Studencki pomysł – czy da się na tym zrobić biznes?
Absolwenci Politechniki Białostockiej stworzyli Photona – unikatowego w skali światowej robota. Rozwija się razem z dziećmi, a przy tym uczy je mądrego wykorzystywania nowych technologii. To doskonały przykład studenckiego pomysłu, który osiągnął globalny sukces.
Photon jest interaktywnym robotem edukacyjnym – pierwszym tego typu na świecie. Wspiera dzieci w rozwoju podstawowych umiejętności na miarę XXI wieku. Poprzez aplikację mobilną oraz powiązane z nią różnorodne doświadczenia i eksperymenty, wprowadza małych użytkowników w świat nowych technologii. Pomaga im rozwijać kreatywność, zdolność logicznego myślenia i poznawać podstawy programowania. Elastycznie „dostosowuje się” do wieku dziecka, danego etapu rozwoju, a także zdolności percepcji.
Każdy element Photona – jego umiejętności, obsługa czy historia – był opracowany przy ścisłej współpracy z zespołem psychologów Uniwersytetu SWPS. Robot został zaprojektowany wspólnie z 3 tys. dzieci – badania i testy trwały 2 lata. Dzięki nim twórcy mogli wypracować intuicyjny interfejs aplikacji oraz innowacyjne oprogramowanie.
Photon – innowacyjne dzieło białostockich studentów
Robot Photon powstał jako studencka praca konkursowa, ale szybko przeistoczył się w projekt, który pomysłodawcy chcieli realizować i rozwijać również po konkursie. Jest dziełem absolwentów Politechniki Białostockiej: Marcina Joki, Michała Grzesia, Krzysztofa Dziemieńczuka, Michała Boguckiego oraz ich wykładowcy – Macieja Kopczyńskiego.
Twórcy zdawali sobie sprawę, że aby rozpowszechnić swój wynalazek, muszą założyć działalność gospodarczą. Dlatego jeszcze jako studenci założyli firmę Photon Entertainment, co wymagało pogodzenia ambicji edukacyjnych i biznesowych. Większym wyzwaniem okazało się jednak zapewnienie środków na działalność.
Własna kieszeń, crowdfunding, inwestorzy
Przez pierwszy rok studenci-pomysłodawcy korzystali ze środków własnych. Jednak wiedzieli, że nie jest to długoterminowe rozwiązanie i że prędzej czy później będą musieli znaleźć pieniądze na rozwój swojego biznesu. Dlatego zdecydowali się na przeprowadzenie zbiórki na międzynarodowej platformie crowdfundingowej.
Dzięki internetowej zrzutce udało się zebrać ponad 52 tys. dolarów. Z czasem pojawili się inwestorzy instytucjonalni. Zgromadzone środki pozwoliły na rozpoczęcie produkcji Photona we wrześniu 2017 roku w Białymstoku. W efekcie 15 tys. robotów trafiło do ponad 3 tys. szkół i przedszkoli.
Światowa kariera robota
Z czasem amerykańska firma Eduscape, która zajmuje się wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań w edukacji, nabyła prawa do sprzedaży Photona w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Chinach. Wprowadziła go między innymi do amerykańskich szkół, a uczniowie zaczęli osiągać lepsze wyniki.
Dzisiaj robot uczy dzieci na całym świecie. Pojawił się w domach i szkołach z około 40 krajów, między innymi z Argentyny, Chile, Finlandii, Australii, Pakistanu, Malezji czy Afryki Południowej.
Innowacyjność produktu została dostrzeżona przez media na całym świecie. Robot został również doceniony w prestiżowych konkursach. Do najważniejszych nagród należy zwycięstwo w programie CEE Released (The Best CEE Startup), MIT Enterprise Forum, Microsoft Imagine Cup, czy tytuł Najlepszego startupu Polski (Aulery 2018).
Dwa oblicza Photona
Obecnie robot jest dostępny w dwóch wersjach – edukacyjnej i konsumenckiej. W pierwszej Photon jest pomocnikiem nauczyciela. Urozmaica zajęcia prowadzone zgodnie z podstawą programową. Przy tym dziecko nie wpływa na jego rozwój – to cecha charakterystyczna dla wersji konsumenckiej, która kosztuje 799 zł. Można ją kupić na stronie internetowej marki oraz w najpopularniejszych sklepach z elektroniką. Niezdecydowanym klientom twórcy pozwalają przetestować go w domowych warunkach – bezpłatnie przez 30 dni.
Photon, jako fizyczne urządzenie, jest ostateczne i nie będzie modyfikowane. Natomiast firma stale rozwija aplikację oraz software robota. Aktualizacje są darmowe, a oprogramowanie jest rozwijane zdalnie z poziomu urządzenia mobilnego. Najbliższe plany na przyszłość Photon Entertainment to silna ekspansja zagraniczna. Startup planuje stworzyć oddziały na kluczowych rynkach – w USA, Europie Zachodniej i Azji Południowo-Wschodniej (Singapur), aby edukować tamtejsze rynki i budować globalną markę. W przyszłości należy się spodziewać również nowych produktów.
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.