E-commerce – co najczęściej kupujemy w sieci
Już ponad 60 procent Polaków korzysta z możliwości zakupu przez Internet, a niemal 70 procent szuka w sieci opinii na temat produktów. Nic dziwnego. Sklepy internetowe cenimy przede wszystkim za elastyczność, możliwość dokonania zakupu w dowolnym momencie i to bez wychodzenia z domu. Sprawdźmy więc, co najchętniej kupują Polacy oraz ile pieniędzy wydają.
Co najchętniej kupujemy w Internecie
Polscy konsumenci najchętniej kupują w sieci sprzęt elektroniczny, odzież i obuwie. Na ich decyzję wpływa przede wszystkim: dostęp do szczegółowych informacji o produkcie, możliwość zestawienia ich z opisami innych produktów, a przede wszystkim promocje i cena, która zazwyczaj jest niższa niż w tradycyjnych sklepach stacjonarnych. Dużą popularnością cieszą się również produkty kosmetyczne. Z kolei na drugim biegunie są zakupy spożywcze – szacuje się, że szeroko rozumianą żywność kupuje przez Internet jedynie 10 procent Polaków.
Ile pieniędzy zostawiamy w wirtualnych koszykach
Z badania „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, że niezbyt często dokonujemy większych zakupów. Ponad 70 procent badanych kupuje elektronikę online, jednak na nowy sprzęt RTV i AGD wydajemy średnio 951 zł na pół roku. Najwięcej przeznaczamy na mniejsze zakupy w kategoriach: odzież, akcesoria i dodatki (253 zł/mies.), obuwie (230 zł/mies.), artykuły spożywcze (204 zł/mies.), kosmetyki i perfumy (139 zł/mies.).
Najpopularniejsze e-sklepy w Polsce
Od dłuższego czasu w czołówce plasują się te same strony. Cieszą się znakomitą widocznością w sieci i wyszukiwarkach, ale przede wszystkim wysokim poziomem świadomości marki wśród Polaków i wysoką lojalnością. Zgodnie z raportem „eCommerce w Polsce 2019” od Senuto, do czołówki tych e-sklepów można zaliczyć strony marek, takich jak: Ikea, Media Expert, Reserved, Zalando, Lidl, Zara, Empik czy Allegro.
Mniejsi gracze i nowe marki nie mają się czym martwić. Również one mogą zostać zauważone w sieci, zwłaszcza dzięki rosnącej popularności porównywarek, które pozwalają w jednym miejscu sprawdzić cenę tych samych produktów, opinie klientów i warunki dostawy u różnych sprzedawców.