożnością klientów sprawiło, że konsumenci chętniej korzystali z zakupów w sieci.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.