Wakacje bez zmartwień? Nowe przepisy chroniące klientów biur podróży
Wprowadzone w lipcu przepisy dostosowują krajowe prawodawstwo do przepisów unijnych, dzięki czemu konsumenci z całej UE będą tak samo chronieni. Zmiany dotyczą zasad reklamacji wyjazdów, podnoszenia cen wycieczek, a także dają podróżnym więcej praw w przypadku bankructwa biura podróży.
Regulacje dotyczące odstąpienia od umowy
W myśl nowego prawa klient może bez konsekwencji zrezygnować z wycieczki, jeżeli jej cena wzrośnie o więcej niż 8%. Dodatkowo, w przypadku gdy organizator zastrzegł, że wyjazd może podrożeć np. na skutek wzrostu cen paliwa, będzie musiał on obniżyć cenę, gdy zajdzie sytuacja odwrotna.
Podróżni zyskują również możliwość bezpłatnego odstąpienia od umowy w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności, takich jak panująca na miejscu epidemia czy zagrożenie terrorystyczne. Organizator będzie w takiej sytuacji zmuszony do zwrotu kosztów wyjazdu w ciągu 14 dni.
Klienci będą mogli również w ciągu 14 dni odstąpić od umowy zawartej poza lokalem firmy, jednak tylko w przypadku, gdy do podpisania umowy poza lokalem nie doszło z inicjatywy klienta. Jeżeli więc sami zaprosimy agenta do domu celem podpisania umowy, takie prawo nie będzie nam przysługiwać.
Oferty all inclusive i reklamacje
Zmiany obejmą także popularne oferty all inclusive. W umowie będą musiały zostać dokładnie zapisane wszystkie dodatkowe koszty, którymi może zostać obciążony podróżny. Jeżeli biuro podróży nie poinformuje klienta, że np. korzystanie z leżaków na plaży albo pokojowego minibarku jest dodatkowo płatne, będzie musiało wziąć te koszty na siebie.
Wydłuży się również przysługujący klientom czas na reklamację. Dotychczas musieli oni zgłosić zastrzeżenia w ciągu 30 dni od zakończenia wyjazdu. Obecnie ten termin wydłużono aż do 3 lat, dopiero po tym czasie roszczenia się przedawnią. Reklamację będzie można zgłosić nie tylko u organizatora wyjazdu (jak dotychczas), ale również u agenta, który sprzedał nam wycieczkę. Niezadowolony klient będzie mógł domagać się obniżenia ceny oraz odszkodowania za poniesione krzywdy. Nowe przepisy nie regulują za to czasu, w jakim przedsiębiorca powinien odpowiedzieć na reklamację podróżnego.
Co w przypadku bankructwa biura podróży?
Zgodnie z nowym prawem, w przypadku bankructwa biura podróży klienci będą mogli kontynuować wypoczynek zgodnie z zawartą wcześniej umową. Dotychczasowe prawo gwarantowało jedynie pokrycie kosztów powrotu do kraju i zwrot niewykorzystanej kwoty.
Czy nowe przepisy podniosą poziom zaufania Polaków do biur podróży? Polska Izba Turystyki przekonuje, że dzieje się tak od czasu wprowadzenia Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. W ubiegłym roku liczba osób korzystających z ofert biur podróży wzrosła o 25%, a w rezerwacjach na rok 2018 widać kolejny 20% wzrost.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.