12 grudnia 2023
10 trendów technologicznych na 2024 rok
Analitycy Gartnera, amerykańskiego instytutu analityczno-badawczego, w połowie października przedstawili swoje prognozy dotyczące kluczowych trendów technologicznych na przyszły rok. Sprawdźmy, jak według opracowania „Top 10 Strategic Technology Trends” będzie wyglądała branża IT.
- AI TRiSM – zarządzanie ryzykiem i bezpieczeństwem rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji. To nie tylko uczciwość i transparentne wykorzystywanie modeli AI, ale również zapewnienie odpowiedniej ochrony danych, odporność na ataki oraz szybkie wykrywanie anomalii.
- Zarządzanie ciągłym narażeniem na zagrożenia (CTEM) – identyfikacja krytycznych zasobów danej organizacji i ocena prawdopodobieństwa wystąpienia cyberataku na te zasoby. To także wdrożenie odpowiednich środków kontroli, polityki bezpieczeństwa, systemów wykrywających włamania.
- Zrównoważona technologia – to przede wszystkim świadomość organizacji odnośnie wybierania technologii, które są przyjazne dla środowiska i społeczeństwa, a także są zgodne z obowiązującym ładem korporacyjnym.
- Inżynieria platformy – proces projektowania i budowy wewnętrznej infrastruktury w firmie, który ma służyć zwiększeniu efektywności pracy w poszczególnych zespołach.
- Rozwój wspomagany sztuczną inteligencją – według instytutu Gartnera, do 2028 roku nawet 75 procent programistów korzystać będzie z uczenia maszynowego i asystentów AI do kodowania.
- Platformy chmurowe (ICP) – tworzenie architektury w środowiskach chmurowych dopasowanych do danej branży i organizacji.
- Inteligentne aplikacje – do 2026 roku, za ich projekt i rozwój będzie aż w 70 procentach odpowiadać sztuczna inteligencja. To one pozwolą przedsiębiorstwom lepiej organizować i automatyzować pracę. Poprawią też doświadczenia użytkowników.
- Demokratyzacja generatywnej sztucznej inteligencji – upowszechnienie dostępu do niej przełoży się z kolei na większy dostęp do informacji oraz możliwość szybszego rozwoju umiejętności. Gartner prognozuje, że do 2026 roku ponad 80 procent organizacji będzie korzystać z interfejsów programistycznych, które bazują na generatywnej sztucznej inteligencji.
- Rozproszona i rozszerzona siła robocza – to z kolei wykorzystanie inteligentnych technologii do automatyzacji miejsc pracy, rozwoju kluczowych umiejętności wśród pracowników i efektywnego zarządzania procesami.
- Klienci–maszyny – jest to kolejny etap rozwoju asystentów głosowych i asystentów sprzedaży, a także możliwości, jakie gwarantują nowoczesne urządzenia (smartwatche, smartfony, tablety, urządzenia Internet of Things). Już teraz na naszej planecie jest więcej maszyn, niż ludzi, którzy mogą dokonywać szybkich decyzji zakupowych.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.