21 marca 2019

Leasing samochodów po nowych regulacjach – czy nadal się opłaca?

Styczeń przyniósł wiele zmian, również tych, które sprawiły, że przedsiębiorcy planujący skorzystanie z leasingu weszli w nowy rok nie tylko z nowymi postanowieniami, ale także z wątpliwościami i wieloma pytaniami.

Wprowadzone na początku roku regulacje zapoczątkowały niemały chaos. Wpływają one bowiem nie tylko na decyzje właścicieli firm, ale na cały rynek motoryzacyjny, którego głównymi klientami są przedsiębiorcy i to oni stanowią poważny jego filar. Dotychczas każdy z nich, który decydował się na służbowy samochód w leasingu i deklarował jego użycie zgodne z zakresem prowadzonej działalności, mógł w koszty wliczyć całą jego wartość, co skutkowało obniżeniem podatku. Nastąpiły jednak pewne zmiany, które postawiły pod znakiem zapytania opłacalność leasingu. Jak zatem jest? Nie trzeba obawiać się nowości!

Przypominamy: co uległo modyfikacji przez nowe regulacje związane z opodatkowaniem leasingu, nabyciem i użytkowaniem aut osobowych w firmach?

  • Leasingi samochodów wykorzystywanych zarówno do prowadzenia działalności, jak i w celach prywatnych dotknęła zmiana: kosztem uzyskania przychodu jest od tej pory bowiem jedynie 75% wszystkich wydatków eksploatacyjnych, wzrasta więc podstawa do opodatkowania.
  • Limit amortyzacji uległ podwyższeniu do 150 tys. zł w przypadku aut hybrydowych i spalinowych oraz do 225 tys. zł dla elektrycznych – z zaznaczeniem, że punkt dotyczący samochodów elektrycznych zacznie obowiązywać po wydaniu decyzji przez Komisję Europejską. Nim to nastąpi, limit wynosi tyle, ile w przypadku innych pojazdów.
  • Powyższy limit zaczął dotyczyć również leasingu operacyjnego.
  • Zmiany ominęły kwestię samochodów używanych jedynie w związku z prowadzeniem wykonywanej działalności (stricte firmowych), w ich przypadku kosztem wciąż jest 100% wydatków eksploatacyjnych.

Wszyscy, którzy zawarli umowy leasingowe przed 1 stycznia 2019 r., mogą nadal korzystać ze starych zasad wliczania w koszty, nowelizacja umożliwia to w przypadku zawarcia umowy do końca 2018 r., nawet w sytuacji, gdy auto zostało odebrane już w 2019. Możliwość znika w momencie wprowadzania wpływających na wysokość rozliczeń podatkowych zmian w umowie. Podatnika obowiązują wtedy nowe regulacje.

Nowe przepisy nie muszą jednak budzić grozy i niepewności, mimo że leasing samochodów luksusowych staje się nieco bardziej skomplikowany, co owocuje rosnącym zainteresowaniem wynajmem krótkoterminowym w przypadku jedynie cyklicznego korzystania z samochodu o wyższym standardzie. Leasing jest jednak wciąż opłacalnym i korzystnym rozwiązaniem, nie tylko w kontekście jego krótkiego okresu trwania, ale także rat, które będą odciążać co miesiąc firmowy budżet. W tej kwestii w przypadku aut o wartości do 150 tys. zł niewiele się zmieniło – zalety leasingu i korzyści z niego płynące są nadal znaczne.

Forma leasingu pozostanie opłacalna, głównie ze względu na dostępność, szybkość zawarcia umowy i benefity w postaci ograniczenia problemów związanych z eksploatacją auta (OC, serwis itp.).

Skontaktuj się z nami:

Zadzwoń

801 404 444

Infolinia czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-17:00

Napisz

Masz pytania?

Otwórz chat

Szukasz konkretnego produktu

Zapytaj o ofertę

Znajdz oddział

Jesteś już naszym klientem?

Skorzystaj z

Portal klientaEFL

lub przejdź do sekcji

Obsługa Klienta
X