5 błędów popełnianych podczas prowadzenia firmy. Jak ich unikać?
Samodzielne zajmowanie się wszystkimi zadaniami, nierozwijanie kadry pracowniczej, zaniedbywanie relacji ze stałymi klientami, finansowe obawy przed rozwojem biznesu. Poznaj 5 częstych błędów popełnianych przez przedsiębiorców oraz dowiedz się, jak ich unikać.
„Ja się tym zajmę”
Szefowie firm i działów często pracują w przekonaniu, że tylko oni są w stanie sprostać danemu wyzwaniu. W efekcie wymyślają pomysły, a samo wykonanie delegują podwładnym. To popularny błąd. Warto zaufać swoim pracownikom i sukcesywnie delegować im zajęcia, a samemu skupić się na zarządzaniu biznesem. To właśnie dzięki ludziom i ich pomysłom przedsiębiorstwo ma szansę rozwinąć się na nowych płaszczyznach. Przy tym wszystkim wzrastają morale pracowników, którzy czują się docenieni i mocniej związani z firmą. Takie rozwiązanie niesie ze sobą jeszcze jedną ważną korzyść – „delegujący” zyskuje czas na inne zadania.
„Poradzimy sobie sami”
Dobrzy specjaliści są w cenie, a „rynek pracownika” sprawia, że coraz trudniej ich znaleźć. To prowadzi do kolejnego typowego błędu – ograniczenia zatrudnienia. Nawet jeżeli wydaje nam się, że sytuacja jest opanowana, temat komplikuje się, gdy nadchodzi sezon urlopowy lub na naszym biurku ląduje kolejne wypowiedzenie. Dlatego warto wyjść poza błędne koło i rozwijać swoją kadrę. Jeżeli ograniczają nas wydatki, zastanówmy się, jakie stanowisko jest kluczowe dla rozwoju naszej firmy i obsadźmy je osobą, która w profesjonalny sposób wywiąże się ze swoich zadań.
„Przyjdą nowi klienci”
Firma odnosi sukcesy, a klientów cały czas przybywa – brzmi jak scenariusz idealny? Tak, pod warunkiem, że nie zapominamy o dotychczasowych kontrahentach. Wato dbać o wzajemne relacje, ponieważ pozyskiwanie nowych kontaktów często jest kilkukrotnie droższe niż utrzymanie dotychczasowych. Temat w łatwy sposób pomaga opanować system CRM, który zbiera dane o klientach. Pokazuje pełny obraz współpracy i pozwala spełniać ich spersonalizowane potrzeby.
„Nie potrzebujemy tego”
Reklama? Marketing? PR? Nie potrzebujemy tego – takie przekonanie to popularny błąd popełniany przez przedsiębiorców. Często myślą, że produkt wybroni się sam, ponieważ jest unikatowy albo najlepszy. A jeśli już inwestują w promocję to nieskutecznie – na przykład w ulotki lub reklamy, które nie docierają do grupy docelowej. Dlatego jeżeli o rozwoju biznesu myślimy poważnie, warto zatrudnić specjalistę, który nam w tym pomoże. Produkt jest unikatowy w swojej klasie? Niech świat się o tym dowie! Jest jednym z wielu? Niech mówi się o nim jak najwięcej i jak najczęściej. Klienci zdecydowanie chętniej korzystają z tych marek, które cieszą się dobrą reputacją.
„Kiedyś”
Na początku często dbamy tylko o dopinanie podstawowego budżetu – rachunków i wypłat. Plany dotyczące rozwoju biznesu odkładane są na „kiedyś”. Często okazuje się, że wspomniane „kiedyś” przesuwa się w czasie, a firma stoi w miejscu. Tymczasem warto działać sprytnie. Doskonałą metodą realizowania swoich planów jest leasing. Leasingodawca pozwala korzystać z danego przedmiotu (np. samochodu, sprzętu czy oprogramowania) przez ustalony w umowie czas w zamian za ustalone opłaty, które można wrzucić w koszty działalności. Czynsze są równomierne (równe), degresywne (malejące) lub swobodne (można samodzielnie zmieniać wysokość rat).
Dziękujemy za zapisanie się do Newslettera!
Spodobał Ci się artykuł i chcesz otrzymywać więcej ciekawych treści?
Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi artykułami i raportami specjalnymi, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes.